Er du klar til Black Friday? Tre ting du skal huske

Black Friday-måneden er lige rundt om hjørnet, og du kan allerede nu se tegn på de digitale tilbudskampagner online – og det er med god grund! For forbereder du dig godt nok inden Black Friday, kan en kæmpe del af din årsindtjening hives hjem på bare én dag. Men hvad vil det egentlig sige at forberede sig til Black Friday? Sammen med vores samarbejdspartnere Lazzaweb og Clerk har vi udviklet den ultimative tjekliste, som du kan bruge for at sikre, at du er helt klar til den store tilbudsdag.

Men først: Hvad kan du egentlig få ud af Black Friday?

Det kræver ikke mere end en hurtig Google-søgning for at se, at den økonomiske gevinst ved at fokusere på Black Friday er stor. Alene i Danmark ligger købsbeløbet på omkring to milliarder kroner på den ene shoppedag i november, og den massive købevilje ser vi også resultaterne af, når vi udarbejder Black Friday-kampagner til vores kunder. Men det er ikke nødvendigt at være kunde hos os for at høste resultaterne. Med input fra vores samarbejdspartnere Lazzaweb og Clerk har vi nemlig udarbejdet tre ting, som du selv kan gøre for at sikre et stykke af den store Black Friday-kage – jo grundigere du er i udførelsen af punkterne, desto større bliver stykket:

1) Brug tid og penge på at indsamle nye subscribers

Du bruger med sikkerhed allerede tid på at skaffe flere subscribers og følgere til dine kanaler resten af året. Men vi anbefaler, at du intensiverer den indsats markant i månederne op til Black Friday. Og her mener vi ikke kun en intensivering af tid – vi mener også, at du bør allokere flere penge til dit annoncebudget i månederne op til. Vores samarbejdspartner Lazzaweb anbefaler fx deres kunder at gange deres daglige annoncebudget med 10 i månederne op til Black Friday. Og hvorfor skal du det? Det skal du gøre, fordi du på den måde sikrer en større eksponeringsflade til din Black Friday-kampagne. Jo flere forbrugere der ser din kampagne, desto større er chancen for et salg. Og med en så intensiv købevilje lige netop den ene dag om året, kan en investering i annoncebudgettet virkelig betale sig. Men er det kun dit annoncebudget, der skal stige? Nej, det skal antallet af e-mails også. Og det leder os frem til punkt nummer to:

2) Send flere e-mails end du plejer

Det kan muligvis virke unaturligt for dig at sende så mange e-mails ud til din kontaktliste, og du er måske også bange for at overspamme dem og skabe aversion mod dit brand. Det forstår vi godt – de resterende ti måneder om året. Men i månederne op til Black Friday vil din kontaktliste i forvejen blive overspammet af så mange andre virksomheder, at du risikerer, at de glemmer dig, hvis du ikke holder dine kontakter til ilden og gør opmærksom på dig selv. Sørg derfor for at sende e-mails kontinuerligt i løbet af de måneder, din kampagne løber hen over, så du hele tiden holder dig relevant for din målgruppe. Når så din e-mailmarketing har formået at skabe interesse og engagement hos din målgruppe, er det tid til at kigge på din hjemmeside. Og det bringer os til punkt nummer tre:

3) Gør din hjemmeside brugervenlig

Det kan virke banalt, men manglende brugervenlighed på din hjemmeside kan få en potentiel kunde til at droppe sit køb. Statistik viser fx, at en indlæsningstid på mere end tre sekunder er nok til at få 40% til at forlade hjemmesiden igen. Du har derfor meget at vinde ved at kvalitetssikre din hjemmesides brugervenlighed og forberede den til Black Friday. Men hvordan gør du så det?

Først og fremmest anbefaler vi, at du danner dig et overblik over, om det er samtlige produkter i dit sortiment, som skal være en del af dit Black Friday-tilbud, eller om det kun er en udvalgt del. Hvis det ikke er alle dine produkter, der skal indgå, anbefaler vi, at du udarbejder en landingpage særskilt til dine tilbud. Denne tilføjelse vil gøre det lettere for forbrugeren at danne sig et overblik over, hvilke produkter de er interesserede i. Og nu hvor du alligevel har forbrugeren inde på din hjemmeside, hvorfor så ikke forsøge at skabe mersalg ved at lave pakkeløsninger med dine produkter? Den ekstreme købevillighed gør en pakkeløsning til en oplagt mulighed for at sælge endnu mere til en kunde, end hvad personen egentlig havde tænkt sig at købe.

Forbrugeren må ikke være i tvivl

Selvom du har udarbejdet en særskilt landingpage til dine Black Friday-tilbud, så skal du alligevel sørge for at skilte med tilbuddet på hele din hjemmeside. Der findes nemlig mange indgangsvinkler til din hjemmeside, og du kan ikke være sikker på, hvilken af din hjemmesides landingpages, som forbrugeren ender på. Sørg derfor for, at der er tydelige Black Friday-bannere på hele hjemmesiden, og hav en tydelig CTA på alle siderne, som fører forbrugeren over til din Black Friday-side.

Til sidst vil vi også foreslå dig at integrere en nedtællingsfunktion på dit site. Nedtællingsfunktioner er nemlig med til at hæve impulskøbsfølelsen hos forbrugeren, hvilket vil give dig en endnu større effekt på Black Friday.

Usikker på, hvilke e-mails du skal sende hvornår?

En sidste anbefaling, vi gerne vil sætte en stor, fed streg under er, at få lavet en konkret kampagneplan i god tid og herefter, at du sørger for at holde dig til den. Så kan du hurtig få et overblik over hvad du sender, til hvem og hvornår.
En stor del af vores arbejde med vores kunder består i at finde den helt rigtige strategi for deres e-mail marketingsflow, hvor vi blandt andet arbejder med strategiske budskaber og tidspunkter. For det kan være vanskeligt at vide, hvilke budskaber man skal sende hvornår - og resultaterne afhænger af, at du har styr på den del! Netop derfor har vi udarbejdet et webinar, der skal sikre dig succes med din e-mailmarketing under Black Friday. Det kan du se eller gense her.

Læs videre 🤓