Guide: Sådan vælger du din platform til e-mailmarketing

Vi ved det godt…

Der er rigtig mange valg, man skal tage, når man arbejder med e-mailmarketing - hver eneste dag!

Men der er alligevel et valg, der er liiiidt større end de andre:

Valget af platform!

Det er nemlig en beslutning, der på alle måder er afgørende for, hvordan du kommer til at drive din e-mailmarketing fremadrettet. Derfor er det heller ikke en beslutning, der skal tages uden en grundig undersøgelse af eget behov, funktionerne og prissætning af de forskellige platforme.  

Men hvilke punkter er det nu lige helt præcis, man skal kigge på? 🤔

I denne artikel vil vi guide dig igennem nogle af de vigtigste punkter, som du skal være opmærksom på, når du er i gang med din research.

Du vil bl.a. kunne læse endnu mere om: 

  • pris
  • funktionalitet
  • deliverability
  • integrationer
  • support
  • udvikling

Vi starter med prisen

Dette punkt er - ikke overraskende - noget af det allerførste, man kigger på, når man undersøger forskellige platforme. 

Og det forstår vi godt!

Men det er desværre bare ikke helt ligeså enkelt at gennemskue de præcise omkostninger forbundet med valget af en platform, som det fx er at købe en kontorstol. 

For rigtige mange platforme arbejder nemlig med et pris-hop, og sætter prisen efter antallet af subscribers og/eller antallet af udsendte e-mails. 

Det betyder, at selvom de virker billige i starten, kan de lynhurtigt blive dyre jo større, du bliver 💡

Mailchimp er et godt eksempel på dette:

Langt de fleste kender til deres gratis-plan, som er møntet på mindre virksomheder med max 500 subscribers. Men ligeså snart du kommer over dét punkt, så skal pengepungen findes frem…

Og der skal graves tilsvarende dybere og dybere ned i pungen i takt med, at din subscriberbase vokser. Fx koster planen med 5000 subscribers næsten dobbelt så meget som planen for 2500 subcribers. 

Der er altså mange penge lige pludselig, hvis man ikke er forberedt på det 💸

Derfor er det vigtigt at undersøge, hvordan platformen sætter sine priser, så du ved, hvordan det vil se ud, hvis din virksomhed vækster. 

Nu er vi nået til funktionalitet

Godt så - du har nu et overblik over priserne. 

Nu skal du til det næste punkt, som også er enormt vigtigt for din succes med din e-mailmarketing: platformens funktionaliteter. 

For det er enormt vigtigt, at din valgte e-mailplatform har de funktioner, som du rent faktisk skal bruge 💡

Her skal du bl..a kigge på, at den kan segmentere dine subscribers på den måde, du gerne vil. Den skal også kunne bygge de flows, du gerne vil opsætte, og måske den også skal kunne lave pop-ups til din hjemmeside?

Puha, det var mange ting - men der er alligevel lidt hjælp at hente, som kan gøre beslutningen lidt lettere for dig:

Mange platforme er nemlig lavet med én type virksomhed for øje 👁

For eksempel retter Klaviyo sig meget mod B2C/e-commerce-virksomheder, idet de har mange integrationer, funktioner og hjælpemidler, der hjælper netop dén type virksomhed. Ligeledes er en platform som Hubspot rettet mere mod B2B, idet den har indbygget sig eget CRM-system og et stærkt leadscorings-system.

Når du har klarlagt hvilke funktioner, de forskellige platforme har, er det også tid til at se indad:

For det er nok så fint, at du vælger en platforme med mange smarte funktioner, hvis du ikke har (og ikke planlægger at få) ressourcerne til at udnytte de funktioner. Derfor er det også vigtigt at vælge en platform, hvor du rent faktisk kan udnytte de funktioner, du betaler for (og ikke spilder penge på en masse komplicerede og dyre løsninger, fordi de kan en hel masse!). 

Sidst men ikke mindst er det også vigtigt, at du kigger lidt ud i fremtiden 🔮

For vil denne platform have de nødvendige funktioner til at få dig og din virksomhed derhen, hvor du gerne vil være i fremtiden? Vil din virksomhed kunne gro sammen med denne platform og stadig stå stærkt?

Svaret hertil skal være et højt og rungende “JA!” for, at det er den rigtige platform for dig og din virksomhed. 

Så skal vi snakke om deliverability

Og her starter vi med en lille visualiseringsleg:

Forestil dig, at en postmand skal ramme brevsprækken i din postkasse med papirsfly på 3 meters afstand 📮

Når vi snakker deliverability, så snakker vi om alle de papirsfly, der rent faktisk finder vej gennem sprækken og ind i din postkasse. 

