Trendday

Sådan gav vi Trendday en ROI på 700% med automatiske nyhedsbreve

Kunde
Trendday
Type
e-commerce
Markeder
Services
Automations
ESP

Trendday er en dansk webshop der sælger tøj til kvinder, hovedsageligt i alderen 16-29. Webshoppen drives af iværksætter-parret Kasper Pedersen og Camilla Krøyer, som startede forretningen op i begyndelsen af 2015.

Takket været hårdt arbejde og lysten til at investere i blandt andet markedsføring og seriøs udvikling af webshoppens bagvedliggende teknik, har de to ejere i løbet af kort tid oplevet stor succes. Det fortæller de i et interview med lokalavisen.dk.

I interviewet forklarer Kasper, at målsætningen var at nå en omsætning på 600.000 det første år.

Nu, kun få måneder efter lanceringen, har de valgt at skrue op for forventningerne. Nu er det ikke længere 600.000 kroner der er målet, men i stedet 1.400.000 millioner.

Ja, du læste rigtigt.

Kasper og Camilla har nemlig forstået en essentiel del af det at drive forretning:

Det er de færreste kunder, som helt af sig selv lægger pengene i kasseapparatet.

Og det er lige præcis det vi hjælper Trendday.dk med. Altså at få flest mulige potentielle kunder til at lægge pengene i Trendday.dks kasse.

Trendday havde indtil fornyligt haft en “tilmeld dig vores nyhedsbrevs”-popup på webshoppen. Mest fordi de to ejere vidste at der var værdi i at samle e-mails op på de besøgende. Men hvordan e-mail marketingen kunne implementeres og eksekveres som en fast – og automatisk – del af forretningen var ikke et fokusområde.

Kasper og Camilla har trods alt også leverandører der skal forhandles med, kunder der skal sendes pakker til, en webshop der hele tiden skal holdes opdateret og meget andet.

Men Kasper og Camilla vidste, at der var stor værdi i de e-mails de havde fået samlet op. Men fordi tiden var knap og de mente, at andre var mere kvalificerede til at få eksekveret på nyhedsbrevs markedsføringen over for de personer, som siden starten havde tilmeldt sig nyhedsbrevet, valgte de at kontakte Ackermann Kommunikation.

Sådan hjalp vi Trendday.dk

Sammen med de to ejere besluttede vi at lægge fokus på automatisk e-mail marketing, som er en serie af nyhedsbreve der produceres en gang og som herefter sendes ud automatisk når en person for eksempel tilmelder sig dit nyhedsbrev, køber et bestemt produkt, køber for over et bestemt beløb eller noget helt fjerde.

I første ombæring lagde vi sammen en plan for to mailserier:

  1. Den første mailserie skulle starte når en person tilmeldte sig Trenddays nyhedsbrev (herefter kaldet mailserie#1)
  2. Den anden mailserie skulle starte så snart den pågældende modtager af nyhedsbrevet gennemførte et køb på Trendday.dk (herefter kaldet mailserie#2)

I mailserie#1 er den første mail der kommer ud et gavekort til Trendday.dk. Det er også gavekortet der bruges til at få de besøgende overbevist om, at de skal opgive deres e-mail adresse.

Så snart man har udfyldt de to felter og klikket “MODTAG DIT GAVEKORT NU! starter der så en mailserie. I den første mail modtager den besøgende sit gavekort og inspiration til produkter, som han eller hun kan bestille.

Det er lavet ud fra en idé om at det ikke er nok blot at give et økonomisk incitament, men også inspirere modtageren til rent faktisk at få gavekortet brugt.

Derudover får modtageren at vide, at gavekortet udløber om 48 timer. Hvis ikke der laves et køb efter den første mail går der 24 timer, hvor der så sendes en venlig reminder om at gavekortet udløber om 24 timer. En lignende reminder sendes også når der er 12 timer igen.

Herefter sendes der en række e-mails der bl.a. har til formål at:

  • Få den tilmeldte meldt ind i TrendClub, som er Trenddays medlemsklub.
  • Få den tilmeldte inspireret ved at sende indlæg, skrevet af bloggere som har købt hos Trendday.
  • Få den tilmeldte til at dele et gavekort med en veninde (og dermed få spredt kendskabet til Trendday).
  • … og meget andet.

I mailserie#2, som er den mailserie der starter når en modtager af nyhedsbrevet har gennemført et køb, arbejdes der i starten på at få engageret modtageren omkring det købte produkt. Det gøres blandt andet ved at opfordre ham eller hende til at uploade billeder med hashtagget #Trendday til Instagram.

Herefter modtager køberen række mail. Det er blandt andet mails som sigter mod at få køberen til at fortælle om sin købsoplevelse på Trustpilot (og dermed opnå flere anmeldelser som på sigt skal være med til at skabe mersalg).

I samme ombæring har vi også opsat automatiske mails, som sendes til person der ikke har købt i henholdsvis 30 dage og et halvt år. Begge mails forsøger at få genaktiveret de tidligere kunder ved at sende gode tilbud, inspiration og lignende. Lige pt. er det uvist om 30 dage er for kort et tidsrum – mailen er dog opsat ud fra devisen om at det skal testes af.

Resultater

Trendday har købt og betalt for planlægning, udarbejdelse og opsætning af de to automatiske mailserier. Det er den eneste omkostning der er forbundet med ovenstående mailserier. Derfor stiger ROI’en hele tiden. I løbet af blot 22 dage har Trendday opnået en ROI – som er marketingsprog for fortjeneste – på cirka 700 %. Og det er kun i ren indtjening.

Jeps – du læste rigtigt!

Trendday har opnået en ROI på 700 % på deres automatiske nyhedsbreve, som vi står bag! Det er vi voldsomt stolte over.

Derudover kommer der resultater, som kan være sværere at måle i kroner og øre. Det er:

– Antal nye tilmeldinger takket være ny tilmeldingsformular – Udbyggede kunderelationer

Disse automatiske nyhedsbrevskampagner passer nu sig selv. Trendday kan – og vil nok – vælge at vi går ind og tilpasser kampagnerne fra tid til anden for hele tiden at sikre, at hver mail giver maksimal fortjeneste. Men i udgangspunktet behøver Trendday ikke at røre en finger.

Mailene kører af sig selv og tjener trækker derfor hele tiden penge ind i kassen. Og derfor vil ROI’en kun vokse.

Trendday

Næste case