Synes du ikke også, det kunne være fantastisk at lægge hovedet på pude, og så vågne op til, at dine indtægter er øget, efter en god nats søvn? Det ville vi vist alle.
Det er svært at tjene penge, mens du sover - men det er ikke umuligt.
For at få gang i din passive indkomst kan du f.eks.:
- Lave et kursus og selvudgive eller uploade det til et kursus websted
- Udarbejde en Amazon e-bog
- Lave en niche site og tjene via Google-annoncering
- Lave en online shop, der sælger fysiske produkter pakket og leveret af en tredjepart
Alle muligheder ville virke - men der er en anden måde, som vi meget hellere vil anbefale… E-mail automations, selvfølgelig!
E-mails giver den største ROI af alle de eksempler, du har fået her. Hver og én af de 4 eksempler kan forbedres og give et større afkast via automatiske e-mails.
Du får senere i indlægget et par eksempler på forskellige automations, du kan implementere for at generere en solid passiv indkomst.
Men først skal vi lige tage et kig på de best practices, der er for automations.
Dette skal du (ikke) gøre med automatiske e-mails
Med et korrekt opsat automatisk e-mailflow kan du øge din virksomhed og opretholde en stabil indtægt, som kører helt af sig selv - hvilket samtidig giver dig muligheden for at fokusere på andre vigtige ting i din virksomhed.
Men du skal passe på, for der er nogle ting, du aldrig må gøre:
1. Èn e-mail, ét mål
Vælg altid et enkelt mål med din e-mail og hold fokus på dette. Det vil skabe et mere simpelt (og langt bedre) resultat.
Indsætter du f.eks. alt for mange CTA-knapper, vil der være større risiko for, at subscriberen helt lader være med at klikke på nogle af dem og i sidste ende går væk fra din e-mail - ren og skær fordi de bliver irriterede over det.
Så husk, hold tingene simple og følg “én e-mail, ét mål”, så når du sikkert i mål.
2. Dine e-mails skaber ikke altid salg - og det er helt fint
Du skal som hovedregel forstå, at dit mål med din e-mail ikke nødvendigvis er at skabe salg.
Du kan nemlig også skabe merværdi, ved at lade din subscribers lære dig og din virksomhed at kende. Det kan du f.eks. gøre, ved at sende en e-mail, der udelukkende omhandler dig og din virksomhed eller henviser til dine blogindlæg.
At målet i hver e-mail er “Køb nu” vil ikke overbevise dem om at købe mere. Tværtimod.
3. Dette er ikke et “Set it and Forget it” kampagne
Hvis du ønsker, at dine e-mails skal fungere så optimalt som muligt over tid, er du nødt til løbende at holde øje med succesraten.
Fungerer en kampagne godt, så ved du, at du skal gøre mere af det. Ligeledes; fungerer en kampagne skidt, så er det også vigtigt at forholde sig til det. Og her kan A/B (eller split)-testning være en måde, hvorved du kan udnytte dine kampagner, til at finde ud af, hvad der virker bedst på din målgruppe.
På den måde kan du forbedre dig og sende det, både du og dine subscribers, vil have.
4. Det handler om den rigtige besked på det rigtige tidspunkt
Det er vigtigt, at du leverer det rette indhold i dine e-mails på de rette tidspunkter.
For at eksemplificere det, så kan vi tage et eksempel med en tøjbutik. De vil, med al sandsynlighed, nok ikke kunne sælge mange julesweatre i juli - men til gengæld vil de nok have god omsætning når det gælder shorts.
Derfor skal du også tænke ind i, hvornår det giver mening for dig, at promovere dine produkter og budskaber - også selvom der ikke er lige så klare sæsoner, som der er for julesweatre.
Forskellige typer kampagner
Der findes mange forskellige typer af automation-kampagner, du kan udsende. Vi fokuserer her på de 5, vi mener, er de vigtigste af dem alle:
1. Abandoned cart
Over 68% af alle kurve bliver forladt.
Det er et faktum. Og det skaber hver dag massive tab i indtægterne hos virksomhederne.
Hvis du vil reducere det, så kan du opsætte et automatisk e-mailflow, der er baseret på den forladte kurv - det plejer vi at kalde “abandoned cart” - hvor det gælder om at vinde dine kunder tilbage, og gennemføre det køb, de havde påbegyndt.