Hvis vi overfører begrebet til e-mail, så er deliverability den mængde af e-mails, der rent faktisk lander i din indbakke fremfor dit spamfilter. Og den mængde vil variere fra platform til platform. 

Derfor er det vigtigt, at du vælger den skarpeste skytte derude 💡

Og regnestykket for, hvorfor det er så vigtigt, er simpelt nok:

Er deliverability på 80% på den ene, og 75% på den anden, så bliver det hurtigt til meget. Har du 100 subscribers, så er det 5 subscribers mere, der ikke modtager deres e-mail. Har du 1.000, så er det 50. Og har du 10.000 subscribers, så er det hele 500, der ikke modtager dine e-mails 👀

Så kan vi altså tale om spildt arbejde… 

Næste punkt på listen er integrationer

Og her beder vi dig om at udvide dit fokus…

Du skal nemlig ikke længere kun fokusere på selve e-mailkanalen!

For spørger du os, så finder der ikke ét eneste eksempel, hvor det er rigeligt kun at fokusere på e-mails alene. Du skal tænke i et omni-channel perspektiv for at se rigtig store resultater.

Og derfor er det vigtigt, at din valgte platform kan snakke sammen med de andre programmer og platforme, du bruger 💡

Heldigvis har de fleste platforme integrationer til andre programmer. Ja, nogle har nærmest alle tænkelige! 

Har du fx et specifikt program, som du bruger til at indhente data (fx webshop), er det vigtigt, at du er sikker på, at din valgte platform kan spille sammen med din valgte webshop-platform. 

Her kan det (igen) være værd at kigge på, hvilken type virksomhed e-mailmarketingplatformen henvender sig til, da f.eks. B2B og B2C virksomheder oftest har forskellige integrationer, de har behov for. 

Forelsket dig i en platform, som ikke integrerer med et program, du anvender?

Bare rolig - der findes måske en løsning:

Prøv at se, om du ikke kan bruge et tredje program som bindeled. 

Vi bruger fx ofte programmet Zapier, som er udviklet til at skabe forbindelse mellem to programmer, der ikke allerede har deres egen integration. 

Vi er nu nået til support 

Og i modsætning til mange af de andre punkter så oplever vi, at mange anser support som en lidt mindre sexet fætter…

Men det er altså synd!

For hvis der er noget, du med sikkerhed kan regne med, så er det, at der - på et eller andet tidspunkt - vil opstå et problem. Og derfor er det enormt vigtigt, at din valgte platform har en god support-afdeling, som kan og vil hjælpe 💡

Her anbefaler vi, at du bl.a. kigger på, hvor tilgængelige de er - har de f.eks. hovedkvarter i et andet land med en stor tidsforskel? Og vil det betyde, at du vil skulle stå op kl. 3 om natten for at lave et opkald? Hvordan reagerer de generelt på e-mails, du sender dem?

Du bør også kigge på, hvordan andre har oplevet deres support - hvor hurtige var de til at hjælpe, gik det som det skulle, hvilke forhindringer ser du, der opstår igen og igen? 

Jo bedre et support-system, jo mindre vil det i sidste ende gå ud over din e-mailmarketing, når der er et problem. 

Sidste punkt på listen er udvikling

Og hvilken bedre måde at afrunde en tjekliste end med lidt fremtidsperspektiv…

For det er nemlig dét, du skal kigge på nu!

Men for at kunne dette må du for en kort stund kigge bagud: Hvordan har den platform, du har øje på, udviklet sig historisk i forhold til nye features?

Grunden til at det er interessant, er fordi, at det siger noget om fremtiden 💡

Hvor hurtigt udvikler de nye features? Hvilke features har de udviklet? Hvor mange har de planlagt at rulle ud i den nærmeste fremtid? - og så videre.

Svarene på ovenstående spørgsmål vil give dig en rigtig god indikator på, om platformen følger med den teknologiske udvikling i samfundet. Gør den det, vil den fortsat være et godt produkt i fremtiden og have de features, du skal bruge, for at få mest mulig succes med din e-mailmarketing. 

“Kan I hjælpe mig med at vælge platform?”

Bruger du denne artikel som tjekliste, er du rigtig langt i dit research-arbejde med at finde den helt rigtige platform til dig og din virksomhed. Men vi medgiver, at det vil kræve en stor portion dedikation og tid af dig for at nå i mål.

Derfor vil vi rigtig gerne hjælpe dig!

Vores Client Service Team sparrer ofte med virksomheder omkring valget af den helt rigtige platform. Og da vi har arbejdet med en rigtig stor portion af dem, ved vi også, hvilken platform der vil passe bedst til dig. 

Du kan booke et møde med en fra vores Client Service Team lige her 👇

Læs videre 🤓