Har du hørt om funnel marketing?
I den digitale markedsføring verden er "funnel" et centralt begreb. En marketing funnel, eller salgstragt på dansk, er essensen af det meste digitale marketing i dag - og ikke mindst e-mailmarketing. Her opdeles kunderejsen nemlig i en række trin, der gradvist leder en potentiel kunde fra den første kontakt til en endelig konvertering.
E-mailmarketing funnels er altså et vigtigt værktøj for virksomheder, der ønsker at optimere deres salgsproces.
Men hvad er en e-mailmarketing funnel? 🤔
Forestil dig en tragt, der samler alle dine subscribers og leder dem den rigtige vej gennem kunderejsen og ned til købet med en serie af e-mails, der søger at engagere dem til at interessere sig for din virksomhed.
Det er princippet af en e-mailmarketing funnel.
Her er en helt standard email marketing funnel for en typisk B2C-virksomhed, som er et godt eksempel på, hvordan en funnel model kan se ud:
Dog er den afgørende faktor i en e-mailmarketing funnel er evnen til at skræddersy kommunikationen til den enkelte subscriber og deres placering i kunderejsen. For ved at skræddersy kommunikationen i din marketing funnel til subscriberens situation, overdænger du dem ikke med information, der er irrelevant.
Generelt kan kommunikationen på denne måde tilpasses til subscriberens unikke situation og behov på ethvert tidspunkt i deres kunderejse ✍️
Denne proces er nøje struktureret og opdelt i flere stadier - som for eksempel velkomst-flow, post-købs-flow, repeat købs-flow, loyal kunde-flow og endda en Lost customer-flow.
Hver fase i marketing funnels er designet til at guide subscriberen gennem en specifik del af kunderejsen og øge sandsynligheden for konvertering.
For B2B-virksomheder opnås dette ved at tildele en leadscore til hver subscriber baseret på deres interaktioner, såsom åbning af e-mails, læsning af artikler og andre handlinger (Læs mere om e-mailmarketing for B2B-virksomheder her)
Det er denne grad af personalisering, der gør marketing funnels så effektivt.
Ved at levere relevant indhold på det rigtige tidspunkt øges chancen for at skabe engagement og dermed at opnå konverteringer 💪
For eksempel vil en subscriber i velkomst-flowet modtage en introduktion til virksomheden og dens produkter, mens en subscriber i repeat købs-flowet måske får tilbud om eksklusive rabatter eller belønninger for deres loyalitet.
Eller hvis man arbejder med remarketing (hvilket du burde - læs mere om remarketing i e-mailmarketing her), kan en e-mailmarketing funnel se sådan ud:
Uanset om din virksomhed opererer inden for B2B eller B2C-segmentet, og uanset længden af din kunderejse, kan marketing funnels tilpasses til at imødekomme dine specifikke behov.
Det handler om at forstå din målgruppe og segmentere din funnel model til at matche deres adfærd og præferencer (Læs vores ultimative guide til segmentering her.).
Så næste gang du planlægger din e-mailmarketing-strategi, bør du overveje at implementere en e-mailmarketing funnel. Ved at følge denne tilgang kan du nemlig skabe en mere effektiv og målrettet kommunikation, der hjælper med at drive konverteringer og øge din virksomheds succes med e-mailmarketing. 🚀
Så husk, at …
👉 I en verden, hvor konkurrencen er hård, og forbrugernes opmærksomhed er begrænset, er det afgørende at have en velfungerende sales funnel, der effektivt leder potentielle kunder gennem købsprocessen.
👉 En veldesignet salgstragt kan netop hjælpe med at skabe struktur og retning i din markedsføring, så du kan opnå de ønskede resultater.
👉 Sørg for at investere tid og ressourcer i at udvikle og implementere effektive salgskampagner, der tager højde for kundernes behov og adfærd.
Held og lykke med dine marketing funnels!
Men har du andre spørgsmål om funnel marketing (eller bare e-mailmarketing generelt) er du velkommen til at kontakte os lige her: