momkind

Kunde
momkind
Type
E-commerce & community
Markeder
Danmark
Services
Automations, design, template, migrering
ESP
Klaviyo

Når du er gravid, er det især fødslen, der fylder. Hvordan mon det går, og hvordan kommer babyen til at se ud? Men det er de færreste gravide, der egentlig er forberedte på tiden efter fødslen. 

Det var Nanna Schultz heller ikke…

Hun beskriver det som et granatchok at blive mor. Ikke på grund af fødslen, men på grund af tiden efter. Smerterne i kroppen, ens mentale velvære (eller mangel på samme), amme-opstart, uforklarlige og voldsomme hormonforandringer og et utal af andre udfordringer, ingen havde forberedt hende på, eller som der fandtes nogle specielt gode løsninger til.

Netop derfor startede hun momkind 🔥

Hun ville skabe et fordomsfrit, ærligt og inkluderende univers for gravide og mødre. Her skulle der snakkes om og udfordres tabuer, og der skulle udvikles innovative produkter til alle de (hidtil oversete) udfordringer, som hun havde oplevet.

Momkind sælger derfor produkter - fx graviditetstøj og fødselspakker - men har også et enormt fokus på at dele information og inkludere sine subscribers i et fællesskab. 

Passionen og de store ambitioner bag virksomheden betød også, at det var vigtigt for Nanna, at det hele stod knivskarpt fra start af. Derfor valgte hun Ackermann til at hjælpe hende med at udvikle den bedst mulige e-mailkanal. 

Udfordringen

Da momkind henvendte sig til os tilbage i 2021, havde de kun en velkomstmail live, en lille subscriberliste genereret fra deres ene pop-up på deres hjemmeside, sad i Mailchimp og brugte Woocommerce. 

Men de ønskede et langt større set-up. 

Vores samarbejde startede med 20 automation-mails. Men det skulle hurtigt vise sig, at vores samarbejde havde potentiale til langt mere 📈

Løsningen

Da momkind brugte Woocommerce, anbefalede vi dem at skifte platform fra Mailchimp til Klaviyo. Skiftet betød, at de nu havde alle de funktionaliteter til rådighed, som der skulle til, for at indfri alle de visioner, momkind havde - også på lang sigt. 

Derfra skulle de første 20 e-mails tilrettelægges. Og det krævede en god portion planlægning og strategi…

For på dette tidspunkt var virksomheden stadig ung og ny - derfor skulle disse e-mails tilpasses det stadie, som virksomheden var på. Og for dem var hovedfokus på daværende tidspunkt at få folk til at købe første gang. 

Derfor konkluderede vi, at de 20 e-mails skulle fordeles på følgende flows: 

👉 Velkomst-flow, som blev versioneret alt efter, hvor folk skrev sig op
👉 Onboarding-flow, med fokus på at indhente data på subscriberne og lede mod en konvertering
👉 Konverteringsflow op til terminsdatoen
👉 Abandoned Cart-flow, så vi kunne mindske antallet af forladte kurve

Og her vil vi gerne sætte lidt mere fokus på konverteringsflowet op til terminsdatoen:

Den er bygget op således, at der i enten velkomstflowet eller onboardingflowet bliver indhentet data om, hvor langt den enkelte subscriber er med sin graviditet. Jo tættere på fødslen subscriberen er, jo flere Momkind-produkter vil de møde i deres e-mails. Og det skyldes, at de fleste produkter hos Momkind henvender sig til fødslen og tiden umiddelbart efter. 

Men stifteren, Nanna, havde endnu større ambitioner for deres e-mail setup…

Allerede fra starten af samarbejdet havde hun drømt om et terminsflow, som skulle følge subscriberen - uge for uge - frem mod terminsdatoen, med tilpasset indhold til den respektive uge. Vi anbefalede, at vi lige fik grundelementerne på plads, inden vi begyndte at udvidede. Da dette var klar, kunne vi påbegynde det nye projekt - terminsflowet:

Ideen er relativt udbredt i Danmark - men momkinds fokus på moren, mere end på barnet, får den til at skille sig ud fra mængden! 🤰

Momkinds terminsflow blev udviklet specifikt til moren med en masse brugbar viden og løsninger til de udfordringer, man møder i de forskellige stadier af ens graviditet. Men da mor også naturligt har en interesse for sin baby, blev information om babyens udvikling i de respektive uger selvfølgelig også inkluderet. 

