E-MAILMARKETING OG B2B: Her er de typiske faldgruber

Er du B2B-virksomhed og arbejder med e-mailmarketing? 

Så ved du også, at der er rigtig mange elementer, termer og taktikker, som du skal have styr på. Og indimellem kan man tage sig til panden og ærge sig over, at man ikke valgte at arbejde for en webshop i stedet, hvor kunderejsen ofte er væsentligt mere snorlige…

Men frygt ej - der er mange ting, du kan gøre, som kan skabe enorm værdi for din virksomhed!

Det ved vi, fordi vi har flere års erfaring med at bygge og drive e-mailmarketing for mange B2B-virksomheder. Og nu skal vi ikke få det til at lyde som om, at vi aldrig har lavet fejl - for det har vi! Dem, sammen med alle de andre faldgruber, vi kan se hos virksomhederne, vil vi rigtig gerne fortælle dig om nu, så du ikke behøver at lave dem 👇

❌ Dårlig afstemning af målsætninger

Dette er en klassiker i e-mailmarketing for B2B-virksomheder. For det langt sværere for B2B end for B2C at opsætte konkrete målsætninger for, hvad e-mailkanalen skal bidrage med. Og det skyldes simpelthen, at man ikke direkte kan spore på den omsætning, som e-mailkanalen skaber, når man er B2B. 

I hvertfald ikke direkte!

Netop derfor skal man som B2B-virksomhed bruge ekstra tid på at overveje, hvilke målsætninger man har. Det kan fx være trafik drevet til ens website, kvalificeret leads via leadscoring på månedlig basis eller noget tredje. 

❌ Ingen afstemning med salgsteamet

Denne ser vi desværre gang på gang. Og den er fuldstændig afgørende for, at e-mailmarketing skal lykkedes for en B2B-virksomhed:

Det er fuldstændig afgørende, at du har clearet dine e-mailmarketingaktiviteter med dit salgsteam! 

Involver sælgerne i hvilke e-mails, der sendes ud hvornår, hvilke segmenter der vil modtage dem, hvordan I vil leadgenerere den kommende tid og alt derimellem. For når de ved det, så bliver de langt bedre til at gribe de leads, der kommer ud af det. 

❌  For dårlig content produktion, som bliver alt for produkt-centreret

Er dit produkt lidt teknisk at forklare? 

Så lad være!

For det er sjældent de tekniske fagbegreber og specifikationer, som dine subscribers vil anse som værdifulde. De vil meget hellere højre om hvilket problem, dit produkt løser. Og konsekvensen er, at dine subscribers vil interagere ringe med dine e-mails, hvilket vil påvirke din performance hele vejen rundt. Men det er faktisk ikke det eneste problem:

Du vil nemlig også løbe tør for content lynhurtigt!

Det er nemlig begrænset hvor meget suppe, der kan koges på produktspecifikationerne (hvis suppen skal være god, selvfølgelig!). Forsøg i stedet at finde på budskaber, der forklarer værdien - her har du nemlig langt flere muligheder for at være kreativ.

❌ Ingen metode til at leadgenerere på større skala

Endnu en klassiker…

Intentionerne er gode, og man har måske endda virkelig forsøgt at gennemtænke et e-mailsetup til fulde, men så dør den. For hvordan i alverden for man personer i ens (måske) snævre målgruppe til at signe op til ens nyhedsbrev?

“Var vi bare en webshop, så kunne vi bare lave en konkurrence” har vi hørt rigtig mange sige. Men her må vi altså bare sige, at du har rigeligt med muligheder for at leadgenerere “på trods af”, at du er B2B-virksomhed! Her tænker vi bl.a. på både Lead Ads på Facebook og LinkedIn. Der skal bare overvejes, hvor meget et sign-up må koste og hvilket indhold, der bedst får målgruppen til at tilmelde sig. 

❌  Forkert e-mailplatform

Den her har vi set 1000 gange før…

Mange B2B-virksomheder, der starter med e-mailmarketing, har oprindeligt bare et ønske om at sende et enkelt nyhedsbrev ud en gang om måneden. Derfor vælger de fx Mailchimp som e-mailplatform. Og det er der absolut intet galt i!

Problemet opstår først, når ambitionerne ændrer sig!

For hvis det er tilfældet, er det nødvendigt at opgradere e-mailplatformen. For jo større ambitioner du har, jo flere funktioner skal din e-mailplatform kunne tilbyde, og her vil en platform som Mailchimp ofte ikke være nok. Og når du så skal til at finde en ny, så sørg for at have et helt klart overblik over din strategi og taktiske ønsker inden, du vælger - så er du sikker på at vælge en platform, der rent faktisk kan forvandle dine drømme til virkelighed. 

❌  Generering af salgsklare leads

Selvom du har valgt den rigtige e-mailplatform, løbende afstemmer internt, opsat gode målsætninger, producerer godt indhold og leadgenerer på fornuftig skala, ja så kan det stadig være svært at vide, hvordan du helt lavpraktisk skal drive salgsklare leads til dit salgsteam. Det har vi i Ackermann lavet en e-bog om, hvori vi konkret gennemgår, hvordan vi selv gør. Den kan du hente gratis lige her.

Læs videre 🤓