Du har sikkert hørt om gamification, men hvordan kan du bruge det i din e-mailmarketing? Få svaret her 👇🏼
Gamification er et begreb, der har eksisteret siden 2000'erne og har siden da været en stor del af mange virksomheders strategi. I 2010 blev gamification for alvor populært blandt detailhandlen, hvor flere virksomheder begyndte at bruge spilelementer for at fastholde og belønne deres kunder. Det er et koncept, der omfatter hvordan du kan bruge en række forskellige software til at drive højere engagement ved hjælp af ‘spilelementer’ såsom lykkehjul, quizzer og meget andet.
Og nu tænker du nok, "Hvad skal jeg bruge det til?"
Gamification er en interaktiv måde at få dine kontakter til at interagere med dit brand og kan forbedre din måde at tilgå leadgenerering. Selvom gamification i sig selv ikke direkte kan implementeres i en e-mail (du kan derfor godt skyde en hvid pil efter, at få en enarmet tyveknægt ind i din mail), kan du alligevel informere om dit spil og derfra lede dine modtagere til en landingsside, hvor dit spil er hostet. Du kan eksempelvis uploade et eksempel af spillet som en video GIF, indsætte et billede af spillet med en play knap eller lave en iøjnefaldende grafik, som dine modtagere får lyst til at klikke på. Du kan dermed bruge gamification til at gøre dine e-mails mere spændende for dine modtagere at interagere med. Lykkes du med gamification vil du opleve, hvordan det kan bidrage til øget engagement og chancen for at konvertere abonnenter til aktive kunder.
I denne artikel vil jeg give nogle eksempler på gamification i kampagner og fortælle dig, hvorfor du som e-commerce-virksomhed bør bruge gamification i din digitale marketing.
Men før vi går i gang...
Lad os lige fastlægge, hvad gamification er.
Gamification er et lille spil eller spilelement (f.eks. lykkehjul, skrabelod, vendespil) på din hjemmeside eller lignende, som udløser en præmie. Præmien behøver ikke at være en fysisk ting. Hvad brugeren skal opnå gennem spillet, er op til dig. Ofte er præmier i form af gratis fragt, deltagelse i en konkurrence, en rabatkode eller et resultat eller en indsigt.
Ideen med gamification er at bruge de elementer fra spil, som gør dem sjove og vanedannende, og anvende dem i andre sammenhænge for at skabe engagement med dit brand. Gamification handler derfor om at bruge elementer som point, belønninger og udfordringer for at gøre oplevelsen mere spændende og sjovere.
Hvilken forskel kan gamification gøre i dine e-mails?
Gamification skal, ligesom så meget andet, tilpasses til dit brandunivers. Det er derfor vigtigt at finde ud af, hvilke spilaktiviteter der passer bedst til din virksomhed og det, du sælger.
Der findes mange forskellige måder at integrere gamification i din e-mailmarketing, og med den rette strategi kan du engagere dine modtagere, skabe nye leads, opnå større brand awareness og databerigelse om nye og eksisterende kunder.
Som nævnt tidligere kan gamification hjælpe med at gøre dit e-mail univers sjovere og mere spændende for dine brugere. Dine modtagere vil have lyst til at interagere med dit brand, hvilket kan forbedre kundeoplevelsen og øge chancen for at konvertere modtagerne til aktive kunder.
Gamification til leadgenerering
Leadgenerering er processen med at identificere og indsamle potentielle kunders kontaktoplysninger med det formål at øge deres interesse for virksomhedens produkter eller service.
Når det kommer til leadgenerering, er gamification et effektivt værktøj. Gamification kan nemlig gøre det lettere og sjovere for modtageren at oplyse sin e-mailadresse, især hvis modtageren føler, at de får en god belønning for det.
Her er nogle eksempler på gamification:
🎯 Discover my favourites
Brugere swiper gennem forskellige valgmuligheder på flere niveauer og sammensætter deres favoritter ud fra virksomhedens sortiment. Afhængig af virksomheden kan dette være f.eks. forret, hovedret og dessert eller top, underdel og sko. Discover my favourites er en god måde for dine brugere at visualisere, hvordan de udvalgte produkter kan matches.
🎯 Spin the wheel
Spin the wheel eller lykkehjulet er velkendt fra forlystelsesparker, tv og hjemmesider, og nu også i e-mails. Det klassiske lykkehjul bruges ofte på hjemmesider, hvor besøgende kan dreje hjulet ved blot at indtaste deres e-mail. Ved at dreje hjulet kan den besøgende vinde en rabat, præmie, point eller lignende.