Der var dog to ting her, der var vigtige: 

1. At der var et klart samspil mellem alle flows, og at de støttede hinanden
2. At der var mulighed for at ændre terminsdato

Terminsdatoen er en helt afgørende del af både terminsflowet og konverteringsflowet, men en terminsdato kan godt ændre sig lidt - f.eks. efter at have været ved lægen. Derfor er det hele bygget op sådan, at det er meget tydeligt i de forskellige e-mails, at en subscriber kan ændre sin terminsdato. Samtidig, når de gør det, så vil flowene reagere, så de får den rigtige uge fremadrettet, og konverteringsflowet begynder, når det skal. 

Derudover skal terminsflowet også kunne stoppe, efter en subscriber har født - derfor var der fra uge 37 og frem en blok i de automatiske e-mails, hvori subscriberen kunne fortælle momkind, at de havde født. 

Derudover skulle det også være muligt at kunne afmelde sig terminsflowet uden at afmelde sig hele momkinds nyhedsbrev, hvilket ville betyde en masse mistet data. Og så var det vigtigt, at terminsflowet startede på den uge, subscriberen befandt sig i i graviditeten. 

Valgte en subscriber at afmelde sig, ville deres terminsdato blive slettet, og de ville ryge ind på en såkaldt preference page. Her har personen nemlig mulighed for selv at vælge, hvilke typer e-mails, de ville modtage fremadrettet

For momkind er valgmulighederne: 

☑️ Nyhedsbrev om produktlanceringer, tilbud m.m.
☑️ Nyhedsbreve omkring nogle af de artikler og content, momkind laver
☑️ Momkind lab, hvor man kan skrive sig op til at teste nye produkter
☑️ Terminsflowet med de ugentlige e-mails op til terminsdatoen 

Og så havde de selvfølgelig også muligheden for at unsububscribe helt. 

Men det er ikke de eneste projekter, vi har haft gang i…

Vi har bl.a. også haft fokus på at rykke momkinds transaktionelle e-mails - som fx ordrebekræftelser, forsendelse med tracking link, refunderinger, osv - over i Klaviyo i stedet for Woocommerce, så disse e-mails kunne få samme visuelle udtryk, som momkinds nyhedsbreve og brand havde. 

Endelig har vi også opsat nogle webhooks i deres abandoned cart flows, så vi kan bruge den data i deres kampagnemails og minde subscribers om de produkter, de tidligere har glemt i kurven. Ved du ikke, hvad webhooks er, og hvordan du kan bruge dem, kan du læse mere om det i artiklen her. 

Resultatet

Vi ved faktisk ikke helt, om det skyldes emnet og de (historisk set) ret loyale kunder, som momkind henvender sig til, selve brandet og alt deres velskrevne og interessante indhold, eller den relativt unge alder af virksomheden. 

Vi ved bare, at resultaterne for 2022 er helt fantastiske 🤩

Her er nogle highlights fra deres performance: 

  • - Deres subscriberliste er tredoblet i samarbejdsperioden

I gennemsnit har deres automations haft: 

  • - en åbningsrate på 65,6%
  • - en klikrate på 15,5%
  • - en spam-rate på 0,01%

Og for deres nyhedsbreve: 

  • - er åbningsraten steget med næsten 7%
  • - er unsubscriberaten faldet med mere end en tredjedel
  • - er antallet af placerede ordre 19-doblet

Og det er ikke kun på e-mailkanalen, at Momkind har oplevet massiv vækst. Virksomheden er hurtigt blevet et enormt veletableret brand på kort tid, hvor e-mailkanalen er med til at understøtte den flotte vækstrejse. 

Derfor snakker vi også allerede nu om flere kommende projekter i samarbejdet: 

  • - Automations med fokus på post-purchase, nu hvor de ser kunder, der begynder at vende tilbage
  • - Et stort projekt med splittestning, så vi har data på, hvad der fungerer, og hvordan momkind kan få den nødvendige data

Det har været en stor fornøjelse at samarbejde med momkind indtil nu, og vi glæder os til at bruge mange flere timer med det dygtige team på at gøre e-mailkanalen endnu bedre. Og noget tyder på, at fornøjelsen er gengældt:

Det var vigtigt for mig, at vælge en samarbejdspartner som var teknisk stærke og forstod vores brand DNA. Det fandt vi i Ackermann. Det er et frugtbart samarbejde, hvor vi igennem god dialog og koordinering, samt en innovativ tankegang, får skabt nogle flotte resultater, hver gang vi kaster os ud i et nyt projekt. Med Ackermann kan vi udforske og afprøve, og det er sådan vi helst arbejder hos momkind.
Nanna Schultz - CEO & Founder
momkind

Næste case