En rigtig god e-mail: Skall Studio

Det er nemmere sagt end gjort - for selvom du ofte læser, hvad en god e-mail er, ved du så egentlig, hvordan sådan én kan se ud?

Det kan du snart.

For i disse blogindlæg dykker vi ned i konkrete e-mails og fortæller, hvad der fungerer og hvad, der kunne være endnu bedre. I dette indlæg har vi valgt at fremhæve en e-mail fra Skall Studio.

Først lidt om Skall Studio

“Elsket tøj har et længere liv”...

Sådan skriver det danske mode- og livsstilsbrand Skall Studio på deres hjemmeside. Brandet blev grundlagt i 2014 af søstrene Julie og Marie Skall, og, ifølge dem selv, havde de fokus på bæredygtighed og ansvarlighed i produktionen længe før, at det blev normalt i modebranchen - ja, det kommer faktisk helt tilbage fra deres forfædre.

Skall-søstrene elsker godt håndværk, og så elsker de Indien. Den kærlighed forsøger de at sætte ord på i den e-mail, vi har valgt til denne omgangs “En rigtig god e-mail”. Her ønsker de at præsentere deres nye kollektion for den kommende sæson.

Tekst

• Denne e-mail er lang - rigtig lang. Og man kan måske også argumentere for, den er til den lange side. MEN hvis man rent faktisk læser teksten, så er den enormt fint skrevet - og det er også derfor, vi bliver nødt til at fremhæve den.

• Skall-søstrene er passioneret for deres brand, for Indien og for godt håndværk. Og derfor går de ikke på kompromis og forsøger at fortælle en hel historie på få linjer - de tager sig tiden til at fortælle den ordentligt. Og det siger meget om brandet.

• De går i dybden med at forklare materialevalg og hvad godt håndværk er for dem. Denne transparenthed skaber en enormt stor troværdighed, så man virkelig føler deres passion. Man er heller ikke i tvivl om, at de har gjort sig umage, og at alle dele af processen er velovervejet.

• Omend teksten er lidt lille og presset meget sammen, så er den kursive font med til at understrege det feminine univers.

Design

• Billedstilen i hele e-mailen er virkelig fin og æstetisk - det er harmonisk for øjet med de rolige farver.

• Layoutet er super enkelt og gør det meget nemt at scanne hele mailen og afkode hierarkiet.

• Der er godt med whitespace og afstand, hvilket gør det nemt og overskueligt at tage alle de mange billed-indtryk ind.

• De rolige stemningsbilleder giver en fredfyldt stemning, og de formår næsten at tage modtageren med til Indien med autentiske billeder fra boder og gader derfra.

          • Især det sidste billede, hvor der er en lille beskrivende tekst med årstal under, giver fornemmelsen af, at man sidder og bladrer i en scrapbog eller et fotoalbum, som understøtter en meget personlig mail.

• Designet indeholder ikke nogen forstyrrelser, og er meget behagelig og intuitiv at forholde sig til og engagere med.

• Der er en rigtig god rød tråd mellem mailens stil og deres identitet på hjemmesiden, som understøtter det her meget high-end fashion, clean og minimalistiske brand.

Hvad kunne være bedre:

• Når nu hele mailen teaser for “new arrivals”, så er det ærgerligt, man ikke får præsenteret nogle af dem i selve mailen!

• Vi anbefaler ikke, at man uploader brødtekst som billeder, som de har gjort. På den måde kan man nemlig undgå at ryge i spam-filteret, som kan blive triggeret af en for stor overvægt af billeder. Derudover kan det være svært at styre responsiviteten i layoutet.

• CTA-knappen kunne være tydeligere og placeret højere oppe, så modtageren præsenteres for den hurtigere.

• Når nu vi har denne fine fortælling, så ville det være enormt gennemført, at afmeld-teksten også var skrevet i samme tone-of-voice og ikke var denne prædefinerede tekst.

• Der skal altid alt-text på billederne, så man ikke kan downloade dem i mailen og der ikke popper den lille pil op, når man holder musen over tekst og billeder.

• Der er rigtig meget tekst. Vi ville nok skære noget fra, da vi tror, at mange - trods den gode fortælling - falder fra. Måske man kunne fortsætte fortællingen inde på en landingpage, hvor man er mere tilbøjelig til at fordybe sig i længere tekster.

• Når nu teksten er så lang, så kunne det være enormt fedt, at der blev leget lidt mere med formatering. Altså, fremhæv nøglesætninger med kursiv eller fed, skabe noget luft mellem linjerne - noget til at øge læsevenligheden og holde øjet interesseret.

Er du på udkig efter mere inspiration? 👀

Så kan du besøge denne side. Her sætter vi nemlig også løbende lækre e-maildesigns ind, som du kan finde inspiration i til din næste e-mail.

Læs videre 🤓