Så meget mere kan du tjene på en fødselsdagsmail 🎁

Hold på ballon og lagkage… 

For vidste du, at fødselsdagsmails: 

🇩🇰 Har en 481% højere transaktionsrate end salgsmails

🇩🇰 Genererer 342% højere indtjening pr. e-mail end salgsmails

🇩🇰 Har 179% højere unikke klikrater end almindelige salgsmails


De tal taler vidst for sig selv … 👀

Der er altså ret gode argumenter for at huske dine subscriberes fødselsdage 🎂

Spørgsmålet er blot:

Hvad indeholder den perfekte fødselsdagsmail, og hvornår bør sådan en sendes ud? 

Og det er netop dét, vi ønsker at give dig tips til i den her artikel 👇

Lad os starte med indholdet... 


Hvad skal en god fødselsdagsmail indeholde? 

De fleste vil nok mene, at fødselsdage går hånd i hånd med fest og gaver 🎁

Og derfor er det helt oplagt at sende et fødselsdagstilbud eller en gave til dine subscribere på deres store dag. 

Du kan prøve at splitteste de her muligheder og se, hvad der virker bedst hos din målgruppe 👇


Giv en rabatkode i fødselsdagsgave: 

Tilbyd dine subscribere en tidsbegrænset rabatkode, som de ikke kan modstå. 

Giv dem en gratis ting i fødselsdagsgave:

Køb nogle varer hjem, som du kan give dem i gave.

Eksempelvis kan du lægge et par gratis luksus tennissokker med i deres pakke, som du sender næste gang, dé lægger en ordre.

Giv dem et gavekort i fødselsdagsgave: 

Du kan også give dem et gavekort.

Eksempelvis kan du give dine subscribere et gavekort på 150 kr., som de kan indløse, næste gang de køber for over 500 kr. 

Det gør moodings:

Giv gratis forsendelse i gave: 

I starten af artiklen slog vi fast, at købelysten er større, når dine subscribere har fødselsdag - og derfor må intet stå i vejen for et potentielt køb. 

Her skal du vide, at fragtomkostninger kan være en hindring. 

Og derfor kan du med fordel fjerne fragtgebyrer på deres store dag. 


Hænger du stadig på? 👀

Godt. For nu hopper vi nemlig videre til layoutet…

Hvordan skal en fødselsdagsmail se ud? 

Layoutet må ikke glemmes. 

Og derfor skal du ikke snydes for 3 gode tips til, hvordan den perfekte fødselsdagsmail ser ud:  

Tips 1: Fødselsdagsmails skal være korte og enkle

Selvom du måske har meget på hjertet, er det vigtigt, at du holder dig til ét budskab pr. mail. 

Og i den her sammenhæng bør dit budskab være at ønske din subscriber tillykke med et uimodståeligt tilbud. 


Tips 2: Fødselsdagsmails skal være personlige 

Ligesom et fysisk fødselsdagskort er skrevet personligt til den enkelte fødselar, bør fødselsdagsmails også være det. 

Og derfor bør du som min. anvende den enkelte subscribers navn i emnelinjen.

Eksempelvis kan din emnelinje til din subscriber Martin være: 

Tillykke med fødselsdagen Martin 🎂

I stedet for:

Tillykke med fødselsdagen 🎂

Kan du se det? At inddrage navnet gør det mere personligt. 

Det kan sammenlignes lidt med, at din kollega kalder efter dig i Fakta. 

Én person, der hedder Heidi, vil højst sandsynligt lystre bedre på: 

“Heidi, vil du tage en mælk med op til kassen?”

end: 

“Vil du tage en mælk med op til kassen?”

For når vores navn bliver nævnt, så ved vi, at budskabet er rettet personligt mod os. 

Du skal selvfølgelig ikke overdrive, men du kan faktisk også gøre brug af navnet i brødteksten, preheader og CTA teksten. 

Et lille tip: Normalt skal der være komma mellem navnet og fødselsdagen, men når vi skriver e-mails undlader vi det. For der vil jo være enkelte subscribers, som ikke har givet dig deres fornavn - eller som kun har skrevet efternavn eller virksomhed.

Og for at sikre sig at det ikke ser mærkeligt ud, indsætter vi normalt dét, der hedder et default merge tag. I det her tilfælde ville vi blot lave det til et mellemrum, så hvis systemet ikke kan finde et fornavn, så kommer der bare et mellemrum. Og der ville det se lidt uprofessionelt ud, hvis det stod således:

“Tillykke med fødselsdagen, 🎂”


Tip 3: Fødselsdagsmails skal være festlige 

En fødselsdag er en festlig begivenhed.

Og derfor må dine fødselsdagsmails godt udstråle en fejring af fødselaren.

Her kan du f.eks bruge billeder af konfetti, balloner, lagkager eller lignende, der får din subscriber i den helt rette stemning.


Et godt eksempel 

Her er en fødselsdagsmail, som vi har lavet for Shaping New Tomorrow…

Og som du kan se:

- Er budskabet kort og enkelt
- I emnelinjen (som du godt nok ikke kan se i eksemplet) bliver fødselarens navn sat ind
- Og ejerne er i feststemning på billedet 


Hvornår skal fødselsdagsmails sendes ud? 

Du kan prøve at splitteste, hvad der virker bedst i din forretning: 

💌 At sende fødselsdagsmails til dine subscribere på deres fødselsdag 
💌 At sende fødselsdagsmails til dine subscribere x antal dage før deres fødselsdag
💌 At sende fødselsdagsmail til dine subscribere både x antal dage før deres fødselsdag samt på selve dagen eller dagen efter

Du kan se et eksempel på, hvordan 'Den Sidste Flaske' både sender fødselsdagsmails ud før- og på selve fødselsdagen - lige her 👇

Før fødselsdag: 
På selve fødselsdagen:

Uanset hvilken metode du finder mest interessant, gør du klogt i at lade dit fødselsdagstilbud være tidsbegrænset og sende den enkelte subscriber en påmindelse op til udløbstidspunktet. 

For når vi mennesker får en mail, der eksempelvis har emnelinjen: 

Dit fødselsdagstilbud slutter snart 

Så aktiverer det en ‘ugency trigger’ i hjernen, som får os til at tage stilling til det, vi bliver eksponeret overfor - og det kan komme din omsætning tilgode 💸


Ingen fødselsdagsmails uden automatisering 

Der skal ikke ret mange subscribere på maillisten, før det bliver en uoverskuelig opgave at huske alles fødselsdage. 

Og derfor er automatiserede e-mails altså ret så uundværlige her. 

I mange e-mailklienter kan du opsætte automatiske flows, som aktiveres af en trigger -  I det her tilfælde dine subscribers fødselsdage - og lade dit system helt automatisk sende fødselsdagsmails afsted for dig. 

Det er meget nemt og fantastisk 🎂


Har du brug for hjælp til fødselsdagsmails eller andet? 

Så er du velkommen til at skrive til vores Client Service Director Emil og høre, hvordan vi kan hjælpe dig.


Læs videre 🤓