Et godt førstehåndsindtryk er generelt en rar ting at få skabt for sig selv, og det gælder ikke kun, når du møder nogen ansigt til ansigt. Også når vi taler om e-mailmarketing, er det alfa og omega, at du kommer godt fra start med de velkomstmails, du sender til dine subscribere.
Og hvorfor så lige velkomst-mails?
Jo, fordi det er den første mulighed, du har for at præsentere dit brand og dit budskab for en potentiel kunde. Så gør dig umage med det, du sender ud, og hvis det er relevant, så tænk eventuelt i at segmentere og sende forskelligt, personaliseret indhold til forskellige målgrupper. Det er altså dét, der sætter tonen for, om dine subscribere har lyst til at modtage e-mails fra dig i fremtiden.
Og så er der selvfølgelig også alle de overbevisende tal:
Velkomstmails har nemlig den højeste åbningsrate af alle marketing e-mails - faktisk helt op til 86% højere. Og fordi dine subscribere er allermest engagerede i dit brand inden for de første 48 timer af deres tilmelding, genererer velkomstmails i gennemsnit op til 320% mere salg end andre e-mails.
Og det er bare med at få så meget som muligt ud af det vindue - for det kommer ikke igen.
Så hvis du ikke allerede nu sender en velkomstmail til dine nye subscribere, går du glip af en stor mulighed for både at skabe mere salg, men også for at skabe en relation til din modtager, som holder ved på længere sigt.
Rabatkode og tidsbegrænsning sælger
Har du styr på dine automatiske velkomstmails, men har lyst til at tage et skridt videre med dit setup, kan du overveje at tilføje en rabatkode til dine subscribere.
For velkomstmails med rabatkoder eller tilbud kan nemlig øge omsætningen med 30% pr. e-mail sammenlignet med velkomst-e-mails uden tilbud.
Og det vil du kunne se på bundlinjen.
Vi oplever også, at vores kunder skaber markant mere salg på deres første velkomst-mail, hvis de sætter en tidsbegrænsning på deres tilbud - og hvis de så følger op på den. Det betyder, at du, udover at indsætte rabatkoden, din call-to-action knap og dine USP’er, også skriver, at rabatkoden kun gælder i for eksempel 12 eller 24 timer.
Jo længere din modtager overvejer at købe dit produkt eller din tjeneste, desto mere sandsynligt er det, at de får talt sig fra det. Men tidsbegrænsningen giver dem ikke meget tid til overvejelse og får i stedet dine modtagere til at handle med det samme, fordi de ikke vil gå glip af tilbuddet.
Det er et lille copywriting-trick kendt som “urgency“.
Det, du også bør gøre, er at følge op på den første e-mail, hvis din subscriber ikke har gennemført et køb. Med en emnelinje som: “Der er kun 6 timer igen af vores velkomsttilbud …” eller lignende kan du – helt automatisk – minde dem om, at de skal huske at handle.
Og det virker altså.
For en af vores kunder, som har et setup som vi lige har beskrevet, kommer 54% af den indledende omsætning på e-mailmarketing via deres reminder-mail, som de sender efter velkomst-mailen. Og det betyder helt konkret, at for hver krone, der skabes i omsætning, så stammer 54 øre fra reminder-mailen. Og var den ikke blevet sat op sammen med velkomstmailen, så var vores kunde altså gået glip af en stor bid omsætning.
Ja, de var faktisk gået glip af over 50% af omsætningen 😳
Det er både vi og kunden ret glade for. Og du jo kunne overveje at gøre dem kunsten efter.
For tænk nu, hvis du også kan fordoble din velkomstmails omsætning?
Og en sidste lille ting her fra os: Sørg for at sende din velkomst-mail til dine nye subscribere lige efter de har tilmeldt sig dit nyhedsbrev. Det er nemlig i det tidsrum, de er allermest interesserede i at vide mere om din virksomhed, og de er måske også meget tæt på at foretage et køb hos dig.
… Så nytter det jo ikke noget, at det spændende indhold, der kunne overtale dem til købet, først kommer flere dage efter, hvor de har kastet deres opmærksomhed over noget andet.
Har du brug for hjælp eller lidt faglig sparring til at få opsat dine automatiske velkomste-mails, kan du altid hive fat i en af vores specialister til en uforpligtende samtale.