Guide: Få succes med Klaviyo og Shopify

Hvis du har en Shopify store, som du overvejer at forbinde med Klaviyo, så er denne artikel for dig 🧐

Vi ved, at det kan være nærmest intimiderende at sætte sig for at forstå det komplekse arbejde med at komme i gang med den integration. Måske kender du endda fordelene ved det, men aner ikke hvor pokker du skal starte.

Det vil vi gerne hjælpe med - for det har så uendeligt mange fordele at integrere de to programmer..! 

Derfor vil denne artikel gennemgå: 

  • Hvorfor Klaviyo er en god e-mailplatform til Shopify
  • Hvordan man connecter Shopify og Klaviyo
  • Hvilke flows du bør bygge som det første
  • Hvilke nøglefunktioner i Klaviyo du bør kende til
  • Hvordan du måler på, hvad der virker

* Hvorfor Klaviyo er en god e-mailplatform til Shopify

Der er rigtig mange fordele ved at integrere de to platforme med hinanden - også selvom Shopify også har mulighed for at opsætte automatiske e-mails. 

De to platforme har nemlig en direkte integration med hinanden, og har indgået et tæt samarbejde - derfor kan du også være sikker på, at det vil køre gnidningsfrit med hinanden. Og hvis ikke, så er der meget større chance for, at kundeservice kan hjælpe dig, fordi der ikke er et third-party program ind over. 

Klaviyo er netop lavet til e-commerces, og derfor er den også bygget til netop den data, som Shopify kan fodre den med. Når de to platforme bliver synkroniseret med hinanden, vil al historisk data på platformene blive overført til den anden, så du hverken mister data eller subscribers ved forbindelsen. 

Men ikke nok med, at dataen overføres - du kan også handle på den. 

Fordi lige så snart dataen fra Shopify lander i Klaviyo, vil du kunne lave lister og segmentere dine subscribers alt efter det, som dynamisk vil opdatere sig efter dine kunders færden efterfølgende. 

Det betyder, at du kan lave segmenter og endda hele flows i Klaviyo baseret på data om købsfrekvens, produktvisninger, købte produkter og lignende, som Shopify indhenter. 🤖

Det er bare nogle af de største fordele - du kan helt sikkert selv finde mange flere!

* Hvordan man connecter Shopify til Klaviyo

Selvom dette måske godt kan virke som et lidt skræmmende skridt, så skal du slet ikke være nervøs - for det er faktisk ret simpelt når først du er gået i gang. 

Der er nemlig kun 3 skridt for at få sat det op! 

Første skridt: 

Gå ind i Klaviyo, find Shopify integrationen og slå den til. Gå så ind i indstillingerne for integrationen og indsæt din Shopify Store’s URL.

For at få det meste ud af Klaviyo anbefaler vi, at du: 
✅ Slår onsite tracking til, for at kunne lave flows, der passer til dine kunders bevægelser
✅ Lader den indsamle e-mail subscribers, så du kan få nye tilmeldinger over på dit nyhedsbrev
✅ Undlader SMS-marketing, da det endnu ikke er rullet ud i det meste af Europa

Andet skridt:

Gå ind på Shopify, find Klaviyo under permissions og installér appen. Giv den lidt tid til at synkronisere din data - den er klar lige så snart nogle grønne bokse dukker op. 

Derudover bør du også gå tilbage til Klaviyo, for at tillade onsite tracking under indstillingerne til Shopify integrationen. Du skal ikke gøre andet end at følge linket og gøre, som den siger. 

Tredje skridt: 

Test det virker. 

Ja, sværere er det faktisk ikke..! 🤩

Hvis du har brug for en komplet step-by-step guide, så har Klaviyo én her.

* Hvilke flows bør du bygge som det første

Integrationen mellem Shopify og Klaviyo giver dig et utal af muligheder, når det gælder flows - alt lige fra det helt fundamentale til det mere komplekse. 

For nu, holder vi os til de mere fundamentale flows - og dem, som vi ved, gør en forskel. 

De 3 flows, som vi mener, du skal prioritere allerførst er: 

🛒 Abandoned cart flow
Du kan faktisk vinde helt op til 10% af de, der forlader deres kurv uden at købe, tilbage igen! Og det er bare ved at minde dem om, at de ikke har købt varerne i kurven endnu.

🔮 Product recommendation flow
Når du ved, hvilke produkter dine kunder har været inde at kigge på, så har du også en ide om, hvilke andre produkter de kunne være interesseret i. Ved at sende en e-mail med forslag til produkter kan du måske få dem tilbage på din hjemmeside..!

