Kabeltromlen

Kunde
Kabeltromlen
Type
e-commerce
Markeder
Danmark
Services
Løbende drift og dialog, automations, design, copywriting, templates, kampagnemails
ESP
Klaviyo

Et af de allermest anvendte og populære salgsbudskaber i disse dage er genbrug…

Sælger du et produkt, der er produceret af genbrugsmaterialer, er det med sikkerhed dét, du slår ned på i markedsføringen. Og med god grund:

Vi kender alle til de massive klimaudfordringer, som planeten står overfor. Og vi ved alle, at der ligger et ansvar hos den enkelte i at sænke ens forbrug for på den måde at sænke ens klimaaftryk. 

Og det harmonerer ikke siiindsygt godt med køb af nye ting til ens hjem 😬

Men vælger du et produkt fra virksomheden Kabeltromlen, kan du godt pakke den dårlige samvittighed væk igen. Her er produkterne nemlig lavet af genanvendte byggematerialer såsom kabeltromler (deraf navnet), stilladsplanker, traller og meget andet.

Kabeltromlen forvandler disse materialer til bænke, hylder, borde, plantekasser, vaser og alt derimellem. De elsker at finde på nye idéer og anvendelsesmetoder til de brugte byggematerialer, og hvert møbel er helt unikt - du finder altså ikke to, der er ens. 

Med en investering fra Lehrmann Ventures kom der pludselig fut i fejemøget 🦁 Og med i investeringen fulgte vi. Her startede vores rejse med Kabeltromlen.

Udfordringen

Kabeltromlen var, da vores samarbejde startede i 2020, stadig en relativt ung virksomhed, som lige så stille var ved at få et stabilt fodfæste i markedet. 

På daværende tidspunkt, da vi havde vores opstartsmøder, sagde de: 

Vi er iværksættere - ikke marketingfolk!

Den udmelding var til stor gavn for os. Vi forstod nemlig derfra, at der ikke hidtil var gjort meget på marketing-fronten, og at det var vores ansvar at udnytte det uforløste potentiale. Og især e-mailmarketing havde været en svær størrelse for dem at greje. 

Det ansvar tog vi på os og gik i gang med arbejdet.

Løsningen

Da vi startede, sad de i Mailchimp og fokuserede primært på kampagnemails uden et særligt fokus på automations - ganske enkelt fordi de ikke kendte værdien af det. 

Derfor var vores allerførste opgave at få rykket dem over i Klaviyo. For vi vidste, at med deres tv-optræden, de nye marketingplaner, den nye investering og hjælp, så ville deres forretning vokse eksponentielt - og med et skift til Klaviyo kunne vi håndtere den vækst på fornuftig vis. 

Vi fik dem også til at skifte webshopsystem til Shopify (de sad oprindeligt i WooCommerce), da de to systemer integrerer enormt vellykket med hinanden. På den måde vidste vi, at vi ville have alt den nødvendige information til rådighed, som vi måtte have behov for i fremtiden. 

Derfra var den første opgave at få lagt en solid grundstruktur - både for automations og kampagnemails - som vil afdække alle tænkelige behov, som en subscriber måtte have. Det omfattede bl.a. flows som:

  • velkomstflow til nye subscribers
  • post purchase flows
  • abandoned cart flow
  • feedback flows
  • loyalty flow
  • product recommendation
  • re-marketing
  • og mange flere.

Og der er især nogle af løsningerne, som vi er ekstraordinært tilfredse med:

Da vi startede samarbejdet med Kabeltromlen, var de stadig en forholdsvis lille forretning. Sådan en har rigtig godt af noget social proof, så potentielle nye købere kan spejle sig i glade og tilfredse kunder. Det giver tryghed og øger konverteringen markant. 

Derfor udviklede vi et flow, der havde til formål at skabe så gode købsoplevelser som muligt. Vi kalder det et feedback flow. Det fungerede ved, at vi sende en mail til en subscriber, efter de havde købt, hvori vi spørger, om de vil anmelde deres oplevelse. 

På den måde kan vi nemlig nemt hjælpe dem, der har haft en dårlig oplevelse. 

For de, som vælger, at oplevelsen kunne have været bedre, sidder Kabeltromlens kundeservice klar til at hjælpe. Her får Kabeltromlen altså chancen for, forhåbentligt, at vende den dårlige oplevelse til en god. Sådan kan Kabeltromlen få konkret feedback, samtidigt med, at de kan hjælpe den enkelte kunde til en positiv oplevelse og sikre en god oplevelse for alle kunder fremadrettet.

