Den Ultimative Guide til Segmentering

Som vi har skrevet før, så er e-mail-kanalen en enormt vigtig kanal til at opbygge forbindelse til og engagere dig med dit publikum. 

💭 Men hvordan kan du sikre, at dine e-mails ikke blot forsvinder i spam-mappen eller bliver ignoreret af modtagerne? 💭

En rigtig effektiv metode er ved at anvende flere forskellige segmenter i din e-mailmarketing. 

I denne artikel vil vi give dig en grundig introduktion til segmentering, og hvordan du kan bruge det til at forbedre din e-mailmarketing.

(Og er artiklen for lang for dig, så har vi også en konklusion til slut, hvor vi samler de vigtigste learnings)

Hvorfor er segmentering vigtigt?

Før vi går ind på, hvordan du kan segmentere din e-mailliste, er det vigtigt at forstå, hvorfor det overhovedet er så vigtigt. 

Det, som segmentering kan, er, at det giver dig muligheden for at målrette bestemte budskaber mod helt specifikke grupper af modtagere. På den måde får modtagerne kun den information, der er relevant for dem og som de har en interesse indenfor. 

Lidt i samme gren er der personalisering. Personalisering er også en meget vigtig faktor, når det kommer til at forbedre din e-mailmarketing. Ved at segmentere din liste kan du inkludere personlige oplysninger, som f.eks. navn og adresse, og på den måde skræddersy dine budskaber til hver modtager, og få dem til at opleve, at den kommunikation er skræddersyet til dem💡

Kombinationen af de målrettede budskaber og den personlige vinkling kan få din e-mail performance til at skyde i vejret, og øger samtidigt sandsynligheden for, at modtagerne åbner dine e-mails, læser dem, klikker på dine links og foretager de handlinger, som du vil have dem til. 

Hvilke typer segmenter kan du arbejde med?

Der er mange forskellige typer af segmentering. Derfor er det vigtigt at vælge de kriterier, der passer bedst til din virksomhed og målsætning. 

Vi vil nu kigge på nogle af de de mest almindelige segmenteringsmetoder:

👉 Demografisk segmentering:
Her er en af de nok mest almindelige segmenteringsmetoder, som de fleste virksomheder allerede anvender. Her kan du segmentere din liste baseret på alder, køn, placering, indkomst eller andre demografiske oplysninger. 

Det kan hjælpe dig med at sende mere relevante tilbud og budskaber til dine modtagere, og kan gøre det nemmere at personalisere dine e-mails.

👉 Interessebaseret segmentering:
Denne metode går et skridt videre. For her segmenterer du på de interesser, som modtagerne enten har udvist eller meddelt. 

Hvis en person f.eks. har udvist interesse for badmintonketchere, så kan du også regne med, at den person også er interesserede i fjerbolde, badmintontøj og lignende. 

Den måde du finder ud af, hvad folk interesserer sig for, kan både være direkte og indirekte. 

Du kan nemlig sagtens spørge dem helt up-front, hvilke sportsgrene, der interesserer dem, med en formular de skal udfylde, og på den måde få informationen. 

Men hvis det er for direkte, kan du også bare holde øje med, hvordan de bevæger sig på din hjemmeside, og på den måde gennemskue deres interesser. 

👉 Købsbaseret segmentering:
Med denne metode kigger du på, hvor mange gange en subscriber har købt dine produkter (og derfor også om de har), samt hvilke produkttyper - og derfor henvender den sig også ideelt til e-commerces. 

På den måde kan du nemlig se, hvem der er loyale overfor din virksomhed og dine produkter, og kan sende specifikke budskaber til dem 💡

Samtidigt kan du også kigge på hvilken prisklasse af produkter, som disse modtagere køber. Er de f.eks. typen, der køber få men dyre produkter, eller er de typen, der laver mange små køb? 

Med den information kan du nemlig meget bedre vurdere, hvilke slags tilbud, du skal sende i deres retning. 

👉 Segmentering baseret på subscribers placering i kunderejsen:
Her segmenterer man efter, hvor tæt den enkelte subscriber er på at foretage et køb. 

Sådan ved du, hvornår det er bedst at inspirere til, hvordan man bruger produktet og hvorfor det er vigtigt, og hvornår du skal skubbe subscriberen hen mod købet. 

Jo længere en kunderejse du har i din virksomhed, jo mere relevant er denne metode altså for dig. 

👉 Adfærdsbaseret segmentering:
Med denne metode segmenterer du efter, hvordan dine modtagere opfører sig. 

