Sådan tester du dig frem til den bedste emnelinje

Det er ikke en nem opgave at skrive den perfekte emnelinje. Heldigvis er det muligt at teste sig frem til den perfekte formulering.  

Du må aldrig negligere at skrive en god emnelinje...

Det er nemlig emnelinjen, der typisk afgører, om dit nyhedsbrev bliver åbnet eller lagt i papirkurven. For du kan have skrevet nok så godt indhold, men hvad hjælper det, hvis ingen gider at åbne din e-mail 👀

Du har heldigvis et våben i dit arsenal, som du kan bruge mod dette. Våbnet hedder "Split-testing".


Hvorfor skal jeg split-teste? 

Selvom de fleste af os har en følelse af, at vi kender vores målgruppe rigtig godt, så er det ofte langt fra sandheden - desværre. Det vil sige, at de emnelinjer som vi selv tror vil virke, ikke altid er de bedst performende i praksis. 

Ovenstående gælder, uanset om du er ny- eller en rutineret ‘’e-mail forfatter’’ - vi kan alle tage fejl, og netop derfor bør du splitteste dine emnelinjer, hvis du gerne vil opnå den bedste åbningsrate. 

Det vilde er, at selv den mindste forskel i dine emnelinjer kan forårsage kæmpe forskelle i dine åbningsrater!


Hvordan split-tester jeg min emnelinje? 

Når du skal teste, så bør du skrive 2 eller 3 forskellige emnelinjer, som sendes til en mindre del af dine modtagere på din mail-liste. Den version, der klarer sig bedst, sender du til den resterende del. 

Det kan eksempelvis være, at du skriver 3 forskellige emnelinjer, som hver sendes til 5% af dine modtagere. Når dit system har opsamlet nok data til, at du kan vurdere hvilken emnelinje, der er den bedst performende, så sendes ‘’vinderen’’ til de resterende 85% på din liste. 

Det kan måske lyde en anelse besværligt...

Men bare rolig 👇

Det er faktisk ikke særlig kompliceret eller teknisk svært at sætte op. De fleste e-mailudbydere har denne funktion indbygget, og opsætningen af din split-test bør ikke tage mere end et par minutter. 


De vigtige huskeregler 

Selvom det er nemt at komme i gang med at split-teste, så findes der nogle huskeregler, når du skal opsætte en split-test med emnelinjer. Dem kan du se under spørgsmålene her 👇

  • 🕐 Hvornår skal jeg sende min split-test ud?
    Uanset hvornår på dagen, ugen, måneden osv. du gerne vil splitteste, så bør du altid sende dine test på emnelinjer ud på samme tidspunkt.
  • Sender du dine test-mails ud på forskellige tidspunkter, så kan du ikke stole på resultatet. Årsagen til det er, at du i så fald ikke vil vide, om det er forskellen på tidspunktet eller emnelinjerne, der bestemmer vinderen.  


  • 🎯 Hvordan skal jeg vælge vinderen?
    Når du gerne vil split-teste dine emnelinjer, så bør du lade Open Rate afgøre vinderen. Open Rate (OR) viser nemlig, hvor mange af dine subscribers der åbner din mail, og emnelinjen er meget afgørende for din Open Rate.


  • 📅 Hvornår skal jeg vælge vinderen?
    Du bør ikke vælge en vinder, før du er sikker på, at alle dine modtagere, som gerne vil åbne din mail, har haft chancen for det. 
  • Det går eksempelvis ikke, at du efter 2 timer stopper testen, da en stor del af dine modtagere (højst sandsynligt) ikke har nået at tjekke deres mail i det tidsinterval.
  • Det er mere fornuftigt at lade split-testen være i gang i minimum 2 dage. Før det har størstedelen af dine subscribers ikke haft chancen for at se mailen i deres indbakke.


Giver det overhovedet mening for mig at split-teste mine emnelinjer?

Din mail-liste bør ikke være alt for lille, hvis du vil have mest mulig værdi ud af din split-test. 

Det nytter eksempelvis ikke noget at teste på 15%, hvis du kun har 50-100 subscribers.

Resultatet vil nemlig så være alt for usikkert.

Har du + 1.000 modtagere, så begynder det at give god mening 👏


Kan jeg split-teste andet? 

Ja, absolut! 

Du kan eksempelvis også teste udsendelsestidspunkter, dine call-to-actions, afsendernavnet, konverteringsraten i et kort vs langt nyhedsbrev mv. Der er altså massere af muligheder.

Bemærk dog...

Du bør ikke teste mere end én ting ad gangen - arbejd altid kun med ét parameter pr. test. Årsagen til dette er, at du, ved split-testing af flere parametre, ikke kan kontrollere hvilket parameter, der udgør en forbedring. 

Hvis du fortsat ikke er tilfreds med din åbningsrate, så kan artiklen "Sådan forbedrer du din åbningsrate" hjælpe dig. Her kommer vi nemlig med andre rigtig gode bud på, hvorfor dine modtagere ikke åbner dine mails.

Læs videre 🤓