🎯 Skrabelod
Den klassiske skrabekalender eller skrabelod er altid populær. Flere supermarkeder og kiosker sælger skrabelodder til påske og jul, og dette er også muligt online. Flere virksomheder, såsom Circle K og Cafe Korn, bruger skrabelod i deres markedsføring. Brugeren kan ved at matche tre ens symboler vinde en valgfri varm drik.
🎯 Quizzer
Alle elsker en god quiz eller test. Hvis du ser en quiz med "Test din viden om e-mailmarketing" eller "Hvor meget ved du om e-mailautomatisering?", kan du næsten ikke lade være med at prøve det, og det samme gælder dine modtagere. En quiz eller test kan opmuntre til engagement, skabe brandværdi og give værdifulde indsigter om kunden, som kan bruges i fremtidig e-mailkommunikation. Der er utallige måder, hvorpå du kan inkorporere gamification i din e-mailmarketing - kun fantasien sætter grænser!
De 3 spiltyper i gamification
Der findes utallige spil og spilelementer, som du kan bruge i dit e-mailmarketing-setup. Det er vigtigt at overveje, hvilket spil du vil benytte, og hvad formålet skal være. De forskellige spil kan opdeles i luck-, knowledge- og skill-based. I luck-based spill er fokus på tilfældigheder, i knowledge-based er fokus på viden, og i skill-based er fokus på færdigheder.
Luck-based
Luck-based gamification er en tilgang til gamification, hvor elementer af tilfældighed eller held indarbejdes i spillet. Dette er med til at øge spændingen og kan tiltrække og fastholde brugernes opmærksomhed. Luck-based spil kan inkludere et lykkehjul, lodtrækning, skrabelod eller mystery box.
Knowledge-based
Knowledge-based gamification er en tilgang, hvor spilelementerne er designet til at teste og belønne brugernes viden og kompetencer. Denne tilgang bruges til at måle og forbedre brugerens viden inden for et bestemt område. Knowledge-based spil kan være quizzer, videnstests eller spil, hvor brugeren stiger i niveau baseret på deres præstationer.
Skill-based
Skill-based gamification er, når du bruger spilelementer, der er designet til at belønne brugernes færdigheder. Ved skill-based gamification handler det om at forbedre brugernes evner inden for en bestemt aktivitet eller færdighed. Brugerne bliver "undervist", samtidig med at de oplever at blive belønnet og anerkendt for deres indsats og fremskridt. Skill-based gamification kan inkludere spil som opgaver, der skal løses, faldende genstande som skal gribes eller konkurrenceelementer, hvor brugere kan konkurrere med hinanden.
Værktøjer til gamification
Der findes flere værktøjer og platforme, der kan hjælpe med at implementere gamification i forskellige sammenhænge. Det er vigtigt at undersøge, hvad de forskellige platforme kan, så du finder den platform, der passer bedst til din forretning og dine mål.
Ackermann har for nylig indgået et samarbejde med platformen Scratcher.io. Scratcher er den førende gamification-platform, der er designet til marketing, e-commerce og virksomheder.
Med Scratcher kan du aktivere dine modtagere gennem hele kunderejsen. Hvis du oplever, at dine besøgende går i stå eller bliver inaktive på visse stadier af kunderejsen, kan du bruge små spil til at aktivere dem. Ved at implementere gamification i din kunderejse kan du øge engagementet og aktivere både nye og eksisterende kunder.
Scratcher kan integrere med mere end 3000 platforme, hvilket gør det nemt for dig at forbinde Scratcher til din foretrukne marketingplatform.
Derfor vælger virksomheder at inddrage gamification i den digitale markedsføring
Der er flere årsager til, at virksomheder vælger at inddrage gamification i deres digitale markedsføring. Gamification kan bruges til at:
🎯 Øge engagement: Gamification kan gøre interaktionen med et brand mere underholdende og få brugerne til at deltage mere aktivt i de ønskede kampagner.
🎯 Opnå kundeindsigt: Gamification er en fantastisk måde at få indsigt i dine brugeres adfærd og præferencer. Gennem "spil" og interaktioner kan du som virksomhed få dybere indsigt i, hvad der motiverer din målgruppe.
🎯 Forbedre brugeroplevelsen: Gamification kan være med til at forbedre den generelle brugeroplevelse på en digital platform. Dette skyldes, at det både kan blive sjovere og mere spændende for brugeren at interagere med platformen.