Det er nemmere sagt end gjort - for selvom du ofte læser, hvad en god e-mail er, ved du så egentlig, hvordan sådan én kan se ud?
Det kan du snart.
For i disse blogindlæg dykker vi ned i konkrete e-mails og fortæller, hvad der fungerer og hvad, der kunne være endnu bedre. I dette indlæg har vi valgt at fremhæve en e-mail fra True Tights.
Først lidt om True Tights
True Tights er en webshop, der forhandler lækkert aktivitetstøj. Leggins, sports BH’er, crop tops, shorts - alt, du tænker på, når du skal dyrke motion, sælger de. Deres målgruppe er den moderne træningskvinde.
Vi har førhen hjulpet dem med at sende kampagnemails (nyhedsbreve) ud til deres subscribers. Og her er der især én fra marts 2022, vi gerne vil fremhæve. Her er årsagerne til det:
Design
• Farverne er enormt velvalgte i den her e-mail, fordi de lægger sig godt op af brandets meget feminine identitet.
• Billedvalget og farverne heri supplerer tekstfarven rigtig godt, og der er blevet skabt en holistisk designoplevelse med farver, der går igen i baggrund, tekst og CTA-knappen.
• Det er en ret lækker designdetalje at se, hvordan der er blevet leget med de organiske former i billedet på en enkelt og moderne måde, som fremhæver produktet. Og organiske former er noget, der behager os menneskers øjne. Så den lille detalje er med til at gøre oplevelsen med produktet endnu mere behagelig for subscriberen.
• Mailen er designet på en simpel, overskuelig og visuelt appellerende måde, og man får fornemmelsen af, at det er kvalitet.
Tekst
• Hvis vi lige har målgruppen in mente, så er teksten i den her e-mail ret cool. I overskriften leger vi med en reference til nogle af de mange datingshows, som mange fra målgruppen forventes at se. Der bliver derfor skabt en forbindelse mellem produkterne fra True Tights og noget andet, som målgruppen finder rart = bedre produktoplevelse.
• I brødteksten finder vi ordene “powerful” og “empowerment” nogle gange. Altså, True Tights vil gerne få deres subscriber til at føle sig ‘empowered’ ved at gå i tøjet. Og når målgruppen nu er denne travle træningskvinde, der med sikkerhed jonglerer mange bolde i luften i form af arbejde, børn, husholdning, familieliv, træning m.m., er det netop sådan nogle ord, man responderer rigtig godt på. Der er meget at holde styr på for målgruppen, og et produkt, der kan give ekstra power og støtte i en travl hverdag, er klart tiltalende.
• Formatteringen i den her e-mail er også ret lækker. Her vil vi især gerne fremhæve:
• Der er godt med luft omkring teksten, så den ikke virker uoverskuelig
• Der bliver både gjort brug af fed og kursiv til at fremhæve de sætninger, som forfatteren ønsker ekstra fokus på. Samtidig er fed og kursiv med til at holde øjet interesseret, når det skimmer teksten
• Der er nogle rigtig gode afsnitslængder. Den længste fylder 3 linjer, hvilket også er vores maksimale i Ackermann
• E-mailen har generelt en rigtig god tekstlængde. Der er lige akkurat nok til at kunne sige noget værdifuldt og meningsfuldt, men der er ikke for meget, så man mister subscriberen.
Hvad kunne være bedre
Det er en international virksomhed med en international subscriberbase, så derfor forstår vi godt, at True Tights vælger at skrive på engelsk. Vi ved bare af erfaring, at subscribers reagerer bedre på e-mails, der er skrevet på det sprog, subscriberen er født med at tale. Derfor kunne man med fordel se på, hvilke markeder der er størst for True Tights. Er der nogle lande på den liste, der ikke har engelsk som nationalt sprog, kunne man overveje at oversætte deres e-mails til disse sprog.