Her kan du holde øje med, hvordan dine subscribers bevæger sig rundt inde på din hjemmeside. Er de f.eks. inde og kigge på en bestemt sofa flere gange, så vil det give god mening at sende dem en produktanbefaling på netop det produkt eller generelt e-mails, der handler om det. 

Helt det samme gælder, hvis du kan se, at de bliver ved med at svæve omkring den samme type offering - f.eks. hvis de kigger rundt i alle dine artikler om videoproduktion, og downloader en e-bog på emnet osv. Så vil det også give mening at sende dem e-mails, der lægger op til dialog omkring det.

Du kan også bruge det på den måde, at hvis dine subscribers udfører en bestemt handling på hjemmesiden - f.eks. har downloadet 3+ e-bøger, eller har klikket ‘følg’ på en produktlinje, så inddeler du dem i et segment, hvortil du endda kan opbygge et helt flow og sende e-mails. Sådanne kaldes trigger e-mails.

Trigger-e-mails er kendt for at være en meget effektiv måde at anvende adfærdsbaseret segmentering på. Ofte har det en åbningsrate og klikrate, der er et godt stykke over gennemsnittet for mange andre typer e-mails - netop fordi de er så specifikke til modtageren. 

Du kan sikkert komme i tanke om mange flere segment-kategorier, men denne samling giver i hvert fald en fornemmelse for, hvor meget det i virkeligheden kan og betyder 🤔

Så nu kan du jo måske godt sidde at tænke:

Hvordan skal du bruge segmentering?

Vi har allerede givet dig nogle eksempler ovenfor, så du har måske allerede nogle ideer om, hvordan du kan bruge det i din e-mailmarketing. En ting er dog sikkert:

Segmentering er en helt afgørende del af at have et e-mailmarketingsetup, der kontinuerligt performer

Segmenterne kan du nemlig både bruge på dine automatiske setups og på dine nyhedsbreve - og begge vil du med al sandsynlighed opleve performer bedre, når du bruger segmenter, versus når du ikke gør. 

Dog er det ikke kun segmenteringen af dine e-maillister, der er vigtigt - det er også vigtigt, at du udnytter den data, som du nu har på dine modtagere. For, når du inddeler din e-mailliste i segmenter, så betyder det, at du har nogle datapunkter på dine modtagere. 

Den data skal du bruge i de e-mails som du sender - automatiske eller ej. 

Derfor er det super vigtigt, at du også skriver en e-mail, der er relevant for det specifikke segment, som du sender til. Segmenterer du f.eks. på køn, så giver det mening at sende herreskoene til det mandlige segment, og kvindesko til det kvindelige. 

Derudover, hvis du f.eks. via interesse- eller adfærdsbaseret-segmentering ved, hvilke typer sko, som modtageren har været inde og kigge på, så ved du måske også, at de foretrækker sko med hæle, og især sorte sko. Derfor ved du både, at modtageren f.eks. er en kvinde, og søger sorte sko med hæle. På den måde har du muligheden for virkelig at sende produkter, der passer til den specifikke modtager 🎯

Det er især ideelt at lave flows, der kan gøre alt dette automatisk. Trigger-mails er et eksempel - men derudover har du også mange andre flows, der baserer sig på interesse og adfærd: 

  • Viewed product
  • Abandoned cart
  • Product recommendation

… Og mange flere!

En anden vigtig faktor i effektiv segmentering er at måle og analysere resultaterne af dine kampagner

Ved at overvåge åbnings- og klikrater kan du finde ud af, hvilke segmenter, der reagerer bedst på forskellige typer af e-mails, og justere din strategi derefter. Du kan også bruge A/B-testing til at finde den bedste tilgang til hvert segment.

Der kan også være lidt forskel mellem, om du er e-commerce eller B2B, og hvordan du skal angribe segmentering. 

👉 For e-commerces kan især det demografiske være vigtigt - som f.eks. alder og køn. Samtidigt er der også ofte en meget mere produkt-fokuseret tilgang til det. 

For at gøre segmentering nemmere for dig, kan du f.eks. inddele dine produkter i nogle kategorier 

Arbejder du med møbler, så er det f.eks. oplagt med; sofaer, stole, borde og senge som nogle forskellige kategorier. 

Det kan måske også give mening for dig at samle dine produkter i nogle linjer.

Hvis vi kører videre i møbelforretningen, kan det f.eks. være møbler med det samme design, eller som kommer fra den samme designer. 

Så har du pludselig møbler, der ligger på tværs af kategorier, og på den måde kan du endnu bedre forstå den enkelte subscribers stil og behov.

