En rigtig god e-mail: YETI

Det er nemmere sagt end gjort - for selvom du ofte læser, hvordan en god e-mail bør se ud, ved du så egentlig, hvordan sådan én reelt kan se ud?

Det kan du snart. 

Først lidt om YETI

I 2006 blev YETI Coolers grundlagt med én simpel mission for øje: At bygge den køler, som de selv ville bruge hver dag, hvis den eksisterede. Det skulle være en køler, som kunne holde til noget, og som var bygget til den seriøse friluftsentusiast.

YETI’s produktinnovation kommer fra grundlæggerens egne førstehåndserfaringer fra fiskeri, jagt og rejser til i det fri, og de problemer de er stødt på, når ens køler ikke fungerer optimalt. Alle disse frustrationer førte dem til en løsning: nemlig YETI’s Coolers.

Passionen og nødvendigheden for deres håndværk og kvaliteten af det, de skaber er tydelig at mærke. Derfor har vi også valgt at fremhæve en simpel, men samtidig informerende mail fra YETI, hvor de præsenterer et nyt produkt:

Tekst

• YETI formår med denne mail at være enkle, men dog også informerende i deres copy-tekst.

• De har mest af alt brugt deres copy-tekst i mailen som understøttende karakter til billeder og selve designet af mailen.

• De formår med deres enkle tekst at præsentere deres nye køletaske - som kommer i 4 forskellige størrelser. I stedet for at beskrive de forskellige størrelser tekstligt, har de placeret en CTA, så kunden selv kan undersøge de forskellige modeller til hjemmesiden. Dette virker super effektivt under præsentation af de forskellige modeller – og medvirker samtidigt til at gøre mailen enkel i sit udtryk.

• Efterfølgende har de placeret en GIF, som viser taskens forskellige funktioner med en kort, forklarende tekst til hver funktion. Det er igen gjort simpelt, så tasken får lov at tage fokus og ‘tale for sig selv’.

• Dernæst vises forskellige situationer, hvor deres taske kan være ideel. Teksten er igen simpel, og det er billederne, der får lov at stjæle fokus.

• Den understøttende og bekræftende effekt som copy-teksten har i denne mail fra YETI fremstår ekstremt stilsikker og bevidst. Det er tydeligt for os, at intentionen er, at det skal være simpelt og håndgribeligt for kunden, men samtidig informerende.

Design

• Den orange baggrundsfarve på headerbilledet er enormt iøjnefaldende og får mailen til at stå ud og skabe blikfang allerede i løbet af de første sekunder.

               - Den samme orange farve går kontinuerligt igen i mailen og præger den i form af CTA-knap og baggrundsfarve.

• Den korte og minimale tekst gør, at det netop er billederne, der er stort fokus på – de fine billeder er med til at sælge budskabet, og især produktet, ekstremt godt.

               - Den samme orange farve går kontinuerligt igen i mailen og præger den i form af CTA-knap og baggrundsfarve.

• Billederne er ligeledes velovervejede og veludvalgte, da de viser tasken i forskellige sammenhænge og i brug, og er med til at skabe en stemning omkring den.

• Den GIF, der viser produktet i flere vinkler, er helt genial og er enormt effektiv ved produktlanceringer, da man ser produktet i spil og fra flere vinkler, hvilket gør det nemt for kunden at danne sig et indtryk af det.

• Der er gjort rigtig fint brug af primære og sekundære knapper, hvilket gør os glade! Den primære er mere tydelig med en skarp (orange) farve op mod den ellers hvide baggrund, hvorimod de sekundære er fint outlinet med en streg omkring sig.

• Der er gjort fint brug af luft og whitespace, og generelt er mailen let og overskuelig at forholde sig til og interagere med.

Er du på udkig efter mere inspiration? 👀

Så kan du besøge denne side. Her sætter vi nemlig også løbende lækre e-maildesigns ind, som du kan finde inspiration i til din næste e-mail.

Læs videre 🤓