En rigtig god e-mail: Roccamore

Det er nemmere sagt end gjort - for selvom du ofte læser, hvad en god e-mail er, ved du så egentlig, hvordan sådan én kan se ud?

Det kan du snart.

For i disse blogindlæg dykker vi ned i konkrete e-mails og fortæller, hvad der fungerer og hvad, der kunne være endnu bedre. I dette indlæg har vi valgt at fremhæve en e-mail fra Roccamore.

Først lidt om Roccamore

Hvis du på et tidspunkt har haft et par høje hæle på i byen, så kender du uden tvivl til forskellen på en god og en dårlig sko. Og uanset kvaliteten vil du - med stor sandsynlighed - ende med ømme fødder efter en aften på dansegulvet på tæer. 

Men sådan skal det ikke være, synes sko-virksomheden Roccamore!

Stifter og danske designer Frederikke Antonie Schmidt satte sig for at udvikle en sål, der ville gøre det behageligt at gå i høje hæle - hele dagen. Og det er hun lykkedes med! Roccamores såler er i hvertfald blevet valideret af videnskabelig forskning til at løfte 44% af trykket fra din svang, 26% af trykket fra din forfod og 19% af trykket fra din hæl.

Og det skal stærke, danske kvinder bede om!

De har lige nu over 40.000 kunder i Danmark, og de har formået at få stadfæstet sig som et high end brand, og et sted man går hen, hvis man ønsker at købe eksklusivt, dansk design håndlavet i Italien. Og den følelse formår de også at overføre til deres e-mailkanal, hvilket vi gerne vil vise dig et Black Friday-eksempel på med e-mailen her 👇

Tekst

• Vi bliver nødt til at starte med det allervigtigste; konceptet. Roccamore har valgt at udvikle et koncept til deres Black Friday-kampagne, som ikke blot er knaldhamrende originalt, men som også rammer lige ned i en af vor tids største udfordringer - klima, inflation og stigende el-priser. Det er - hånden på hjertet - helt genialt af bl.a. disse årsager:

          - Kampagnebudskabet er enkelt, let at forstå og nemt at udføre.

          - Budskabet er en win/win-situation: Et mindre forbrug afhjælper både forbrugerens pengepung og klima-aftrykket. Det er en sag, man gerne vil støtte!

          - Roccamore viser, at de ikke er bange for at tage ansvar! Og stærke, ansvarsbevidste brands opnår lynhurtigt høj troværdighed og bliver blåstemplet som nogle, der går ind for kvalitet og som nogle, man gerne vil støtte.

          - Det er op til subscriberen selv at afgøre, hvor meget rabat de vil opnå! Når subscriberen selv har mulighed for at præge rabatsatsen, bliver det lynhurtigt en konkurrence - og dém er vi mennesker rigtig glade for at deltage i!

• Selve overskriften (både designet af den og tekstforfatningen) skaber rigtig godt blikfang. “Skru ned for strømmen” er formuleret i bydeform (som en ordre), hvilket er noget, vores splittesting viser, at subscribers generelt responderer enormt godt på. Når øjet så er nået derned, og har læst overskriften, dukker den sidste del af overskriften op: “Så skruer vi ned for prisen”. Det er enkelt, konkret og fanger virkelig det essentielle i, hvad kampagnen går ud på.

• Underrubrikken “Vil du være med” er et aktivt spørgsmål, der skaber en holdåndsfølelse. Det er generelt også noget, vi responderer rigtig godt på.

• Derefter bliver øjet ledt ned til CTA-knappen, som har en rigtig god synergi med underrubrikken med teksten “Vær med her!”. Ordene er ‘genbrugt’ fra overskriften, hvilket gør dem letgenkendelige og dermed skiller CTA-knappen sig ud - hvilket i sidste ende jo er noget, vi rigtig gerne vil have.

• Udover ovenstående er teksten egentlig forholdsvis kort, forklarende og enkel - præcis som den skal være. Overskriften og det overordnede budskab står så stærkt, så der skal ikke skrives meget mere i denne e-mail før, at den fungerer enormt effektivt.

Design

• Den sorte baggrund fungerer rigtig godt af to årsager:

          - Man er absolut ikke i tvivl om, at det er en Black Friday-mail!

          - Det sorte passer også enormt godt til hele mailens budskab om at skrue ned for strømmen (= slukke for strømmen, gå i sort, mørke).

• GIF’en i headerbilledet fungerer også super godt og er med til at skabe blikfang og holde på modtagerens opmærksomhed.

• Vi har at gøre med en simpel opsætning og en relativ kort mail, og netop dét fungerer så godt, da det får budskabet til at stå enkelt og knivskarpt.

• At der tænkes ind i at vise “sorte favoritter” fra Roccamore viser blot, at de holder sig til temaet og inden for mailens rammer. Det er en naturlig måde at vise produkter på og tease for, hvad man kan bruge de sparede penge på. Visningen af produkterne er enkel og stadig inspirerende - havde man besluttet at vise over 6 produkter, havde det været i overkanten og mere “pushy” - her virker det blot som en teaser.

• Der er et fint visuelt hierarki i typografien og teksten, hvor man nemt kan differentiere overskrifter fra brødteksten.

• CTA-knapperne skiller sig godt ud, er tydelige (både visuelt, men også nemme at afkode) og står i god kontrast til resten af mailen.

Læs videre 🤓