Frekvens-test: Send flere e-mails, end du tror 📩

Hvis du indimellem læser med på vores nyhedsbrev, hjemmeside eller Linkedin-profil (mega fedt, hvis du gør!), så har du muligvis også hørt os sige, at du ikke skal være bange for at sende flere e-mails, end du lige umiddelbart er komfortabel med.


I dag vil vi vise et eksempel på hvorfor.

Vi har nemlig lavet en frekvens-test for den danske designvirksomhed Frederik Bagger, hvor vi i oktober skruede markant op for frekvensen af kampagnemails. Formålet var at se, hvordan en øget frekvens ville påvirke unsubscriberaten, omsætningen, åbningsraten og klikraten.

Fra 7 til 18 e-mails

I september sendte vi 7 kampagne-mails ud for Frederik Bagger. Den frekvens øgede vi til hele 18 kampagne-mails i oktober. I totaler betød det, at vi gik fra at sende omkring 66.000 e-mails til 258.000 e-mails.

En ret stor stigning!

Og jo - vi så da også en stigning i unsubscribes. Men det er her, at du skal have is i maven og holde tungen lige i munden:

En gennemsnitlig e-commerce betaler nemlig mellem 5-15 kroner for en e-mail (permission). Lad os så lege, at Frederik Bagger i gennemsnit har betalt 10 kroner for deres permissions. Den øgede frekvens betød, at 1300 permissions unsubscribede fra deres e-mailliste, og har altså kostet dem omkring 13.000 kroner.

Det er ingenting sammenlignet med den omsætning, som den øgede frekvens skabte!

Den øgede frekvens betød nemlig, at den samlede omsætning på e-mail steg med hele 82%, og var derfor i kroner og øre markant større end prisen på de tabte permissions. Derudover var der stort set ingen forskel i deres åbnings- og klikrater. Det betød, at de samlet set fik mange flere tusinde eksponeringer uden, at det påvirkerede deres engagementrate.


Konklusionen

Frederik Bagger har ikke tænkt sig at skrue ned på frekvensen lige foreløbig. Og vi anbefaler, at du gør dem kunsten efter. Som minimum bør du i hvert fald teste det!

For det er godt nok ærgerligt at gå glip af ovenstående resultater på grund af spekulationer og mavefornemmelser 🤷

(Og husk nu: du må ikke frygte unsubscribes. Det er nemlig aldrig en dårlig ting at få sorteret uengagerede subscribers fra, så de ikke påvirker dine åbnings- og klikrater)


Læs videre 🤓