Du er kun en enkelt google-søgning væk fra oceaner af tips, tricks, guides og gode råd til at producere en rigtig god e-mail. Faktum er bare, at det ikke altid er nok at læse, hvordan man skal gøre - indimellem er det også nødvendigt at se én.
Derfor har vi fundet en håndfuld rigtig gode e-mails til dig.
Denne her kommer fra virksomheden Ziito - en lille iværksætterdrøm startet af 3 brødre, der producerer industrielle tøjstativer og reoler.
E-mailen er en ordrebekræftelsesmail, som bliver sendt, når en kunde har foretaget et køb på deres webshop. Selve formatet er fuldstændig standard, men det behøver ikke betyde, at en ordrebekræftelsesmail ikke kan være fuld af personlighed alligevel.
Det er e-mailen fra Ziito et rigtig godt eksempel på.
Derfor fungerer den:
- Tekstforfatningen: Den her e-mail er et eksempel på, hvor vigtig en god tekst er. Hele e-mailen er kun 5 linjer lang, og alligevel emmer den af personlighed. Man kan virkelig mærke taknemmeligheden fra Ziito, og man sidder tilbage med en glæde over at have støttet sådan nogle ildsjæle, som teksten indikerer, at de er. Og hvem vil ikke gerne efterlade sin køber med en følelse af glæde ved køb af ens produkt?
- GIF'en: I forlængelse af teksten er GIF'en med til at sætte stemningen for e-mailen. Vi er generelt rigtig begejstrede for GIF'er i alle afskygninger, fordi data viser, at video i en e-mail kan øge klikraten med 300%. I det her tilfælde bliver GIF’en også brand-skabende, da den understreger hele taknemmeligheds-præmissen.
- Design: Der er ikke det helt store at sige om designet, og i det her tilfælde er det en god ting. E-mailens tekst og GIF er nemlig dér, man gerne vil have, at fokus bevæger sig hen. Derfor klæder det e-mailen, at der ikke også er et komplekst og detaljerigt design, der tager fokus fra e-mailens budskab. Det er overskueligt og pænt og i tråd med det minimalistiske, nordiske design, som Ziitos produkter også repræsenterer.
Det her ville gøre den endnu bedre:
- Gør "Shop now"-knap tydeligere: Vi mennesker er ubestridte vanedyr, og når det kommer til e-mails, så ved vi ubevidst, at knapper eller understreget tekst indikerer, at man kan klikke på det. Derfor kunne "Shop now" med fordel være enten understreget eller udformet som en knap (og skrevet på dansk!).
- Oversæt footeren til dansk: Man ønsker at gøre e-mailen så nærværende som muligt. Og her kan små ting som en engelsk footer eller en engelsk CTA-knap modarbejde den nærværende følelse. Det er en lille ting, men kan have en stor effekt.
- Husk alt-tekster på billeder og GIF’er: Når du indsætter billeder, GIF’er, logoer eller et andet visuelt element i din e-mail, så har du mulighed for at tilføje et link til det. Det vil betyde, at hvis der bliver trykket på elementet, så åbner linket i stedet for blot at forstørre det visuelle element. Og hvorfor ikke udnytte alle muligheder for at føre dem ind på hjemmesiden?