Mikrokonverteringer: Derfor skal du bruge dem i din e-mailmarketing

Lad os starte med et simpelt spørgsmål:

Hvad er dit hovedformål med din e-mailmarketing? 💌

Vi tør godt gætte på, at dit primære fokus er at få omsætningen til at stige.

Forrige år lavede vi nemlig hos Ackermann en undersøgelse med hjælp fra Ficans Analysis blandt danske virksomheder, hvor mere end 178 virksomheder deltog. Og her svarede 71% af dem, at deres primære formål med e-mailmarketing var mere omsætning. Samme billede ser vi også i dialogen med de B2B og B2C-kunder, vi til dagligt arbejder med.

Og det er heller ikke et forkert mål at sætte sig.

For e-mailkanalen er klart en af de kanaler, der virker bedst til at få gennemført nogle af de ‘hårde’ konverteringer som fx “køb nu”. Det er nemlig ofte den helt nederste del af marketingtragten, hvor de mest købevillige kunder befinder sig, som vi arbejder med i e-mailmarketing.

Derfor vil den her artikel heller ikke tale dig fra din målsætning om at øge din omsætning via e-mailkanalen. Til gengæld vil artiklen give dig en mere raffineret, effektiv og udvidet måde at arbejde dig hen imod den hårde konvertering.

Vi skal nemlig i dybden med mikrokonverteringer.

Men hvad er en mikrokonvertering?

Mikrokonverteringer kalder man også for enten bløde eller soft konverteringer. Begrebet omfavner alle de handlinger, som du kan opfordre din subscriber til at udføre inden en hård konvertering (som fx “køb nu”).

Det kan lyde bredt - og det er det faktisk også.

For en mikrokonvertering i e-mailmarketing kan for eksempel være:

👉 Klik og se video
👉 Download af indhold (whitepaper, e-bog og lignende)
👉 Tilmelding til VIP-liste
👉 Anmodning om mere information
👉 Besvar e-mail med et foretrukkent produkt
👉 Videresend e-mail
👉 Sign-up til et webinar
👉 Læs et blogindlæg
👉 Besvar e-mail med feedback
👉 Chat med virksomheden

Derfor er mikrokonverteringer vigtige

Der findes 3 rigtig gode grunde til, hvorfor du skal gennemtænke din brug af mikrokonverteringer i din e-mailmarketing.

Den første grund er, at dine subscribere højst sandsynlig slet ikke er klar til at gennemføre en hård konvertering endnu. Så i stedet for at afskrække dem med et salgsbudskab, der slet ikke er tilpasset til deres situation, kan du langsomt varme dem op med mikrokonverteringer. På den måde rykker du dem gradvist fra ét flow til et andet, så de kommer længere og længere ned af din salgstragt.

Og når du gør det, vil det helt naturligt føre grund nummer 2 med sig. Du vil nemlig opleve et langt højere engagement på dine e-mails, når du tænker mikrokonverteringer ind i din e-mailmarketing. Og det er fedt af 2 årsager:

Årsag nummer 1: Når du har et højt engagement på dine e-mails, vil dit Email Sender Reputation kunne forbedres. Det vil kort fortalt betyde, at du øger sandsynligheden for at ende i din subscribers indbakke i stedet for deres spamfilter.

Årsag nummer 2: Vores data har vist os, at der er en positiv sammenhæng mellem interaktion og omsætning. Det betyder, at jo mere interaktion du har på dine e-mails, desto mere omsætning bør din e-mailmarketing i princippet bære for dig.

Og mens du glæder dig over, at dine mikrokonverteringer både varmer dine subscribere op, forbedrer din Sender Reputation og med stor sandsynlighed skaber mere omsætning for dig, er der faktisk en 3. grund til, hvorfor mikrokonverteringer skal have dit fokus:

De kan nemlig også fungere som en effektiv databerigelsesmetode for dig 📊

Og hvis du spørger os, er det oftest de mikrokonverteringer, der efterfølgende giver dig noget værdifuld data om din subscriber, som du kan bruge til allermest.

