Case

Soundboks

Automations, nyhedsbreve, e-maildesign
I 2019 hjalp vi Soundboks med at tage deres e-mailmarketing et niveau op – men ikke på den måde, der oprindelig var planlagt.
“Når det handler om e-mailmarketing, så ved vi altid, hvem vi skal gå til”, Mikkel Hjortshøj Thomsen, Communications Team Lead

Soundboks og Ackermann har været en del af hinandens rejser lige siden, vi hjalp dem med markedsføring af deres succesfulde Kickstarter-kampagne, der endte med at omsætte for 5,1 millioner kroner. Derfor var det også meget naturligt, at Soundboks sidste sommer henvendte sig til os med et ønske om at få deres e-mailmarketing op på et niveau, som de ved, at det har potentiale til. Men da Soundboks kun en uge efter ønskede at ændre kurs og fokusere alle kræfter på lancering af en ny højtaler, var agilitet afgørende. Og agilitet endte med at blive nøgleordet for hele 2019.

Ackermann og Soundboks har fulgtes ad stort set siden begge virksomheder startede, og der har gennem årene været løbende sparring og derved en stor tillid til samarbejdet. Når det handler om e-mailmarketingekspertise, så har vi altid vidst, hvem vi skulle gå til. Og det var også derfor, vi kontaktede Ackermann igen sidste sommer, da vi ville tage vores e-mailmarketing til et højere niveau”, fortæller Mikkel Hjortshøj Thomsen, Communications Team Lead hos Soundboks.

Fuld fokus på ny lancering

Da Soundboks kontaktede os sidste sommer, var det oprindelige formål at hjælpe dem med at optimere deres e-mailmarketingset-up, så det levede op til dets potentiale. Men allerede kun en uge inde i samarbejdet ønskede Soundboks at fokusere alle kræfter over på lanceringen af en ny højtaler, som skulle udkomme et par måneder efter.

Da Soundboks har mellem 150.000 – 200.000 subscribere fordelt ud over hele verden, var der en rigtig god mulighed for at bruge e-mailkanalen til at opvarme dem inden lanceringen af den nye højtaler. Det blev gjort med en masse strategiske budskaber, som blandt andet omhandlede en konkurrence om at få lov til at købe før tid, en indgangskode til at få adgang til at købe og en præsentation af forskellige features ved de nye højtalere – alt sammen med til at øge den lukrative fornemmelse af brandet.

Det endte med at blive et rigtig teknisk og avanceret set-up som betød, at vores Senior E-mail Specialist Tais Larsen på lanceringsdagen arbejdede remote på Soundboks kontor for at sikre, at alt forløb efter planen.

Og det virkede.

Selvom ledelsen i Soundboks vurderede, at elementer af deres strategi ikke var tilfredsstillende, så var de meget tilfredse med udførelsen af den, og e-mail endte med at stå for 17,35% af salget.

Fra 17,35% til 50% under Black Friday

Da lanceringen var veloverstået, blev fokus hurtigt vendt mod Black Friday. For med en ny højtaler på markedet kunne Soundboks tilbyde den ældre model med en rabat uden at gå på kompromis med deres lukrative brand. Og her spillede e-mail også en afgørende rolle.

Det var blandt andet vores måde at indsamle leads på og vores strategiske opvarmningskommunikation via e-mailkanalen, der gjorde Black Friday 2019 til så stor en succes for os. Vi endte med at omsætte for næsten 3 gange så meget, som vi havde regnet med, og 50% af kundernes sidste touch point inden køb havde været e-mail”.

Og når Mikkel Hjortshøj Thomsen kigger tilbage på 2019 og på samarbejdet med Ackermann, står der én ting meget klart.

"Det har været ekstremt værdifuldt, at Tais og Ackermann har været så fleksible. At han gik fra at udarbejde flows den ene uge til næste uge uden problemer at påtage sig en helt ny opgave med vores lancering, har været utrolig værdifuldt og afgørende for os, fordi tingene ændrer sig hurtigt hos os, når vi er så unge, som vi er.”

Og opgaven nu står klar.

Sidste års performance gav os ikke kun omsætning men også en masse købsdata, som Tais nu indhenter og analyserer. Og så skal vi bruge den til at skabe et endnu bedre 2020.

Næste case