Sådan analyserer og håndterer du unsubscribere

At miste subscribere kan gøre ondt ... 

Især fordi du jo nok har gjort en aktiv indsats for at indsamle dem til at starte med. Og netop derfor er det vigtigt at få feedback fra dem, der afmelder sig. 

Den information du får fra dine subscribere i det sekund, de trykker på “afmeld”-knappen, kan du bruge til at optimere din e-mailmarketing, så andre ikke framelder sig af samme årsag. Det gør du ved at lave en afmeldingsundersøgelse.

Du kan altså bruge dine nuværende unsubscribere til at minimere antallet af fremtidige. 

Så selvom sandheden indimellem gør ondt, så se dem som værdifuld viden - for din e-maillistes (*host* og omsætnings!) eget bedste. 

Spørgsmålet er så nu: Hvordan gør du det smartest?

Vi starter med definitionen, så alle er med 👇 



Hvad er en afmeldingsundersøgelse? 

Når dine subscribere trykker på ‘’afmeld’’-knappen, vil de i de fleste e-mailmarketing-systemer blive omdirigeret til en side, hvor de skal bekræfte deres afmelding.

Og netop her kan du med fordel spørge dem om, hvorfor de afmelder sig og give dem en række svarmuligheder… 

Bonus info: I nogle systemer er det faktisk muligt, at dine subscribere kan vælge nogle præferencer ift. hvilket indhold de ønsker at modtage. Du kan se et eksempel her 👇

Kan du se, hvor smart det er? Hvis din subscriber så faktisk ikke er interesseret i at afmelde sig helt men måske bare er træt af frekvensen af dine e-mails, kan de selv tilpasse indholdet efter deres eget ønske og behov. 

Og det kan altså gøre, at du ikke mister den subscriber helt! 

Det er dog en anden snak. Lad os derfor hurtigt hoppe tilbage til artiklens emne....


Hvilke svarmuligheder skal jeg bruge i en afmeldingsundersøgelse?

En god liste med svarmuligheder er både overskuelig og dækker alle scenarier.

Med andre ord gælder det om, at det skal være nemt for unsubscriberen at finde den helt rigtige grund til afmeldingen.

Mangler du ideer til de helt rigtige svarmuligheder? 

Så undersøg om dit e-mailmarketing-system måske har nogle standardsvar, du kan gøre brug af.  

Her er et eksempel på nogle standardsvar som e-mailmarketing-systemet Campaign Monitors gør brug af. Og de har helt sikkert ikke noget imod, at du låner lidt inspiration fra dem:

(Kilde: https://www.campaignmonitor.com/blog/email-marketing/2020/06/how-to-analyze-and-act-on-an-unsubscribe-survey/

Hvor ofte skal jeg følge op på feedback?

Vil du have værdi ud af din feedback? Så er du nødt til at evaluere på den. Og derfor gør du klogt i at skemalægge, hvornår og hvor ofte evalueringen skal ske. 

Her er en simpel oversigt til, hvor ofte du bør give din feedback et besøg 👇

(Kilde: https://www.campaignmonitor.com/blog/email-marketing/2020/06/how-to-analyze-and-act-on-an-unsubscribe-survey/)


Hvordan skal jeg evaluere og optimere på min feedback? 

Det handler altsammen om at finde nogle mønstre i dine afmeldings-svar. 

Desto flere, der vælger en specifik grund, desto højere sandsynlighed er der for, at du bør optimere på det specifikke område. 

Lad os f.eks tage udgangspunkt i Campaign Monitors standardsvar:


Standardsvar 1: Jeg har aldrig tilmeldt mig din mailliste 

Får du mange af den her type svar? Så kan det tyde på, at noget er galt i din tilmeldingsformular eller i dit velkomstflow. 

Optimeringsmuligheder kan her være:

📝 Brug ‘dobbelt opt-in metoden’, som betyder, at dine nye subscribere skal bekræfte deres tilmelding på mail, før de endeligt bliver aktiveret på din e-mailliste. På den måde slipper du for at få subscribere på din liste, som faktisk ikke har tilmeldt sig. 

🕵️‍♂️ Undersøg, om du kan optimere din tilmeldingsformular og dit velkomstflow, så dine nye subscribere ikke er i tvivl om, hvad det er, de har signet op til. 