Data om din subscribere og deres adfærd hjælper dig nemlig med at skabe mere relevante budskaber, som der er større chance for, at de reagerer på. Men dataen fortæller dig ikke kun, hvad dine nuværende subscriberes præferencer er.

Den kan også give dig et klart tegn på, hvordan dine fremtidige subscribere vil reagere på dine e-mails.

Nu ved du altså, hvorfor mikrokonverteringer er vigtige at integrere i din e-mailmarketing. Men måske mangler du nu lidt inspiration til, hvordan du i praksis gør?

Vi har i hvert fald fundet 5 gode eksempler frem til dig her 👇

Mutebox:

MuteBox sælger telefonbokse til kontormiljøer. Det er et produkt i den dyrere ende af skalaen, som mange i det øverste niveau af deres marketing e-mail funnel ikke er helt klar til at investere i.

Derfor gør de brug af mikrokonverteringer netop her.

I dette eksempel, som vi har fundet frem, forsøger MuteBox at få den nye subscriber til at svare på, om vedkommende er mest interesseret i at leje eller eje en MuteBox. Uanset hvilken knap subscriberen klikker på i e-mailen, bliver de ført ind på deres produktside. Men subscriberen får faktisk tilføjet et tag alt efter deres svar inde i e-mailplatformen, som sender dem ned i et ‘eje’- eller ‘leje’-flow. De her flows er hver især tilpasset til at matche subscriberens tilkendegivelser, og giver derfor priser, cases og informationer alt efter, om subscriberen vil eje eller leje.

På den måde bliver kommunikationen meget mere relevant, end hvis den var generel, og der er langt større sandsynlighed for, at subscriberen ryger længere ned af salgstragten og i sidste ender med at konvertere.

Ackermann:

Med fare for at virke en smule selvfede har vi faktisk valgt at tage et eksempel med fra vores egen e-mailmarketing 😬

I december afholdte vi en julekonkurrence, hvor man kunne vinde en workshop med en af vores e-mailspecialister, en copywriter og en e-maildesigner. Ved tilmelding blev alle ført ind i en e-mailserie, der sendte skræddersyet budskaber både før og efter konkurrencen sluttede.

Og her forsøgte vi os med en mikrokonvertering.

For det er et stort skridt (og dermed potentielt en hårdere konvertering) at vælge at blive kunde hos os. Derfor forsøgte vi os med en række af forskellige blødere konverteringer.

I det medbragte eksempel var den blødere konvertering, at subscriberen kunne booke et uforpligtende sparringskald med vores Client Service Director, Emil. Et klik på knappen førte subscriberen ind i et chatbot flow, hvor de selv kunne booke mødet alt efter, hvornår det passede dem.

Og selvom vi ikke split-testede på en “Bliv kunde nu”-konvertering og en “Book et sparringskald”-konvertering (der ville ikke være nok data til at konkludere noget), fortæller vores erfaring os meget entydigt, at den blødere konvertering i det her tilfælde ville performe langt bedre end den hårde.

Frederik Bagger: 

Hvem vil ikke gerne være VIP-medlem? - Især hvis det ikke koster nogle penge? 🌟

Det er der i hvert fald rigtig mange, der gerne vil hos den danske designvirksomhed Frederik Bagger. De har nemlig udviklet et koncept med en SMS VIP-liste, hvor medlemmerne løbende får tilsendt eksklusive tilbud og rabatter, som man ellers ikke får tilbudt som ikke-medlem.

I det medbragte eksempel forsøger Frederik Bagger at få konverteret flere subscribere til at blive SMS VIP-medlemmer. Vinklen på e-mailen er, at der er ekstragode tilbud i vente i efterårsferien, og subscriberen kan få fat i dem ved at tilmelde sig.

I første sætning i det her afsnit fortalte vi dig, at det ikke kostede nogle penge at komme på VIP-listen - og det er også rigtigt nok.