💸 Placed order flow
Med et sådan flow kan du pleje og skabe kundeloyalitet, give information om det produkt de har købt eller andre lignende produkter. 

Men, bare fordi du har lavet de 3 ovenstående flows, betyder det ikke, at du skal stoppe..!

Du har nemlig mange flere flows, du kan fylde dit setup med:

  • Active on site for at segmentere på, hvor engagerede dine kunder er på hjemmesiden
  • Viewed product for at sende kunder en reminder på et produkt, de har kigget på
  • Specifikke velkomstflows alt efter om de har skrevet sig op til dit nyhedsbrev via Shopify shoppen
  • Kundeloyalitetsflows baseret på, hvor mange køb de har lavet
  • Back in stock til når du har fået en vare tilbage på lageret, som kunden er interesseret i

Og mange, mange flere - det er kun fantasien der sætter grænser! 

* Hvilke nøglefunktioner i Klaviyo du skal kende til

Klaviyo er en enormt stor e-mailmarketing platform med et væld af forskellige funktioner, som du kan gøre brug af. 

Men nogle af de nøglefunktioner, som kommer dig til hjælp helt fra starten af, er dem, som vi vil gennemgå her. 

For det første har de et helt katalog af pre-made e-mail skabeloner og endda komplette flows. På den måde kan du have et helt flow sat op og i gang i løbet af ingen tid og med et minimum af arbejde - for Klaviyo har allerede gjort det store arbejde for dig! Derfra kan du bruge dem som grundstrukturer, som du kan bygge ovenpå, når du kommer med nye ideer.

Derudover har de gjort det super nemt at se, hvordan dine setups performer, ved at visualisere din performance i både tal og grafer. Selv inde i dine enkelte flows kan du nemt overskue, hvordan de individuelle e-mails performer. 

Deres design-tool til e-mail har en drag-and-drop funktionalitet, som gør det nemt og intuitivt at sætte dine e-mails op og skabe dine egne skabeloner. 

Endelig har de et væld af forskellige integrationer til næsten alt, hvad du kunne tænke dig. Det gør det især nemt som e-commerce at få sat det op på en måde, så det passer lige præcis til din virksomhed. 

Og det er bare nogle af deres funktioner. De har også en masse mere komplicerede værktøjer - som f.eks. en form- og pop-up builder, eller deres predictive data-funktion, der kan fortælle dig, hvornår individuelle kunder er mest sandsynlige til at ville købe. 

Du kan læse mere om nogle af Klaviyos mange funktioner i vores artikel her. 

* Hvordan du måler på, hvad der virker

Selvom dine setups kan virke geniale, når du selv sidder og kigger på dem, så er det vigtigt, at du stadig forholder dig til, om de nu også performer, som de skal. 

Og hvordan gør man så lige det? 

Jo, allerførst kan du ganske enkelt tjekke på delenes performance. Både Klaviyo og Shopify visualiserer de enkelte dele på en sådan måde, at det er let at holde op mod hinanden og forstå, hvad det er, der fungerer godt. Kig her gerne på andre ting end åbningsraten, da denne ikke altid er troværdig, hvis dine kunder bruger Apple. 

Og det er en god start - nu skal du så bare også finde ud af hvorfor de fungerer godt. 

Det kan du allerbedst gøre med tests. Splittests af dine e-mails - f.eks. på emnelinjer, billedvalg, design og mere - vil hurtigt kunne give dig et indblik i, hvilke ting du skal skrue på, for at få dine e-mails til at performe så godt som muligt. 

Hvis ikke det hjælper, så kan du altid kigge på og finde inspiration i nogle af lignende virksomheders e-mails. Og kig så en ekstra gang på dem, der hiver dig ind på deres hjemmeside (eller bare næsten gør det). De har nemlig fat i noget. 


Vi håber, at du har fået meget mere klarhed over, hvorfor det er en god ide at koble Shopify sammen med Klaviyo, og hvordan det kan hjælpe med at gøre dit e-mailmarketing endnu stærkere. 

Vi arbejder i Ackermann ofte med Klaviyo og er for nyligt blevet certificerede Klaviyo Elite Masters - hvilket betyder, at vi er eksperter i platformen. Det betyder også, at vi kender alt til deres integration og samarbejde med Shopify. Så hvis du har brug for hjælp til at komme i gang med at få sat de to platforme sammen, så kan du booke et uforpligtende møde med os lige her: 

Læs videre 🤓