Frederik Bagger - personen bag firmaet af samme navn - er søn af den kendte, danske designer Erik Bagger, og i 2014 stiftede Frederik så sit eget designfirma ved selvsamme efternavn. Målsætningen var klar: Deres miljøvenlige krystalglas skulle ud i verden.
Midlerne til målet var et fokus på produkternes høje kvalitet, holdbarhed og bæredygtige produktion. Og det virkede altså. I løbet af kun få år fik virksomheden sine glas ud i mere end 600 butikker 🙌
Men det var ikke kun herhjemme, at de mange krystalglas blev en lynhurtig succes. Også i Norge og Sverige tog forbrugerne rigtig godt imod produkterne, som i dag kan findes i flere butikker i begge lande.
I 2019 besluttede Frederik Bagger sig for at skrue helt op for deres digitale tilstedeværelse, så de kunne opbygge en stærk direct-to-consumer kanal via deres hjemmeside - en kanal, som hidtil stort set ikke havde genereret noget salg. Her blev Ackermann valgt til at opbygge virksomhedens e-mailmarketingkanal, som ikke kun skulle drive salg til webshoppen, men også understøtte den samlede digitale kunderejse 💸
Strategien har været at løfte brandoplevelsen gennem personaliseret, interessant og godt timet indhold i e-mails samtidig med, at vi har skulle øge omsætningen på tværs af nye og tilbagevendende kunder.
Frederik Baggers eksisterende e-mailmarketing var ret begrænset. Da vi startede samarbejdet, havde de kun nogle få tusinde subscribers, som de sendte ét ugentligt nyhedsbrev til via Mailchimp.
Men det skulle der laves om på.
Vores analyse af Frederik Baggers indsats viste os, at der var et stort uudnyttet potentiale i kommunikation og interaktion med kunder på tværs af købsrejsen.
Der skulle derfor implementeres flere automatiske e-mailserier baseret på kundernes køb. De bestod af følgende 👇
Med disse tre grundlæggende e-mailserier har vi skabt en e-mailmarketingfunnel, som er med til at skrue op for antallet af nye tilmeldinger. Strategien bagved er, at en ny subscriber, som ikke før har handlet hos Frederik Bagger, bliver ført ned i den første e-mailserie med indhold rettet mod den del af købsrejsen. Og når personen gennemfører et køb, bliver de automatisk ført ned i næste e-mailserie med indhold rettet mod førstegangskunder. På den måde er kommunikationen altid relevant for subscriberen.
Udover de købsbaserede e-mailserier så vi også et stort potentiale i subscribernes interaktion med websitet. Derfor blev følgende e-mailserier implementeret:
👀 En automatisk e-mailserie som udsendes, når en subscriber har kigget på et produkt af flere omgange uden at have lagt det i kurven
🛒 En automatisk e-mailserie som udsendes, når en subscriber har lagt varer i sin kurv og ikke gennemført købet
Vi segmenterer kunderne efter værdien af produkterne i deres forladte kurv og kan på den måde arbejde mere intelligent med incitamenter såsom rabatkoder og gratis levering.
Strategien var ikke mulig at bygge i Frederik Baggers daværende platform Mailchimp. For at kunne implementere hele det automatiske e-mailsetup - og samtidig have mulighed for også at udbygge og optimere løbende - valgte vi Klaviyo som Frederik Baggers e-mailmarketingplatform.
Vi startede med at implementere de automatiske e-mailserier, som ville bringe mest mulig omsætning og interaktion i de forskellige dele af købsrejsen. Det er en beslutning, som vi altid baserer på den tilgængelig kundedata samt vores erfaringer og data fra lignende cases 📊
Overordnet set var målsætningerne med de første automatiske e-mailserier at:
Udover den løbende implementering og optimering af de automatiske e-mailserier, blev der også etableret en ramme for, hvordan Frederik Bagger skulle bruge deres nyhedsbreve. Her definerede vi tre drop-off segmenter, hvor virksomhedens subscribers blev delt op i tre segmenter ⤵️
Med disse tre segmenter fik vi mulighed for at sende nyhedsbreve ud til den samlede base af subscribers, men kunne samtidig sikre at:
Udover segment-strukturen implementerede vi også vores model til at split-teste, som giver en fast måde at split-teste og dermed dataindsamle på i deres nyhedsbreve.
Vi har løbende eksperimenteret med formatet på nyhedsbreve - både hvad angår content såvel som frekvens. Blandt andet testede vi, om en højere frekvens af nyhedsbreve ville resultere i en højere omsætning. Det resulterede i en markant forøgelse i Frederik Baggers omsætning via nyhedsbreve.
Efter opsætningen af de automatiske e-mails samt planlægning og udsendelse af nyhedsbreve, var det tid til næste skridt: leadgenerering.
Vores undersøgelser i Ackermann viser nemlig, at hvis virksomheder løbende skal vokse gennem e-mailmarketing, skal de også have et løbende fokus på de leadkanaler og leadkampagner, som driver de mest relevante, nye tilmeldinger.
Her blev følgende kanaler og indsatser implementeret og testet:
Efter 10 måneders samarbejde står det klart, at danskerne også elsker at handle krystalglas online. Se bare resultaterne her:
Til trods for den store mængde af nye tilmeldinger har Frederik Bagger i løbet af året fastholdt en stabil omsætning pr. subscriber, som tillader at der fortsat investeres i leadgenerering. Og så er også genkøbsfrekvensen blevet forbedret markant som følge af en fokuseret indsats på eksisterende kunder via både nyhedsbreve og nyhedsbreve 💌
Og vores rejse sammen er slet ikke slut endnu.
Næste skridt for vores samarbejde er at arbejde med friend referral og gamification, så Frederik Bagger kan få endnu flere subscribers og blive en fast del af borddækningen i endnu flere hjem.