Hvis du spørger os (og vores data baseret på mange hundrede af webshops), så er en af de allervigtigste e-mailserier for dig, som webshopejer, din abandoned product-serie - altså, den e-mailserie, der trigger på website-adfærd.
Her kender du med sikker abandoned cart-serien, som de fleste e-commerces har fået opsat. Men det gælder i ligeså høj grad serien for abandoned product, som langsomt også er ved at finde vej til de fleste e-mailsetups.
Usikker på, hvilken serie vi mener?
Så kommer her en kort gennemgang af abandoned product page-serien 👇
Hvad er en abandoned product page e-mailserie?
En abandoned product page e-mailserie er en eller flere automatiske e-mails, som sendes til dine subscribers, når de har besøgt et eller flere produkter på din webshop (én eller flere gange) inden for en bestemt tidsperiode.
Typisk ser du, at en abandoned product page e-mailserie sættes op til at trigge, når en subscriber har besøgt en produktside X gange inden for Y tidsperiode uden at have lagt produktet i kurven.
Og her ser vi indimellem nogle faldgruber, som mange falder i!
Dem vil vi gerne gennemgå for dig nu:
Typiske faldgruber i opsætningen af Abandoned Product Page
For der er en række faldgrubber, som du skal være opmærksom på, når du opsætter dine abandoned product page e-mailserie.
For det første skal du være opmærksom på, hvornår dine e-mailserie trigges og på baggrund af hvilke parametre. Du ønsker typisk ikke, at e-mailserien starter hver gang, en subscriber besøger en produktside.
I stedet skal du sikre dig, at e-mailserien trigges, når der er adfærd, der peger i retning af et køb!
Derfor vil du både skulle trigge på mængden af gange, en subscriber har besøgt en produktside og hvor ofte, at e-mailserien kan trigges.
Eksempel: Hvis du fx konfigurerer din abandoned product page e-mailserie til at sende ud så snart, at en subscriber har besøgt én produktside, vil mange af dine subscribers opleve dine e-mails som mega irrelevante, da mange kigger på flere produkter af gangen, og derfor vil modtage mange e-mails på meget kort tid. Og dette vil - med stor risiko - resultere i en stor mængde unsubscribes.
Nu er du nået til næste punkt, som du skal være opmærksom på 👇
Og det er nemlig muligheden for at indsætte dynamisk indhold i dine e-mails. For sørger du for, at dine e-mails indeholder det eller de produkter, som den enkelte subscriber har kigget på, vil din e-mail straks blive væsentlig mere relevant.
Denne form for personalisering er i dag bygget ind i en lang række e-mailplatforme, men der findes også eksterne værktøjer, som kan hjælpe dig med at vise dynamisk, relevant indhold til dine subscribers.
Til sidst skal du kigge på antallet af e-mails i din e-mailserie. Og her skal du kigge på to ting;
- dit brands (og dine subscribers) temperament
- performance på de eksisterende e-mails
Hvis du har det bedst med kun at sende én e-mail afsted, når din subscriber opfylder kriterierne for at ryge ned i dit abandoned product page-flow, skal du huske at holde øje med den e-mails performance.
For er performance god i den enkelte e-mail, vil du - med stor sandsynlighed - have gode muligheder for at øge performance ved at tilføje flere e-mails til flowet.
Se fx bare her, hvordan vi øgede performance på abandoned product page for Badmintonshoppen.dk 👇
Sådan øgede vi performance for Badmintonshoppen.dk
Vi startede med kun at opsætte én standard e-mail, som blev trigget, når en subsvriber havde besøgt en produktside en håndfuld gange indefor en defineret tidsperiode.
Og den e-mail performede rigtig godt!
Derfor valgte vi at opsætte endnu en med disse nye tilføjelser:
👀 Et header-billede, da vores hypotese var, at det ville fungere godt som blikfang og øge click-through-raten
🛍️ Et dynamisk produktfeed fra Raptor, som ville vise andre produkter, der relaterede sig til dét, subscriberen allerede havde kigget på
Herunder ser du den oprindelige e-mail. Produktet indsættes automatisk i e-mailen via det indbyggede dynamiske produktfeed fra e-mailplatformen Klaviyo.
Herunder ser du den anden variant, som vi har haft testet. Læg mærke til det indsatte headerbillede og det yderligere produktfeed, som trækker på data fra Raptor.
Efter at have kørt testen i cirka en måned kan vi tydeligt se forskellen i performance på de to e-mails:
Den nye variant, som inkluderer både header-billede og yderligere produktanbefalinger fra Raptor, leverer en fire gange så click-through-rate som den oprindelige e-mail.
Og hvad endnu vigtigere er:
Den nye version leverer cirka en 5x højere ‘placed order’-rate og mre end 3,5x så meget omsætning!
Derfor: Opsæt en e-mail i dit abandoned product page-flow, der bliver trigget på de mest fornuftige parametre (antal gange subscriberen har kigget på produktet indenfor en defineret tidsperiode).
Kig derefter på den eksisterende e-mails performance: Er den god, bør du overveje at tilføje endnu én til din serie. Og hvis du i dem begge smider et personaliseret produktfeed ind, er vi overbevidste om, at du vil opleve endnu bedre performance, end du havde før 🔥