Men det koster til gengæld noget data 📊

Så når subscriberen klikker på knappen, bliver de ført ind på en Typeform (et online survey software), som skal udfyldes. Herefter vil dataen automatisk blive skudt tilbage til e-mailplatform via en Zapier integration og bum - så har Frederik Bagger både fået værdifuld viden om deres subscribere, så de kan sende endnu mere relevante budskaber + tilladelse til at sende marketing-budskaber på SMS-kanalen.

Rigtigmad.dk:

Det her eksempel er klart en af de ‘hårdere’ mikrokonverteringer, da den læner sig op af et køb. Men det er stadigvæk et godt eksempel på, hvordan man kan forsøge at give subscriberen mulighed for at interagere med ens e-mailmarketing uden nødvendigvis at skulle tage stilling til, om man vil købe nu og her eller ej.

Og i det her tilfælde gør Rigtigmad.dk brug af Friend Referral 🧑‍🤝‍🧑

I e-mailen opfordrer Rigtigmad deres subscribere til at glæde sig selv og sit netværk med fri fragt. Når subscriberen trykker på knappen, bliver de ført ind på en landingpage på deres hjemmeside, hvor et friend referral software er embedded. Hvis subscriberen indtaster sit navn og e-mail, vil softwaren give dem en rabatkode til fri fragt, som de frit kan dele med deres venner og bekendte.

Shaping New Tomorrow (SNT):

Endnu et eksempel - endnu en julekalender. Men den her mikrokonvertering er helt anderledes end eksemplet fra os selv 🎅

I den her e-mail forsøger SNT at få subscriberne til at interagere via julekalenderen. Julekalenderen er bygget i gamification værktøjet LeadFamly, og subscriberen har mulighed for at vinde daglige præmier samt være med i en fælles konkurrence om et gavekort på 10.000 kroner.

Men hvorfor forsøger SNT at få eksisterende subscribere til at tilmelde sig - de har jo allerede permission fra dem?

Der er der 2 gode grunde til:
👉 Som vi nævnte i starten, så er engagement i e-mails med til at forbedre en virksomheds Sender Reputation (og dermed minimere chancen for at ryge i spamfiltret).
👉 De kan bruge julekalenderen som en måde at få endnu mere data ud af deres subscribere på.

Sidstnævnte kunne de faktisk godt gøre endnu mere af i eksemplet. I det her tilfælde samler de nemlig kun navn og e-mail op, men de kunne for eksempel også have spurgt ind til postnummeret. Det ville nemlig gøre dem i stand til at targetere deres subscribers i forhold til den nærmeste SNT-butik og invitere dem til særskilte events i butikken, sende en personlig hilsen fra en ekspedient dernede fra eller lave eksklusive tilbud fra butikken af.

Tid til at opsummere…

Du er nu nået til vejs ende i denne artikel. Vi håber, at du blev meget klogere på begrebet ‘mikrokonverteringer’ og fik nogle idéer til, hvordan du kan implementere det i din egen e-mailmarketing.

Skulle du nu alligevel sidde og være i tvivl om, hvad hovedpointerne i denne artikel var, så kommer der her en kort opsummering:

En mikrokonvertering er en blødere konvertering end en “Køb nu”-konvertering. Det kan f.eks. være “Læs mere”, “Download white paper” eller “tilmeld dig VIP-listen”.

Der er 3 rigtig gode grunde til, hvorfor du skal inkorporere mikrokonverteringer i din e-mailmarketing:

⛔ Dine subscribere er højst sandsynlig slet ikke klar til at gennemføre et køb endnu. En mikrokonvertering fører dem derfor langsomt ned af din salgstragt uden at skræmme dem væk.

💰 Mikrokonverteringer vil give dig et langt højere engagement på dine e-mails. Og det er fedt, fordi 1) højt engagement vil forbedre dit E-mail Sender Reputation, så du mindsker sandsynligheden for at ende i modtagerens spamfilter og 2) vores data viser, at der er en positiv sammenhæng mellem engagement og øget omsætning.

📊 Mikrokonverteringer kan fungere som en effektiv databerigelsesmetode for dig, der kan sikre dig værdifuld data om din subscriber.

Rigtig god fornøjelse med dem - de er stensikkert guld værd i din e-mailmarketing!

Læs videre 🤓