Standardsvar 2: Dit indhold lever ikke op til det, jeg forventede

Får du mange af den her type svar? Så kan det tyde på - ligesom ved standardsvar 1 - at du ikke har været klar nok i mælet omkring, hvad det er, dine subscribere skriver sig op til. 

Optimeringsmuligheder kan her være: 

🕵️‍♂️ Igen - undersøg, om du kan optimere din tilmeldingsformular og dit velkomstflow, så dine nye subscribere ikke er i tvivl om, hvad de har signet op til. 

✅ Bliv bedre til at segmentere din målgruppe i dit e-mailmarketing-system og send kun dit indhold ud til de segmenter, budskabet er relevant for. 

👩‍💻 Splittest forskellige muligheder (f.eks. design, copy og indhold) for at se, hvad dine nye subscribere reagerer bedst på. 


Standardsvar 3: Dit indhold er ikke længere relevant for mig

Får du mange af den her type svar? Så kan det tyde på, at dine subscribere ikke længere har et behov for det produkt eller den service du sælger, eller at det ikke er relevant nok til at fastholde deres interesse.

Optimeringsmuligheder kan her være: 

👀
Undersøg, om dine e-mails har ændret sig meget (f.eks. design, frekvens, copy og indhold) og splittest forskellige løsninger.

🚚 Flyt dine subscribere til nye segmenter, når de ikke længere passer til det segment, de er i. Sælger du eksempelvis graviditetsbukser, er det noget andet indhold, du skal vise dem efter fødslen.

$ Undersøg, hvor mange leads du får via pop-ups, hvor du har tilbudt dem en god rabatkode. Det kan nemlig også være en årsag til frafald på din mailliste, da mange af dem højst sandsynligt kun har signet op for at få fingrene i en god rabat. Og i det tilfælde handler det om at blive endnu bedre til at levere indhold, som får dem til at hænge på. 



Standardsvar 4: Du sender for mange e-mails 

Får du mange af den her type svar? Så betyder det ikke altid, at du sender for mange e-mails. Der findes faktisk andre årsager… 

Optimeringsmuligheder kan her være: 

💌 At du sikrer, at du kun sender én mail af gangen og med et tilfredsstillende mellemrum imellem. Charmen går f.eks lidt af, hvis en subscriber modtager en mail fra et af dine flows og en kampagnemail på samme tidspunkt. 

 ✅ Og igen - bliv bedre til at segmentere din målgruppe i dit e-mailmarketing-system og send kun dit indhold ud til de segmenter, budskabet er relevant for. På den måde kan du sagtens sende mange mails, men du spammer ikke - og der er stor forskel! 


Her er 2 ekstra standardsvar...

Udover de standardsvar du kan lade dig inspirere af fra Campaign Monitor, har vi to ekstra svarmuligheder i lommen, som vi gerne vil præsentere dig for …  

Dem har vi nemlig også ret gode erfaringer med 👇


Standardsvar 5: Jeg unsubscribede ved et uheld - please få mig tilbage på listen igen 


Selvom det kan lyde utænkeligt, så er der faktisk en del, der kommer til at trykke på usubscribe-knappen ved et uheld. 

Og dem kan du nå at redde - lige før du mister dem helt - ved at have en fortrydelsesknap.   


Standardsvar 6: Andet

Et sidste standardsvar kan være et felt, hvor dine unsubscribere kan udfylde en fritekst, hvis de eksempelvis ikke mener, at dine andre punkter passer til deres årsag til afmeldingen. 

Det er en rigtig fin mulighed, hvor du blandt andet kan få inspiration til punkter, der mangler på din liste. Dog fungerer det bedst i virksomheder, som har en mindre liste, da du skal kunne håndtere deres svar manuelt og enkeltvis.

De andre punkter kan du nemmere og hurtigere trække ud på en liste og få et godt overblik, mens du ved fritekst skal læse de forskellige svar. 


Har du brug for hjælp? 

Vi håber, at du nu er blevet meget klogere 💡

Har du brug for hjælp? Så er du velkommen til at skrive til vores Client Service Director Emil og høre, hvordan vi kan hjælpe dig.


Læs videre 🤓