Rains

Sådan endte Rains e-mailomsætning med at vækste med 56% konsistent over hele året

Kunde
Rains
Type
E-commerce
Markeder
Internationalt
Services
Leadgenerering, migrering, automations, copywriting, nyhedsbreve, funnels, SMS-marketing
ESP
Klaviyo

Der findes ikke dårligt vejr - kun dårlig påklædning”...

Er man vokset op i Danmark, ved man, hvor vigtigt det er med solidt regntøj. Og selv når regnvejrsskyerne er ekstra mørke og tunge, findes der tøj, der kan beskytte dig fra de hidsige dråber - heriblandt tøj fra virksomheden Rains. 

Hos Rains findes der vitterligt ikke dårligt vejr. De har nemlig knækket koden til at udvikle regntøj, der hverken går på kompromis med kvaliteten eller et æstetisk eksklusivt design. 

Og det er noget, vi danskere skal bede om! 

Derfor er produktsortimentet nu også udvidet med vandtætte tasker og accessories, vinterjakker, samt ikke-vandtæt overtøj, der tager kampen op mod kulden i stedet. 

Men er danskere de eneste, der kæmper mod dårligt vejr? Absolut ikke. Derfor har Rains oplevet en massiv vækstrejse, og er nu tilstede i 10 forskellige lande med hver sin webshop, samt en international webshop til resten af verden. 

Det er en helt ny liga, end de startede ud i. Og en ny liga kræver et nyt setup.

Derfor kom de til os 📩

Da vi henvendte os til Ackermann, stod vi i en situation, hvor vores e-mailmarketing primært blev brugt som brandingkanal i forbindelse med kampagnelanceringer og produkt pushes. Vi stod samtidig med en forholdsvis lille subscriberliste og en masse uudforskede muligheder i forhold til automations”, fortæller Sara Kolster, Paid Media & CRM Responsible hos Rains.

Rains klare målsætning

Da vi startede samarbejdet, brugte de e-mailplatformen Active Campaign. I platformen havde de opsat et velkomstflow med 3 e-mails, et back-in-stock flow via Shopify og lidt post-purchase flows. Og så havde de en nogenlunde struktur på deres nyhedsbreve.

De vidste godt, det slet ikke var nok, og at der gemte sig en masse uudforskede muligheder med deres e-mailmarketing!

Det betød, at der skulle kigges meget mere ind i arbejdet med kunderejsen, sådan så den var både dybere og mere relevant for deres subscribers. Derudover ville de også gerne have en omnichannel-oplevelse i deres brand, så de kunne skabe og vedligeholde loyale kunder. 

Derudover havde de nogle helt klare forventninger til, hvad de skulle se af resultater i 2022: 

  • E-mailomsætningen skulle 10-dobles
  • Omsætningen pr. subscriber skulle fordobles
  • Subscriberbasen skulle vækste med 200%
“Vi ønskede at udfordre tilgangen til vores e-mailmarketing samt implementere en mere performance-baseret approach”

Samarbejdet startede med en ny ESP

Det var nogle store forventninger, Rains havde til deres nye e-mailmarketing setup - men ikke urealistiske. For at lykkedes, var vi dog nødt til at anbefale dem at migrere til Klaviyo. Dette ville nemlig give dem (og os) mulighed for at opfylde deres krav til deres e-mailkanal samt nemt at lade dem operere i flere lande på én gang. 

Da en migrering blev godkendt, lå der en stor opgave i at få opsat en konto til hvert land helt korrekt, samt at få ryddet godt op i deres subscribers, så vi kunne fordele dem ud på de lister og lande, de hørte til. 

Men vi var ikke færdige med at lære deres subscribers bedre at kende…

Næste skridt var nu at segmentere i, hvor engagerede deres leads var ud fra den information, vi kunne indhente fra Active Campaign. Denne information var helt afgørende for, at vi kunne varme deres nye domæne godt op og sikre en god deliverability (at vi fortsat lander i indbakken i stedet for i spamfilteret). Og da Rains har så mange subscribers, som de har, er dette arbejde blot endnu mere vigtigt. 

Det var skridt nummer 1 - nu var vi nået til skridt nummer 2:

Et skræddersyet, detaljeret e-mailsetup

Da vi var færdige med ovenstående, kunne vi nu fokusere på at få skræddersyet et fuldt automatiseret setup til Rains, som ville underbygge deres kunderejse og -adfærd. 

Og her var det enormt vigtigt, at den var udarbejdet sådan, at den spillede sammen med deres andre kanaler, så de kunne opnå den omnichannel-effekt, som de drømte om. Derfor arbejdede vi også løbende med at kigge på planlægning af nyhedsbreve, splittests, yderligere segmentering på kampagneniveau og leadgenerering på tværs af forskellige kanaler. 

Udvikling på baggrund af performance

Migrering ✅
Setup udviklet og opsat ✅
Næste skridt: Undersøge, hvordan det performer

Og hvordan gør man det? Man sørger for at få en masse nye leads ind i ens setup, så man kan teste, hvordan det performer. Det betød, at vi brugte mange kræfter på at undersøge, teste og igangsætte aktiviteter, der ville tiltrække flest nye subscribers ind via både on-site aktiviteter samt andre leadgenereringskanaler. 

Og her er der især ét tiltag, der skiller sig særligt ud; 

Deres weather-forecast e-mailserie ☀️🌧️❄️

Den foregår sådan, at Rains holder øje med alle deres segmenters lokationer - og vejrudsigten i det område. Er der regn i vente for et segment, vil de sende en e-mail ud med produktanbefalinger til dem. På den måde kan de udnytte vejret på en meget mere aktiv måde. 

Derudover har vi også hjulpet dem med at få tilkoblet SMS-marketing som en af deres kanaler (i de lande hvor det er tilgængeligt). SMS’erne udsendes via Klaviyo, hvilket betyder, at vi har præcis samme data og personaliseringsmuligheder til rådighed, som vi har på e-mail. 

Og så er der også en 3. kanal, som er blevet løbende mere og mere relevant for Rains - nemlig deres fysiske butikker. 

Her er der blevet lavet en sammenkobling mellem deres POS-system (“point of sale”) og Klaviyo. Det betyder, at selvom en kunde køber i deres fysiske butik, så vil Rains stadig kunne sende kunden personaliserede e-mails baseret på købet i butikken. 

Der er altså mange kanaler og meget data i spil - derfor kræver det også et gennemført og veludviklet rapporteringssystem at holde øje med deres performance. Dette har vi udviklet således, så vi kan aflæse værdien og udviklingsmulighederne ved hver kanal, samt se resultaterne fra et overordnet perspektiv. 

Resultaterne af samarbejdet

Efter bare 7 måneder har de et komplet og skaleret setup til alle landene, fremgang i både suscriberbase, omsætningen via e-mails, den totale omsætning i shoppene, trafikken på hjemmesiden - og en dalende unsubscribe-rate på trods af en massiv vækst i antallet af udsendte e-mails. 

Og de gode resultater kan tydeligt ses i deres tal: 
  • Subscriberbasen er fordoblet internationalt
  • Deres e-mailomsætning vækster konsistent med 56% over hele året
  • E-mailkanalen har øget trafikken med 113% på alle shops
  • Unsubscriberaten er faldet med 75%, selvom antallet af sendte e-mails er fordoblet i USA
  • Automations er steget med 227% på alle shops i forhold til forrige år

Alt dette er kun muligt, fordi vi har et setup og et samarbejde, der fungerer 🔥

Fremadrettet vil vi fokusere på at perfektionere samspillet mellem Rains e-mailmarketing og deres POS-system, så det kan fungere gnidningsfrit. Og så bliver vi aldrig færdige med at skalere, optimere og personalisere Rains e-mail setup, så det altid udnytter alle mulighederne indenfor e-mailmarketing - både i går, i dag og i morgen.

“Lige fra ‘day 1’ har Ackermann været proaktive og strukturerede omkring projektet samtidig med, at de har formået at tænke e-mailkanalen ind som en holistisk del af vores forretning. Der har været en klar handlingsplan fra start, og med et team af dedikerede specialister har vi hurtigt kunnet se resultater af den øgede indsats. I dag spiller kanalen en vigtig rolle i vores digitale marketing set-up, og next step bliver en integration i vores globale omnichannel – selvfølgelig med Ackermann som stærke samarbejdspartnere”
Sara Kolster, Paid Media & CRM Responsible i Rains
Rains

Næste case