Onsite Leadgenerering: Få flere leads ind via din hjemmeside

Har du en flot og funktionel hjemmeside, men samtidigt svært ved at få de besøgende til at skrive sig op til dit nyhedsbrev?

Så er du ikke alene. 

Det kan være en ret stor udfordring at finde de rigtige metoder til at få dem, der besøger din hjemmeside, til at skrive sig op til at få dine nyhedsbreve 📋

Men samtidigt kan det faktisk også blive gjort ret simpelt med nogle enkle teknikker - og det er dem, som vi vil præsentere for dig i denne artikel! 

Disclaimer: Denne artikel er henvendt til virksomheder, der endnu ikke er kommet i gang med deres onsite leadgenerering - eller til virksomheder, der er i gang, men er i tvivl om, hvor de skal optimere. 

(Ekstra ps.: Hvis du ikke passer i den målgruppe, så hop ned til vores bonustip. Det er nemlig relevant for de fleste, og kan øge din onsite leadgenerering med så meget som 2x! 🤯)

Læs med og lær nogle taktikker, der kan hjælpe dig med at øge din konvertering af leads på hjemmesiden - eller måske blot at komme i gang med det! 

1. Indsamling af permission ved check-out

Som webshop er der specielt én metode, som er effektiv hver gang

At indhente marketing-permission ved check-out. 

Og det gøres helt simpelt ved at tilbyde dine besøgende muligheden for at tilmelde sig dit nyhedsbrev (eller andre former for marketing*), når de er i gang med at bestille deres varer 💡

(*og her er det selvfølgelig vigtigt, at du gør det klart, hvad den besøgende kan forvente at modtage, og at de kan afmelde det igen. Se evt. vores samtykkegenerator, hvis du skal have lidt hjælp til det!)

I den situation sidder din potentielle subscriber nemlig allerede og har besluttet sig for at investere i din virksomhed - derfor kræver det ikke meget mere energi eller arbejde for dem også lige at trykke på en enkelt knap mere. 

2. Pop-up vinduer

Derudover er pop-up vinduer også en yderst effektiv måde at få besøgende til at tilmelde sig dit nyhedsbrev (eller andet, som tidligere nævnt). 

Her er det enormt vigtigt, at du gør det så nemt som muligt for dem - for kræver det for meget af folk, så falder de fra igen. 

Her kan du også både arbejde med hvordan du designer dem, hvilken frekvens de har, og hvornår og hvordan de dukker op, hvis du er nervøs for at være påtrængende på den ufede måde. 

Og så er det selvfølgelig også altid effektivt, hvis du tilbyder dem et ekstra produkt, e-bog eller f.eks. en eksklusiv rabatkode, hvis den besøgende tilmelder sig i pop-up’en 💡

3. Udnyt gamification

Sidst men ikke mindst, så kan gamification være en rigtig sjov og effektiv måde at øge din onsite leadgenerering på. Det fanger hurtigt folks opmærksomhed og vækker deres indre legebarn. 

Gamification kan være mange ting: muligheden for at vinde en præmie ved at deltage i en konkurrence, eller hvis man skraber 3 ens, eller måske det helt klassiske lykkehjul. 

Og et lille tip fra os til dig: Gør brug af loss-aversion-bias, hvor folk er ‘bange’ for at miste noget, de allerede har

Det kan du f.eks. gøre, hvis der er en lille præmie uanset hvilket felt de lander på i et lykkehjul - så er det meget mere sandsynligt folk skriver sig op, idet de ikke vil ‘miste’ den fordel, de nu har vundet 💡

Vær dog også samtidigt opmærksom på, at de leads, som du henter fra konkurrencer og lignende, kan være svære at konvertere til købeklare leads, idet der er en chance for, de kun købte sig ind på konkurrencen og ikke din virksomhed. 

Bonustip: Brug commitment-bias i din pop-up

Og lige her til allersidst, så har vi et ekstra bonustip til dig!

Har du fået et grundkursus i salgsteori - eller har erfaring med salg - så vil du kunne genkende denne effekt.

Commitment-bias er nemlig en psykologisk tendens, hvor en person er mere tilbøjelig til at fuldføre en handling, hvis de først har givet et lille "ja" eller "commitment". I salgsteori omtales det typisk som en 'del-accept' 🤝

Så, hvis du virkelig ønsker at øge din konverteringsrate, så kan du implementere commitment-bias i dine pop-ups. 

Et eksempel kunne f.eks. være: "Ønsker du at få 10% rabat på din næste ordre?" Når brugeren klikker på din “Ja tak”- CTA, vil pop-up'en føre dem videre til næste trin, hvor de bliver bedt om at afgive deres permission 'i bytte' for at få tilsendt rabatkoden. 

Her, fordi de allerede har sagt ja tak, vil brugeren allerede føle sig forpligtet til at gennemføre, og derfor er det mere sandsynligt, at du får deres samtykke 📝

Ved at bruge commitment-bias i din pop-up, kan du derfor øge sandsynligheden for, at brugerne fuldfører processen og bliver tilmeldt dit nyhedsbrev (eller lignende). Samtidig får du sandsynligvis drevet højere volumen, fordi flere vil klikke på første step, da der er færre mentale barrierer i den handling.

Hvis du vil øge indtaget af leads uden at skrue på din trafik, så bør du overveje at implementere en af disse taktikker i din leadgenerering!

Og når først du har dem inde, så handler det om at gøre dem klar til at købe dit produkt. 

Hele denne proces er noget, som vi arbejder rigtig meget med, så hvis du har brug for noget sparring om, hvordan det kunne fungere godt for din virksomhed, kan du booke en sparring med os her:

Læs videre 🤓