Det er nemmere sagt end gjort - for selvom du ofte læser, hvad en god e-mail er, ved du så egentlig, hvordan sådan én kan se ud?
Det kan du snart.
For i disse blogindlæg dykker vi ned i konkrete e-mails og fortæller, hvad der fungerer og hvad, der kunne være endnu bedre. I dette indlæg har vi valgt at fremhæve en e-mail fra Shaping New Tomorrow.
Først lidt om Shaping New Tomorrow
“We do not follow fashion trends. We focus on what we know works; classic design, great comfort, and extraordinary quality.”
Sådan skriver tøjvirksomheden Shaping New Tomorrow om dem selv. Den kvalitetsbevidste virksomhed startede i 2015 med tre barndomsvenner og en drøm om at forene design og komfort i herretøj for mænd verden over.
Den drøm er nu blevet til virkelighed.
De har egne butikker i både Danmark og Tyskland, og er globalt til stede med deres webshops i flere markeder. Vi har haft fornøjelsen af at samarbejde med virksomheden i flere år, og flere af de kvindelige medarbejdere i Ackermann udbrød et lille jubelsråb, da Shaping New Tomorrow (SNT) annoncerede, at det næste på tegnebrættet var tøj til kvinder.
Moderigtigt og kvalitetsbevidst dametøj er ikke længere kun på tegnebrættet - det er en virkelighed. Og denne gang vil vi fremhæve den e-mail, som SNT valgte at sende ud til deres nyhedsbrevsmodtagere i forbindelse med lanceringen.
Tekst
• Der er noget, der springer os så meget i øjnene, at vi er nødt til at adressere det som det allerførste - det animerede logo! Det er en enormt fed detalje med et enormt stærkt budskab (både tekstuelt og visuelt!), og vores opmærksomhed er skærpet fra start af!
• SNT skriver i direkte tale, hvilket henvender sig direkte til modtageren. Det fungerer rigtig godt og skaber øjeblikkeligt en identifikation til dét, de skriver.
• De er enormt on brand med deres tone-of-voice og udviser en konsekventhed - hvilket også skaber en følelse af, at de er konsekvente med deres kvalitet og design, som er noget, de er anerkendte for.
• Der er en rigtig passende mængde tekst - nok til at beskrive USP’erne for produktet, men ikke så meget, at øjet keder sig - især ikke fordi, at de har valgt at dele afsnittene op med noget enormt lækkert grafik imellem dem.
• Der er ingen store armbevægelser i sproget - og det klæder SNT enormt godt. Det er enkelt, beskrivende og uden én eneste fejl (hvilket igen giver indtrykket af kvalitet). Man fornemmer eksklusiviteten, når man læser teksten.
• I andet afsnit har SNT valgt at smide lidt scarcity ind (“Hvis du vil være sikker på at få et par, skal du komme ned i en af vores butikker i dag”). Det er et ret effektivt kommunikativt greb, som altid performer rigtig godt, når vi udfører split-tests på metoden.
• Alle overskrifterne til grafikkerne er lige præcis de nøgleord om produktet, som SNT gerne vil have, at vi tager med os.
Design
• Det er blevet nævnt, så vi undlader forklaringerne igen, men nævner blot, at det animerede logo er en genistreg - både tekstuelt og visuelt!
• Layoutet er simpelt, illustrativt og fængende på en meget æstetisk måde. Det gør budskabet enormt nemt og hurtigt at afkode.
• Der er et enormt godt teksthierarki gennem hele mailen, hvor de vigtigste overskrifter bliver fremhævet med stor og fed skrift - og i visse tilfælde har de fået en farve, så de skiller sig endnu mere ud.
• Der er en rigtig fin farveharmoni mellem billederne og farverne gennem mailen, hvor der fokuseres på jordfarver og beige nuancer. Igen - ikke nogle store armbevægelser her. Derimod nogle farver (læs: og nogle produkter) som er tidløse, klassiske og altid en sikker vinder.
• Man kan godt se, at både design og layout adskiller sig lidt fra det ellers meget mandlige univers og har fået et mere feminint islet. Det kan man bl.a. se ved, at der er flere billedcollager og særlige opsætninger, som giver et magasinlook - hvilket er noget, der generelt set appellerer til den kvindelige målgruppe.