Roccamore

Sådan skabte vi et skræddersyet e-mailsetup til roccamore

Kunde
Roccamore
Type
e-commerce
Markeder
Danmark, Norge, Sverige, Europa
Services
Automations, design, fuld funnel,
ESP
Klaviyo

Høje sko kan få et menneske til at føle sig elegant, smuk og magtfuld. De kan også få et menneske til at føle sig selvsikker og sexet. De kan være lige præcis dét, der fuldender et look og dermed en aften. 

Og så kan de samtidig også være dét, der smadrer den fuldstændig…

For der findes få større belastninger end værkende fødder efter en lang dag (eller aften) i et par høje sko. Og ligeså smuk en sko kan få dig til at føle, ligeså smertefulde og ømme fødder har du sidst på aftenen og dagen efter. 

Når det handler om høje sko, har du historisk set skulle vælge mellem komfort og design - du kunne ikke få begge dele. 

Indtil nu… 

For ovenstående kompromis frustrerede den danske skodesigner Frederikke Antoine Schmidt. Derfor satte hun sig for at producere flotte højhælede sko, som man kan have på hele aftenen og stadig gå hjem i - uden ømme fødder

Og sådan blev roccamore til 👠

I dag er roccamore et brand, der ønsker at styrke kvinder ved at give dem et stærkt og komfortabelt fodfædste i livet gennem deres sko. Skoene er håndlavede i Italien og har en anatomisk korrekt sål, der er blevet videnskabeligt valideret af Hvidovre Hospital for sin kvalitet og afhjælpning af forskellige områder af foden. Derfor tager hvert par også hele tre måneder at lave. 

Her snakker vi ikke fast fashion men kvalitet - og det betyder også, at roccamore ikke gør sig i rabatter eller udsalg. I stedet fokuserer de på transparens i produktionsprocessen og respekt for miljøet med mindst muligt materialespild (de laver bl.a. nøgleringe af skindresterne). 

Det er en virksomhed med stærke holdninger, et solidt udgangspunkt og en klar mission - og det er noget, der er enormt populært i disse tider. Derfor har roccamore også sat sig tungt på det europæiske marked. Og til alle deres kvalitetsbevidste kunder skulle der selvfølgelig også bygges en kvalitetsbevidst og eksklusiv kunderejse.

Derfor tog de fat i os…

Udfordringen

I modsætning til mange andre kunder, hvor vi har skulle starte helt fra bunden, så havde roccamore faktisk allerede et ret solidt fundament…

De sad i Klaviyo (hvilket er den helt rigtige platform til deres behov), havde allerede et e-mailsetup live med alle de mest grundlæggende flows og havde også opsat en integration mellem deres POS-system i deres fysiske butikker (point of sale-system), så de kunne udsende e-mails baseret på fysiske køb. Og så sendte de regelmæssige nyhedsbreve ud. 

Med andre ord: De var kun få skridt fra at gøre hele deres e-mailmarketing lige så eksklusiv som deres sko 👣

Og de skridt var i praksis en overordnet struktur på alle deres flows. For selvom de virkede, som de skulle, så var de ret svære at finde rundt i og det var svært at overskue, hvordan de hang sammen. Derfor var det også svært at fejlfinde, hvis der skete en fejl. Derudover manglede de også at skabe en struktur over, hvordan de skulle håndtere deres subscribers og implementere en regelmæssig rengøring af inaktive subscribers. Og så havde deres fokus hidtil primært været på den danske shop - men det skulle der laves om på. For nu skulle deres internationale konto have et ligeså avanceret setup som den danske, så de to konti kunne adskilles og subscriberne kunne deles op. 

Løsningen

Første opgave på to do-listen var rimelig klar: Vi skulle have os et fuldt overblik over deres nuværende setup. 

Det betød en grundig gennemgang af samtlige af de eksisterende flows - fungerede de, som de skulle? Var de opsat hensigtsmæssigt? Når dét var justeret, blev de alle navngivet efter vores struktur og opsat i vores eget dashboard, som du kan se her, hvordan ser ud. Og det var noget, som roccamores e-commerce manager, Monica Trabjerg Balle hurtigt oplevede en stor værdi ved:

Vi har fået meget mere struktur på vores ret omfattende flow setup og kan se bedre resultater af det”

Men vores opgave var slet ikke færdig endnu. Nu skulle vi forstå, hvordan roccamore egentlig ønskede, at deres brand skulle markedsføres. Den viden skulle vi nemlig bruge til at udvikle den strategi, som skulle danne grundlag for en udbyggelse af deres eksisterende setup. 

Og når vi skal udvikle sådan en strategi, kan det i høj grad sammenlignes med at lave den perfekte drink:

🍸 1 dl af vores best practices
🍸 1,25 dl roccamore-DNA
🍸 og et lille skvæt skræddersyet, innovativ magi

Hvad der helt præcist gemmer sig i den tredje ingrediens, tænker du måske? 

Der gemmer sig bl.a. helt nye, skræddersyet flows som fx:

  • Forskellige velkomst-flows alt efter om kunden er skrevet op online eller i fysiske butikker
  • Viewed product-flows
  • Abandoned Cart-flow
  • Lead Winback-flow
  • Fit Finder-flow - “Find den perfekte model til din fod”
  • Fødselsdagsflow
  • Repeat purchase delt op efter online og fysiske handler 
  • Review-flows
  • Back in stock-flows
  • Og meget, meget mere…

Og her vil vi især gerne fremhæve Fit finder-flowet 💡…

Det er et hyper-personaliseret flow, som beder subscriberen beskrive vedkommendes fod i både længde, bredde og tæer. Den viden bruger roccamore til at komme med nogle relevante anbefalinger til hvilke sko, der vil passe bedst til subscriberen.