Det kan du for eksempel opstille sådan her, med 3 forskellige e-mails:
(OVERSAT:
1) Reminder
- Basic reminder omhandlende, at kunderne stadig har produkter i deres kurv
- Ingen rabat på kurven
- Inkluderer et billede af produktet med fordele
- Link til kundens kurv
2) Apprehension Blaster
- Hvad holder dem fra at købe?
- Find ud af det og brug denne e-mail til at finde årsagerne for hvorfor de ikke køber
- Hvis du ikke kan finde ud af det, brug denne e-mail til at spørge
3) Tilbud
- Hvis alt fejler, så giv dem et tilbud
- Lav en incitament, der vil få dem tilbage til kurven og fuldføre købet
- Nogle af penge er trods alt bedre end ingen)
2. Velkomst/Nuture kampagne
Når du tilmelder dig et nyhedsbrev, forventer du højst sandsynligt en velkomstmail. En velkomstmails er en af de vigtigste, mest åbnede (i gennemsnit over tre gange så mange som ellers) og engagerende mails.
- Velkommen
- Introduktion til brandet
- Forventningsafstemning
- Tilbud
- Anmodning om at få subscriberen til at følge din virksomhed på sociale medier.
Det er fem meget markante budskaber, som mange kan være tilbøjelige til at bruge i den første velkomstmail.
Men hvis du inkluderer alle disse budskaber på én gang, bliver det alt for meget. Og det kan svække din kommunikation bl.a. ved at du skaber en lang og forvirrende e-mail. Husk; “én e-mail, ét mål”.
For at sikre at det ikke sker, er et velkomstflow den absolutte bedste måde at kommunikere alle de ovenstående budskaber ud gennem - bare med mere end én e-mail.
For eksempel kan du opstille dit velkomstflow således:
(OVERSAT:
1) Velkommen
- Send e-mailen lige med det samme efter sign-up
- Mind dem om hvorfor de modtager e-mailen
- Tilføjet en form for tilbud eller lignende (hvis nødvendigt)
- Og byd dem selvfølgelig velkommen
2) Hvem er du?
- Fortæl dem mere omkring din virksomhed
- Forklar dem hvem du er og hvorfor du differentierer dig
- Giv dem indsigter i dit brand og din historie
3) Afstem forventningerne
- Fortæl hvad de kan forvente fra dig
- En klar forventningsafstemning gør, at dine subscribers vil være mere tilbøjelige til at åbne fremtidige e-mails
4) Tilbud
- Den høje CTR (Click Through Rate) og åbningsrate vil være spildt, hvis du ikke tilbyder noget, der vil skabe salg
- Brug et incitament, der vil få dem tilbage til din virksomhed og øge chancerne for et køb)
3. Post-købs flows
Når en kunde har lagt en ordre, giver det dig faktisk allerede hér nye muligheder for mersalg.
For selv om salget er afsluttet, er din automation først lige begyndt.
Tilbagevendende kunder er langt mere tilbøjelige til at bruge flere penge hos dig - og derfor er det et must at sende kunden en e-mail efter et køb.
Opsæt det som et automatisk flow, så skal du ikke tænke på det næste gang, der er en, der handler hos dig igen:
OVERSAT:
1) Tak
- Sig tak fordi de har købt e-mail
- Detaljeret information om levering, returnering og garanti
- Du kan også foreslå lignende produkter
2) Nyttige tips
- Time denne til at komme lige før produktet bliver leveret
- Brug e-mailen til at fortælle, hvordan de kan få mest ud af produktet og forklar feature og fordele
3) Cross sell
- Send e-mailen et par dage efter, de har modtaget produktet
- Byg videre på den foregående e-mail ved at tilbyde anbefalede produkter
4) Kontrollering
- Send denne e-mail en uge efter produktet er modtaget
- Spørg om de er tilfredse og om der er nogle problemer
5) Spørg om de vil anmelde oplevelsen
- Få dem til at anmelde din virksomhed
- Giv dem evt. en rabatkode eller lignende som tak
6) Promovering
- Du vil gerne have den sidste e-mail til at være et slags tilbud, der enten får kunden til at anbefale dig til en ven eller få kunden til at vende tilbage til din virksomhed
- Vær sikker på at tilbuddet er følsomt)
4. Cross sell flowet
Der er kun én ting bedre end at få ny kunder: At få dine nuværende kunder til at øge deres køb.