Når du på denne måde skaber kategorier i dine produkter, gør det det naturligvis også nemmere for dig at skabe segmenter, fordi de dermed har en klar afgrænsning.

Samtidigt har sådan noget som købshistorik også en vægt her, idet der er mange e-commerces, der har et udvalg, hvor det giver mening at købe flere produkter - eller endda flere af det samme produkt. Køber du et spisebord, har du måske også brug for spisestole - og også mere end en spisestol, sandsynligvis. 

Derfor er den købsbaserede segmentering også super vigtig. 

Den giver dig nemlig chancen for at pleje de loyale kunder, så de bliver ved med at komme tilbage - og samtidigt kan man undgå at sende de e-mails, der henvender sig til førstegangskøbere, til dem, der har købt op til flere gange. 

Derudover ved du netop også, hvilke produkter de allerede har købt, og derfor også hvilke produkter, du ikke behøver promovere for dem 🧠

Som en e-commerce virksomhed giver det derfor god mening at basere din segmentering på dine produkter og produktkategorier. 

👉 For B2B-virksomheder er det lidt en anden sag. B2B-virksomheder har nemlig ikke altid på samme måde produkter med så kort en kunderejse, som e-commerces har. 

Derfor kan du segmentere din liste efter demografiske kendetegn som branche, stillingsbetegnelse eller geografisk placering, for at sende relevant indhold og tilbud til dine abonnenter. 

Hvis du f.eks. sælger software til marketingteams, kan du segmentere din liste efter virksomhedsstørrelse eller hvilken type marketingsoftware, de allerede bruger.

På samme måde kan B2B-virksomheder bruge segmentering til at skræddersy e-mails baseret på kundens position i købsprocessen 💡

Hvis en kunde er i den tidlige fase af købsprocessen, kan virksomheden sende informative og inspirerende e-mails med produktinformationer og beskrivelser af, hvordan produktet kan hjælpe med at løse et problem. 

Og hvis kunden er i den sene fase af købsprocessen, kan virksomheden sende tilbud, der kan give det sidste skub til at gennemføre købet.

Samtidigt kan du på din hjemmeside holde øje med, hvad dine subscribers ser på. Hvis de f.eks. flere gange kigger på indhold omkring design, så ved du også, at det er et emne, de interesserer sig for. Og derfor kan det give mening at sende dem indhold indenfor den kategori. 

Uanset om du er B2B eller e-commerce, handler segmentering i sidste ende egentligt bare om at sende de rigtige e-mails til de rigtige personer på det rigtige tidspunkt. 

Ved at bruge segmentering i din e-mailmarketing kan du opnå bedre resultater og øget engagement fra dine modtagere, og samtidig spare tid og ressourcer ved at undgå at sende irrelevante e-mails til personer, der ikke er interesseret i dem.

Konklusionen

Segmentering er en vigtig del af en effektiv e-mailmarketingstrategi. Det giver dig mulighed for at sende målrettede og relevante budskaber til dine abonnenter og øge din åbningsrate, klikrate og konverteringsrate. 

Ved at segmentere din liste baseret på demografi, interesser, købsadfærd, kunderejse og/eller adfærd kan du sende målrettede og personlige e-mails, der får dine abonnenter til at føle sig set og hørt.

Her er det dog vigtigt at huske at teste og optimere dine segmenteringsstrategier løbende, for at opnå de bedste resultater. Sådan finder du nemlig ud af, hvad der virker og hvad der ikke virker. 

Selvom segmentering er en effektiv måde at forbedre din e-mail marketing, er det vigtigt at huske på, at det er en løbende proces. Din liste over abonnenter og dine kunders interesser kan ændre sig over tid, og du bør derfor sørge for at justere dine segmenteringsstrategier efter behov.

Derudover er det vigtigt at undgå at over-segmentere din liste. 

For mange segmenter kan føre til, at du mister det store billede og overvælder dine kunder med for mange e-mails. Sørg for at balancere dit segmenteringsarbejde med en overordnet strategi, der tager hensyn til både kundebehov og forretningsmæssige mål.

I sidste ende kan en veludført segmenteringsstrategi hjælpe dig med at øge åbnings- og klikrate, forbedre konverteringsraten og styrke dit brand utroligt meget 💡

Så, hvis du ikke allerede har taget skridt til at segmentere din e-mail liste, er det tid til at komme i gang!

Og skal du have hjælp til at finde ud af, hvordan det vil kunne fungere bedst til din virksomhed, så sidder vi klar: 

Læs videre 🤓