Og det er den værdi, subscriberen får - men roccamore får også stor værdi af den data!

Ikke nok med at de kan bruge flowet som værdifuldt indhold til leadgenerering, får de også data på både skostørrelse, pasform og stil. Den data kan de senere hen bruge til at segmentere deres fremtidige automations og kampagnemails og til at vise relevante produktfeeds. 

Derudover er der også deres nye review-flow. Flowets formål er at følge op på kunder og bede dem give en anmeldelse af den sko, de har købt. Den anmeldelse ryger så direkte ind på produktsiden på deres webshop, hvor den kan ses af nye potentielle købere. 

Det er - i al beskedenhed - en ret genial feature…

For når vi har med produkter i denne prisklasse af gøre, så er det enormt vigtigt for potentielle nye købere, at de kan fornemme, at de betaler for kvalitet. Al data - inklusiv vores egen - viser, at vi er mere tilbøjelige til at foretage et køb, hvis andre har købt før os og syner glade for købet. Her er anmeldelserne altså med til at skabe troværdighed og loyalitet. 

Da vi var færdige med opsætningen på den danske konto, klonede vi den over på den internationale konto. Det betød, at vi vidste, at der var styr på det tekniske, og arbejdet lå derfor udelukkende i at få oversat alle teksterne til engelsk. 

Så langt, så godt. Vi kunne nu krydse følgende af listen:
✅ Vi havde fået lavet en struktur for deres automations
✅ Vi havde skabt en proces for løbende oprydning af deres subscribers
✅ Vi havde skabt en lige så stærk international konto, som den danske

Vi var altså nu i mål med alle de ønsker, roccamore kom til os med - opgaven var nu derfor at bygge ovenpå…

Og her besluttede vi os lynhurtigt for at prioritere at få en af vores interne e-maildesignere på opgaven. Det tekniske var der styr på, teksterne var velskrevet - nu skulle designet matche resten af setuppet. 

Og resultaterne sås både hurtigt og tydeligt!

Hidtil havde roccamores design været forholdsvis ensartet på tværs af alle deres e-mails. Nu havde de et helt sæt af templates, de kunne benytte sig af, som hver især var tilpasset til forskellige budskaber og formål. 

Og det var ikke kun med det blotte øje, at forskellen var tydelig - deres engagement blev også markant forbedret!

Derfra gik vi i gang med at kigge på dynamiske produktfeeds, da vi gerne ville vise kunderne lignende produkter relateret til dem, de havde kigget på. Dette var dog ikke helt så ligetil som normalt, da roccamore ikke var interesseret i at bruge nogle af de eksterne værktøjer, der findes til formålet. 

Løsningen? Vi lavede vores eget 💡

I samarbejde med en udvikler fra roccamores team, fik vi skabt et system, som både kunne indhente og mappe data og samtidigt trigge på baggrund af den føromnævnte data. For at lykkedes med dette skabte vi et nyt begreb i deres univers - familierne.

Familierne er sko, der - i stil og pasform - minder om hinanden, og som kunder derfor - med al sandsynlighed - vil kunne lide og passe. Det betød, at så snart systemet vidste hvilken sko, subscriberen var interesseret i, blev der vist andre sko fra samme familie, som subscriberen både ville kunne lide og passe. Og det er en feature, som roccamore er enormt glade for: 

 “Selvom vores ideer til tider er ret vilde og komplekse, har det altid lykkedes os at få det implementeret i Klaviyo. Og vi er ret vilde med den måde, vi anbefaler produkter til vores kunder alt efter dere fit-profiler. Det er kunderne også glade for, og det smitter af på returrater.” 

Resultater

Da roccamore kom til os, ville de skabe det fedeste setup muligt. Det skulle kunne bruges langt ude i fremtiden, og de skulle hele tiden kunne udvikle på det. De var ikke interesseret i konkrete KPI’er og målsætninger her i starten. 

Så de resultater vi vil vise nu, er ikke tal - men det er alligevel nogle resultater, vi er enormt stolte af: 

➡️ Fit finder-flowet: Et flow, der samler og forbinder persondata med subscriberens ønskede produkter, og som også bruges til leadgenerering og til at skabe omsætning

➡️ Anmeldelses-flow: Med dette flow indhenter og opdaterer roccamore deres produktanmeldelser inde på deres hjemmeside - helt automatisk 

➡️ De skræddersyede flows til bl.a. deres POS-system

➡️ Det hjemmelavede product feed-system og sko-familierne

Fundamentet er nu lagt og fokus er nu at tracke på, hvordan de forskellige tiltag performer, så vi kan se, hvor vi skal justere og optimere. Så skal vi også sætte endnu mere fokus på leadgenerering, så vi kan få flere subscribers ind i deres omfattende e-mailmaskine. 

Og så er vi slet ikke færdige med at finde på flere eksklusive og innovative tiltag…

Faktisk er der allerede endnu en brainstorm-workshop i kalenderen. Vi glæder os til at fortsætte på rejsen med roccamore!

Sådan siger de selv om samarbejdet:

“Vores kontakt på Ackermann fungerer som en nær kollega, der hjælper med alle de tekniske detaljer i vores integration, ligesom hun også er med på kreative briefs på vores e-mailmarketingsetup.”
Monica Trabjerg Balle, eCommerce Manager
Roccamore

Næste case