En rigtig god e-mail: Simpelt.dk

I “En rigtig god e-mail” prøver vi at gøre vores generelle anbefalinger meget konkrete - og det gør vi ved at tage udgangspunkt i en rigtig god e-mail. Denne gang har vi fundet den hos Simpelt.dk.

Simpelt.dk er en forholdsvis ny webshop med omtanke for miljøet. Deres fokus er at vise, at man let kan lave små, klimavenlige ændringer i sin hverdag uden at mærke den store forskel selv. Vi har valgt at fremhæve deres velkomstmail, som er den første e-mail, en subscriber får, når de har skrevet sig op til deres nyhedsbrev.

Velkomstmails er nemlig ekstraordinært vigtige. 

Alle, der arbejder med e-mailmarketing, ved nemlig, at en velkomstmail by far har de højeste åbningsrater i hele ens set-up - stort set uanset hvem du er. Det er derfor enormt vigtigt, at du sørger for at fremhæve alle de vigtigste årsager til, hvorfor subscriberen skal købe hos dig på en elegant måde. 

Og netop dét gør Simpelt.dk rigtig godt. 

Hvad fungerer godt ved e-mailen:

  • Simpelt.dks design er meget on brand. Designet er roligt, simpelt (get it?) og billederne har rolige jordfarver, hvilket underbygger hele stemningen i e-mailen. Det hele er 100% i tråd med deres visuelle identitet på deres andre kanaler, hvilket skaber en rigtig god synergi på tværs af alle deres marketingkanaler.
     
  • Tone of voice fungerer rigtig godt. De formår at nævne Simpelt.dks mission uden at virke fordømmende, hvilket er enormt vigtigt i det her tilfælde, hvor Simpelt.dk hurtigt kunne fremstå hellig. Sproget er nærmere inkluderende, og man føler sig overbevist. Og her er de veludvalgte emojis både med til at løfte stemningen i e-mailen og gøre den let læselig og let at afkode uden, at den bliver cheasy.
     
  • Der bruges personalisering ved at bruge subscriberens fornavn i starten af e-mailen. Det er et simpelt værktøj, som mange bruger, men det er altså også effektivt. Og i det her tilfælde er det med til at give e-mailen en endnu mere personlig fornemmelse.
     
  • Simpelt.dk har placeret deres CTA relativt højt i e-mailen, hvilket betyder, at subscriberen hurtigt har muligheden for at klikke videre ind på hjemmesiden. Den er både tydelig, konkret og on brand. Vi tør godt påstå, at ved at placere den i toppen vil deres klikrater blive højere, end hvis de havde placeret den længere nede. 
  • Nu hvor det er en velkomstmail, har man ofte til opgave at nævne alt det vigtigste for ens brand. Derfor fungerer det også rigtig godt, at de nævner alle deres USP'ere i e-mailen. Det er netop nu, at de skal fremhæve dem, fordi sandsynligheden for, at flest ser den i den her e-mail, er stor.  
  • Simpelt.dk henviser nederst i mailen videre til køkken og badeværelse. Det er super godt, at de har udvalgt to kategorier og ikke medtaget samtlige. Det er utrolig let at overskue, og det er to kategorier, som subscriberen a) bruger hver dag og b) derved lettere kan forholde sig til og se potentiale i. Sandsynligheden for, at de klikker videre, er derfor relativt stor.

Hvad kunne være bedre:

  • Det er virkelige godt, at Simpelt.dk viser alle deres USP'er, men USP'erne kunne med fordel være vist via nogle ikoner, da menneskets øje lettere afkoder billeder. Det kunne også være en idé at placere dem lidt højere op i mailen i netop denne velkomstmail, da det er her især, at USP'erne skal vises frem. Det vil vi dog ikke anbefale, at man gør i samtlige af sine e-mails, men man kan overveje, om det vil give mening her.
  • Det kunne være super fedt, hvis Simpelt.dk forsøgte at integrere noget blikfang i mailen. Det kunne fx være, at logoets blad blafrede. Det behøver ikke være meget, men lidt blikfang vil bare gøre denne fede e-mail endnu federe! 

(OBS. Vi har hjulpet Simpelt.dk med opsætningen af e-mailen. De har selv skrevet teksten)

Læs videre 🤓