LEADCOLLAB: Sådan genererer du subscribers med en anden webshop

Ved du, hvad den absolutte akilleshæl for din e-mailmarketing er? 

Subscribers - eller nærmere bestemt mangel på samme!

Og det er netop derfor, at mange virksomheder i dag bruger en masse ressourcer på at finde frem til netop de kanaler og det indhold, som deres specifikke målgruppe responderer allerbedst på. For hvor finder man mon de bedste, billigste og fleste subscribers henne?

Det findes der nok ikke et endegyldigt svar på - for mange webshops er svaret i hvertfald nok to-delt. Historisk set har de sat deres lid til Facebook Lead Ads, da disse tillod webshoppen at nå en større mængde potentielle subscribers, mens andre webshops (der i forvejen havde en pænt stor mængde trafik på deres hjemmeside) satte deres lid til on-site pop-ups. 

Men spørger du os i Ackermann, så overser de en tredje leadgenereringsmetode, som konsekvent leverer flotte resultater for de e-commerces, som vi tester det af med…

Nemlig lead collabs 🤝

Hvad er et lead collab?

Et Lead Collab er betegnelsen for den type leadgenerering, hvor to webshop-virksomheder går sammen om at indsamle nye subscribers. De to virksomheder skal gerne have samme målgruppe.

Her i Ackermann fungerer det sådan, at de to virksomheder først og fremmest får opsat en kampagneside (se eksempel her). Derefter sender begge virksomheder et bestemt antal kampagnemails/nyhedsbreve ud til deres respektive lister samtidig med, at de hver kører annoncering ud på Facebook og Instagram.

Inde på selve kampagnesiden er der typisk en konkurrence, hvor man som forbruger kan tilmelde sig og vinde produkter eller gavekort fra de to virksomheder. Ved tilmelding afgiver man permission til begge virksomheder.

Sådan virker det

For to danske e-commerces kørte vi en Lead Collab-kampagne for nogle måneder siden. Den ene virksomhed producerer og sælger produkter inden for helse, mens den anden sælger produkter inden for interiør. Begge har kvinder i deres primære målgruppe.

I forbindelse med Lead Collabet blev der aftalt hvilke præmier, der skulle udloddes, hvor mange nyhedsbreve hver e-commerce ville sende samt hvor meget der skulle afsættes til annoncering.

Efter en måned kunne resultaterne gøres op:

Klik for stor version

Klik for stor version

Det her fik virksomhederne ud af det

Begge virksomheder har fået mange nye subscribers til ekstremt flotte leadpriser, som er under, hvad der normalt betales pr. gennemsnitlig tilmelding på andre kanaler. 

Og det er gode leads 🔥

For begge virksomheder gælder det, at 90% af listen består af kvalificerede leads. Det betyder, at 90% af de tilmeldinger, der kommer ind, også interagerer med minimum én e-mail indenfor den første måned. 

Af dem var der mellem 15-20%, der konvertede om til kunde for begge virksomheder indenfor den første måned. Virksomhed A har fået flere konverteringer go en højere konverteringsrate, hvilket skyldes, at virksomheden har produkter med en lidt lavere kompleksitetsgrad. Produktet kræver altså mindre involvlering fra kunden, end virksomhed Bs produkt gør. 

Hvad skal du være opmærksom på, når du laver et Lead Collab?

Når du skal lave en leadgenereringskampagne med en anden e-commerce virksomhed, er der følgende punkter, du skal være opmærksom på:

  • Find den rigtige partner. Dette lyder som en selvfølge, men dét at finde en virksomhed, som passer til jeres brand, har samme målgruppe men som ikke konkurrer med jer, kan være svært.
  • Målgruppe, listestørrelse og brand. Dette er typisk de tre punkter, som har den største indvirkning på, om en anden virksomhed vil arbejde med jer. Hvis jeres målgruppe ikke matcher, vil der være dårlige odds for kampagnen. Ligeledes vil der være en uligevægt, hvis den ene virksomhed har en eksisterende liste på 20.000 subscribers, mens den anden har en nyhedsbrevsliste med kun 2.000 modtagere. Dette kan der dog gøres op for, hvis den ene virksomhed da kompenserer med et større annoncespend til kampagnen. Sidst men ikke mindst kan opfattelsen af eget brand også spille ind. To virksomheder, der på overfladen passer sammen, kan godt ikke ville arbejde sammen, hvis den ene har et markant andet syn på eget brand.
  • Aftal spend og mængde af nyhedsbreve. Dette er de to klassiske måder at aktivere kampagnen på. Aftal fra start et annoncespend, som hver virksomhed vil bruge, og hvor mange nyhedsbreve der skal sendes ud.
  • Hav styr på dine successkriterier. Før kampagnen går i gangm skal have du styr på, hvordan du måler på indsatsen. Sørg for, at du får tagget dine leads op, at du ved, hvordan du måler på effekten og hav et sammeligningsgrundlag i forhold til andre leadgenereringsaktiviteter, som du tidligere har eksekveret.

Hvis du er interesseret i et Lead Collab kan du tilmelde dig den gratis matching-liste på www.leadcollab.dk

Læs videre 🤓