Det er nemmere sagt end gjort - for selvom du ofte læser, hvad en god e-mail er, ved du så egentlig, hvordan sådan én kan se ud?
Det kan du snart.
For i disse blogindlæg dykker vi ned i konkrete e-mails og fortæller, hvad der fungerer og hvad, der kunne være endnu bedre. I dette indlæg har vi valgt at fremhæve en e-mail fra B2B-virksomheden Workfeed.io.
Først lidt om Workfeed
Workfeed.io er en blanding mellem en SaaS-virksomhed og en B2B-virksomhed. De har nemlig udviklet et stykke software, der skal hjælpe (primært) hotel- og restaurationsbranchen med at gøre vagtplanlægning og medarbejderlogistik meget nemmere.
Og selvom det indimellem kan være en udfordring at gøre software sexet, så er det faktisk lige nøjagtig dét, Workfeed lykkedes enormt godt med. Allerede inden de henvendte sig til os, havde de et helt skarpt visuelt og kommunikativt brand. Vores opgave var derfor at sørge for, at e-mailkanalen blev en afspejling af alt det arbejde, der allerede var lavet. Det arbejde startede vi med i sommeren 2022. Og her er der især én automationmail, vi gerne vil fremhæve. Det er deres velkomstmail til de subscribere, der har signet op via en LeadAd, hvor de blivet lovet en excel-skabelon. Her er årsagerne til, hvorfor vi har valgt lige netop den:
Design
• Med denne e-mail er der forsøgt at tænke ud af boksen i forhold til, hvordan man normalt designer en e-mail. Det betyder også, at man øjeblikkeligt bider mærke i designet.
• Og her er især headeren noget, vi gerne vil fremhæve! Det simple, skæve udtryk er faktisk enormt svært at opnå digitalt - men det er endt med at fungere enormt godt i mailen her. Logoet er placeret allerøverst, så subscriberen hurtigt kan afkode, hvem afsender er. Og så er der gjort brug af en masse whitespace, som gør mailen let at overskue.
• Og nu vi er ved headeren, så bliver vi nødt til at fremhæve den elegante løsning med den farveskiftende pil-gif. Formålet med den her e-mail (fra Workfeeds perspektiv) er egentlig at få overbevist subscriberen om, at de skal prøve deres gratis trial på softwaren. Men eftersom subscriberen har skrevet sig op via en LeadAd, der lover dem en excel-skabelon, er mailen også nødt til at tage hensyn til dette. Denne udfordring kan man løse på to måder:
• Enten smider man afsnittet om excel-skabelonen ind øverst, hvilket vil gøre subscriberen mest glad, da det er den, de har bedt om. Dette kan dog betyde, at de aldrig kommer længere end til download af skabelonen, og dermed ryger Workfeeds chance for at overbevise dem om at afprøve den gratis version.
• Eller også smider man blokken med excel-skabelonen nederst i mailen, så subscriberen skal forbi alt teksten om gratis-versionen for at nå til download-knappen. Det kan dog være til stor irritation for subscriberen, hvilket kan påvirke subscriberens holdning til Workfeed.
• Løsningen? Man smider skabelonen ind øverst for at holde subscriberen glad og så laver man en lækker pil, der gør det uundgåeligt for øjet at blive draget længere ned. En enormt kreativ og veludført løsning!
• Der er virkelig tænkt over at gøre e-mailen så let at læse som overhovedet muligt. Der er en masse store overskrifter, og en masse afstand mellem teksten.
• E-mailen er meget on brand i forhold til Workfeeds resterende kanaler. Det gælder både farvepaletten i e-mailen og alle de valgte ikoner. Og her er de skæve rektangler i flere farver, som er uploadet som billeder, et ret lækkert grafisk designvalg.
• Den personlige afsender er designet flot og fungerer enormt godt.
Tekst
• Godt så - du (som subscriber) har klikket dig ind på mailen, ser den farveskiftende gif-pil og vender dit blik nedad… Lige dér skal der være en stærk overskrift, der formår at fastholde dit blik! Og hvis vi tager målgruppen in mente (den travle leder, der er ved at rive hårene ud af hovedet over vagtplanlægning), så rammer denne overskrift hovedet på sømmet. De har nemlig bedt om skabelonen i et forsøg på at få lettet noget af byrden ved vagtplanlægning. Men Workfeed kan gøre det endnu nemmere - hvis altså subscriberen prøver den gratis version. Det er en enormt effektfuld overskrift, der virkelig taler direkte til subscriberen.
• Og det gør resten af brødteksten også. Software-produkter kan være nørklede at beskrive, og den gyldne regel her er netop ikke at beskrive specifikationer men nærmere den værdi, som softwaren skaber for en potentiel kunde. Og det er netop dét, denne e-mail gør - beskriver værdi fremfor specifikationer!
• Tone-of-voice er meget nede på jorden og i øjenhøjde, hvilket passer rigtig godt til målgruppen. Det er friskt uden at være kækt, og så er teksten gennemsyret af et ønske om at hjælpe subscriberen!
• Formatteringen i den her e-mail er også ret lækker. Her vil vi især gerne fremhæve:
• Der er godt med luft omkring teksten, så den ikke virker uoverskuelig
• Der bliver både gjort brug af fed og kursiv til at fremhæve de sætninger, som forfatteren ønsker ekstra fokus på. Samtidig er fed og kursiv med til at holde øjet interesseret, når det skimmer teksten
• Emojien passer rigtig godt ind i resten af designet, da den matcher farvepaletten. Skaber blikfang uden at gå på kompromis med det flotte design.
• E-mailen har generelt en rigtig god tekstlængde. Der er lige akkurat nok til at kunne sige noget værdifuldt og meningsfuldt, men der er ikke for meget, så man mister subscriberen.
• De to blokke nederst i mailen fungerer enormt godt. Havde de stået i forlængelse af hovedteksten, ville e-mailen være blevet alt for lang. Men eftersom de fungerer som to selvstændige blokke, er e-mailen stadig enormt nem at overskue.