Dine nuværende kunder kender dig allerede, de kender dine produkter, og de har allerede forpligtet sig ved at købe før.
For at få mest muligt ud af dine tilbagevendende kunder, skal du finde ud af, hvordan du på bedst mulig måde når ud til dem.
Nøglen til at skabe et personligt tilbud til dine nuværende kunder er data.
Kig på deres tidligere køb, som kan lægge til grund for dine e-mails til kunden. For eksempel hvis en kunde har købt en ny kjole, vil du kunne anbefale hende et par sko, der kan fuldende looket.
Her ser du et eksempel på, hvordan du kan opbygge et Cross Sell flow:
(OVERSAT:
1) Tak
- Sig tak fordi de har købt e-mail
- Detaljeret information om levering, returnering og garanti
- Du kan også foreslå lignende produkter
2) Nyttige tips
- Time denne til at komme lige før produktet bliver leveret
- Brug e-mailen til at fortælle, hvordan de kan få mest ud af produktet og forklare features og fordele
3) Cross sell
- Send e-mailen et par dage efter, de har modtaget produktet
- Byg videre på den foregående e-mail ved at tilbyde anbefalede produkter
4) Promovering
- Dit mål er at få ekstra salg
- Hvis de ikke har gjort noget efter den foregående e-mail, giv dem et bedre tilbud
- Tilføj et incitament (f.eks. 10% rabat) hvis de køber inden for 24 timer
- Denne e-mail skal kun sendes, hvis de ikke har købt siden foregående e-mail)
5. Winback flow
Du risikerer at dine subscribers med tiden mister interessen for dit brand og produkter, og dermed åbner færre e-mails og sjældent, hvis aldrig, klikker på dine links.
Og det er et stort problem - for ingen vil have en e-mailliste med uengagerede subscribers.
Dine e-mail bliver bedømt ud fra bl.a. niveauet af engagement og åbningsraten hos e-mailklienter, såsom Gmail. En stigning i det lave engagement kan gøre, at dine e-mails i sidste ende ender i spam-mappen.
Du kan med et winback flow, også kendt som re-engagement flow, forsøge at engagere dine subscribers igen og samtidig få sorteret i din e-mailliste. På den måde sikrer du dig, at dine e-mails fortsætter med at beholde den høje placering, du har brug for.
Men det skal lige siges, at du er nødt til at være indstillet på, at der er nogle, du måske skal have væk fra din liste. For kvaliteten af din liste er først og fremmest vigtig. Det vil den ikke forblive, hvis du ikke en gang imellem rydder op.
Det er meget enkelt at opsætte et re-engagement flow:
(OVERSAT:
1) Vi har savnet dig
- Lad dem vide, at du savner dem
- Hav fokus på de produkter, der passer til dem og hvorfor de skal komme tilbage
2) Opmuntring
- Tilbyd dem en smule mere end det normale 10%. F.eks. 20%
- Kunden har ikke købt i noget tid - det er der nok en grund til
- Giv dem en grund til at tage en chance, så de kan genopbygge tillid
3) Countdown
- Hvis du ikke har oplevet noget respons, rammer dine e-mails sandsynligvis i spam mappen
- Dette er din sidste chance for at få deres opmærksomhed
- Fortæl dem at de bliver afmeldt fra din e-mailliste om et par dage, hvis de ikke gør noget
4) Farvel
- Stadig ingen engagement?
- Så er det tid til at rydde op i din e-mailliste
- De har ikke købt i noget tid, og der er ikke sket noget siden foregående e-mail. Så det er på tide at opretholde kvaliteten af din liste og fjerne dem)
E-mail automation er en fantastisk måde at tjene penge på
Det er alsidigheden af e-mail automations, der gør det så nyttigt. Du kan tilpasse enhver kampagne til stort set ethvert behov.
Ovennævnte eksempler er blot et udpluk af, hvad der er muligt at gøre med automations. F.eks. har du også mulighed for at implementere automatiske e-mails til målretning af:
- Dem, der forlader dit website
- Brugere, der udførte en handling i et e-mail flow, men ikke det efterfølgende
- Dem, der nævner din virksomhed på sociale medier
Du kan implementere automatiske e-mails til at håndtere mange områder i din virksomhed - og det giver dig luft og tid til at fokusere på andre ting. Mulighederne er uendelige.
Så hvor skal du starte?
Tag en snak med os, så skal vi nok hjælpe dig i gang: