SOCIAL PROOF: Skab tryghed i dine e-mails

Tænker du nøje og rationelt over samtlige små handlinger, du foretager dig hver eneste dag?
Svaret er nej.
Og det skyldes hverken, at du er ekstraordinært irrationel, doven eller mindre velovervejet end andre. Faktisk er du helt normal. 

I vores artikel omkring adfærdsdesign fortalte vi dig nemlig, at forskning viser, at vores hjerner allerhelst vil gå med de nemmeste løsninger og automatisere mange af dagligdagens handlinger, så den kan tage en pause fra alle de store beslutninger, der kræver enormt meget hjernekapacitet. 

Og den viden er blandt andet enorm værdifuld for dig, der arbejder med e-mailmarketing. 

Du har nemlig muligheden for at tale til menneskets flokmentalitet og dermed gøre beslutningen om at købe dit produkt eller din service meget nemmere for dine subscribere. 

Det kan du blandt andet gøre ved hjælp af social proof.

Hvad er social proof? 

Helt lavpraktisk er social proof, når du forsøger at skabe troværdighed og tryghed omkring dit produkt eller din service ved at vise dine modtagere et eksempel på andre glade kunder/brugere. 

Det kan fx være, når en webshop skal have en kunde til at gennemføre en ordre. Her kan der vises antallet af anmeldelser fra andre glade kunder. Eller når en software-virksomhed i et nyhedsbrev fortæller, hvor mange andre lignende brugere, som inden for kort tid har skrevet sig op til deres software.

Fælles for begge eksemplerne er, at de bruger tidligere kunders gode oplevelser til at gøre et køb trygt og nemt for potentielle nye kunder. 

Sådan bruger du social proof i e-mailmarketing

Vi lægger ikke ligefrem skjul på, at vi er jævnt interesseret i e-mailmarketing her i Ackermann. Og for os er det en fornøjelse at se, hvor forskelligt og talrigt virksomheder benytter dig af social proof. 

For social proof i e-mailmarketing giver virkelig god mening 👨‍👩‍👦

Det er et nemt, hurtigt og effektivt værktøj til at skabe en enorm tryghed omkring dit produkt eller din service blandt dine subscribere. Og mulighederne for social proof er mange.

Vi har samlet et udvalg af vores favoritter her. 


Frederik Bagger


Hvis andre er vilde med produktet, så må der være noget om det!

Det er i hvert fald den tankegang, den her kampagnemail fra Frederik Bagger er skabt ud fra. Mailen er sendt ud i løbet af Black Friday for at vise hvilke produkter, som andre kunder har shoppet allermest løs i. Og ved at vise de mest populære produkter forsøger Frederik Bagger også at minimere en eventuel tvivl og risiko hos subscriberen, som måske selv overvejer at købe et af produkterne. 

For hvis andre også er helt vilde med dem, så må det jo være fordi, at de virkelig er så fine og i så god kvalitet, som Frederik Bagger påstår. 

Gaudium Catering

Den her e-mail fra Gaudium Catering er et klassisk eksempel på en kampagnemail, der forsøger at opbygge tillid via social proof. 

Hele e-mailens formål er at vise mig som subscriber, at de har mange (984) og gode anmeldelser - faktisk så gode at de har 5/5 stjerner på Trustpilot. Derudover har de inkluderet et eksempel på en anmeldelse, hvor du både kan læse den flotte anmeldelse og se navnet på kunden, der har skrevet den. Til sidst har de tilføjet en knap, som fører videre ind på Trustpilot, hvor subscriberen kan læse endnu flere gode anmelselser. 

Og her er der især 2 ting, der gør den her social proof-mail ekstra effektiv:

🍋De inkluderer det faktiske navn på en reel kunde, hvilket gør anmeldelsen endnu mere troværdig og relatérbar

🥕 Når de forsøger at lede subscriberen ind på deres Trustpilot, så får man som modtager indtrykket af, at der udelukkende er flere gode anmeldelser at finde derinde. For hvorfor skulle de ellers selv forsøge at få dig derind? Det er med til at gøre deres service endnu mere tryg og troværdig. 


LastPass

Lastpass er en virksomhed, der står bag softwaren af samme navn. Software-løsningen giver brugeren mulighed for nemt, hurtigt og sikkert at gemme og dele passwords. 

I den her e-mail laver LastPass et tilbageblik på året, der er gået ved at fortælle deres nyhedsbrevsmodtagere (hvoraf mange sikkert ikke er betalende brugere), hvor mange og hvor meget af deres forskellige funktioner, der er benyttet det forgangne år. 

Og det tjener faktisk 2 formål:

💻 E-mailen giver læseren en forsikring om, at softwaren bliver benyttet af rigtig mange mennesker rigtig ofte. Den må altså derfor tydeligvis være enorm brugbar og værdifuld for en stor portion mennesker. Dét er social proof’et.
📱 Derudover er e-mailen også med til at showcase alle de mange funktioner, som softwaren inkluderer. Det er altså en subtil måde at promovere sit produkts mange muligheder.

LastPass slår altså to fluer med ét smæk med den her e-mail. 


MuteBox

Udover at indsamle data om hvorvidt jeg som kunde er interesseret i at eje eller leje, statuerer danske MuteBox også et rigtig godt eksempel på, hvordan man enkelt og elegant kan integrere social proof i sin e-mailmarketing. 

Nederst i e-mailen har de nemlig tilføjet en sektion, der hedder “Det siger vores kunder”. Og udover selve anmeldelsen og kundenavnet er der faktisk to andre ting, der gør sektionen rigtig brugbar:

Først og fremmest er der stjernerne ⭐ Selvom anmeldelserne ikke er en del af Trustpilot, udnytter MuteBox alligevel den forståelse, som vi mennesker har af stjernerne i forbindelse med en anmeldelse. Derfor læser man som subscriber de 5 stjerner lige så positivt, som man ville gøre inde på Trustpilot, hvor stjernerne er en integreret del af platformen.

Derudover har MuteBox også valgt at medtage navnet på den virksomhed, som anmelderne arbejder i. Det er enormt godt tænkt, netop fordi MuteBox er en B2B-virksomhed. Og som B2B-kunde handler jeg ikke kun, hvor andre mennesker handler - jeg handler, hvor andre mennesker fra forskellige virksomheder handler. Der bliver derfor bygget endnu et lag af relevans og tillid ind i det her social proof-element. 


Webflow

Den her e-mail er vi ret vilde med 🔥

Webflow er en software-virksomhed, der står bag CMS-systemet Webflow - en software der giver virksomheder mulighed for at bygge deres eget website. 

Den her e-mail er en klassisk genaktiveringsmail, der forsøger at genaktivere inaktive brugere. Og de gør det ved brug af den omvendte trekantsmodel. Den går ud på, at man placerer blikfanget øverst, og herefter bygger resten af e-mail op som en trekant, der vender på hovedet, og hvor øjet automatisk bliver ført ned mod CTA-knappen.

Og det er især overskriften, vi er vilde med - den har nemlig et helt tydeligt mål: at fortælle mig, at jeg næsten må have taget fejl ved ikke at benytte webflow, for det er der jo over 10.000 andre, der har gjort, siden jeg prøvede det af. Og ikke nok med det - de bruger også et enormt specifikt tal (10.234). Det er med til at gøre social proof’et endnu mere troværdigt. 


Er du klar til at komme i gang med social proof? 

Vi håber, at den her artikel har vist dig, hvor effektiv social proof er i din marketing. Og vi håber også, at vores eksempler på social proof i e-mailmarketing har givet dig nogle rigtig gode idéer til, hvordan du selv kan integrere det i dit setup. 

Vi er sikre på, at det er en investering, der er godt givet ud 🔥

Hvis du ønsker forslag til, hvordan social proof kan integreres i lige netop dit e-mailsetup, så er du altid meget velkommen til at række ud.



Læs videre 🤓