Derudover vil vi også gerne fremhæve det post purchase flow, vi fik udviklet:

For når man arbejder med træmøbler (og måske i særdeleshed med brugt træ), er der nogle specifikke behandlings- og vedligeholdelsesguides, som hjælper én til at holde møblet pænt i lang tid. Derudover har man også mulighed for at købe saml-selv-sæt, hvor man blot modtager enkelte dele. 

Og heri så vi en rigtig god mulighed for at udvikle et enormt skræddersyet flow:

Vi skabte nemlig et langt sæt skræddersyede post purchase flows, som netop gik ind og gav kunderne den information, som de havde brug for til netop det produkt, som de havde købt. 

Hvis de fx havde købt et saml-selv-sæt, så ville flowet fx indeholder guides til, hvordan møblerne bliver samlet og viden om, hvordan de vedligeholdes. Hvis kunden havde købt et færdigbygget produkt, ville flowet indeholde information om rengøring, vedligeholdelse og inspiration til, hvordan de kunne bruges. 

På den måde får kunden en endnu bedre oplevelse af handlen, kan blive inspireret til andre produkter, der passer til, og vil måske være mere tilbøjelige til at skrive en god anmeldelse eller fortælle deres venner om oplevelsen. 

Flere subscribers til e-mailkanalen

Nu var der bygget en solid grundstruktur for Kabeltromlens e-mailkanal. Næste skridt var at sikre, at der kom nogle subscribers igennem maskineriet, så vi kunne begynde at se konverteringer, salg og indsamle data. 

I tæt samarbejde med bureauet HeyMedia, har vi kontinuerligt sparret på leadgenerering og udviklet både kampagner og annoncer, som spiller fuldstændig i tråd med den strategi, som der er planlagt for Kabeltromlens e-mailmarketing. Herunder laver vi både Facebook Lead ads, on site pop-ups og lignende. 

Og det har sine fordele:

Vi har 8-doblet vores subscriberliste og forøget vores omsætning fra e-mailmarketing markant, hvilket har en stor betydning for vores virksomhed.”, fortæller Emil Werenberg – COO & Partner i Kabeltromlen. 

Det er en imponerende vækst, som Kabeltromlen har oplevet i den tid. 

Men vi ved af erfaring, at der altid vil være leads, der falder fra og bliver inaktive. For at sikre en fortsat god deliverability på deres e-mails og holde engagement højt, indførte vi derfor automatiseret listehygiejne. Og det med et sunset flow, der skiller alle leads fra, som har været uengagerede i en længere periode. 

Da vi startede samarbejdet, virkede e-mailkanalen som en mærkelig, udefinerbar størrelse for Kabeltromlen, og de kunne ikke umiddelbart se hvilken værdi, kanalen kunne skabe for dem. 

Det kan de nu.

Og de er så klar til at afprøve nye idéer og tendenser sammen med os, når vi ser noget i deres data eller kundebase, som stikker ud. 

Resultater

Opbygningen af deres e-mailkanal har været enormt effektfuld, og har bl.a. været medvirkende til deres enorme vækst. Herunder ses blot nogle af de flotte resultater:

  • I 2022 vækster deres e-mailomsætning med 15,19% i forhold til 2021.
  • Derfor står e-mailkanalen i 2022 med hele 19,5% af den totale omæstning i virksomheden, hvor det i 2021 var 12,72%.
  • Og alene i december stod e-mailkanalen for hele 22% af omsætningen
  • Siden midt 2021 er åbningsraten på automations steget med 23%, og for kampagnemails er den steget med 25% i 2022. 

Vores rejse med Kabeltromlen er langt fra færdig, når det kommer til e-mails. Nu kigger vi meget på kampagnemails, og hvordan de kan blive personaliserede og dynamiske i forhold til den enkelte modtager. 

Derudover har Kabeltromlen også fået den gode idé, at de skal ind i B2B-salg i 2023, og det er også noget, som vi vil hjælpe dem sikkert igennem - for det er en helt anden kunderejse end den, vi ser ved private personer. 

Der er altså rigeligt at tage fat på!

Og vi glæder os til at udvikle og udbygge deres e-mailkanal sammen med dem. 

Selv siger de sådan om samarbejdet: 

Kabeltromlens e-mailmarketing er løftet til et helt nyt niveau efter kun få års samarbejde med Ackermann. I det daglige oplever vi en nærværende og engageret kontakt med høj sans for struktur og overholdelse af deadlines. En systematiseret opbygning af kampagnemails, automationflows samt månedlige rapporter over salg, fokusområder og fremadrettede strategier gør, at vi føler os i meget kompetente hænder hos Ackermann.
Emil Werenberg – COO & Partner
Kabeltromlen

Næste case