Hvis du har fulgt os i lang nok tid, så har du helt sikkert hørt om Klaviyo før 🤓
Men hvis du nu ikke er helt sikker på, hvad det er, så får du her en hurtig forklaring:
Klaviyo er et stort e-mailmarketing værktøj, der retter sig mod e-commerce forretninger. Og det kan mange andet - udover at kunne bygge de almindelige nyhedsbreve og flows. Platformen har nemlig masser af pre-byggede integrationer til forskellige programmer, uendeligt mange trigger-muligheder og kan gruppere flows og kampagner via tags.
Men det er ikke det eneste...
I denne artikel vil vi gennemgå 7 funktioner i Klaviyo, som vi kan se, gør en forskel - og som vil turbo-charge din e-mailmarketing 🔥
Det, vi vil dykke ned i, er:
- Visualisering af performance
- Form- og pop-up builderen
- Segmentbuilderen
- Split af flows
- Custom triggers
- Universal blokke
- Predictive analytics-funktionen
1. Visualisering af performance
Har du hørt ordsproget: "Et billede siger mere end tusind ord”?
Der er noget om snakken. Hjernen processerer nemlig billeder 60.000 gange hurtigere end tekst 👀
Og derfor kan resultaterne af din e-mailmarketing vist i grafer, diagrammer og procenttal gøre en kæmpe forskel.
Du vil nemlig langt hurtigere kunne afkode din performance ud fra en graf - sammenlignet med en lang smøre. Og når det er nemmere at overskue, hvad der klarer sig godt og hvad der klarer sig skidt, kan du hurtigere reagere og skrue på de forskellige knapper.
I sidste ende bliver noget så simpelt som en visualisering af din performance til noget, der har en reel indflydelse på din virksomhed.
2. Form og pop-up builder
Klaviyo har også sin egen builder, som du kan bruge til at lave forms og pop-ups til din hjemmeside. Og dét har sine fordele.
Ved at bruge den, er der nemlig et direkte samspil med din e-mailmarketing.
Du kan for eksempel personalisere din e-mailmarketing endnu mere ved at ekskludere eller inkludere udvalgte kundegrupper i dine pop-ups og forms og på den måde indsamle kundedata på helt specifikke målgrupper.
Derudover kan du vælge at bruge en af deres skabeloner, eller bygge din helt egen form eller pop-up helt fra bunden, så du kan få det præcis, som du ønsker 🤩
Sidst men ikke mindst, så kan Klaviyos form-builder også lave multi-step forms.
Og modsat hvad du måske tror, så er flere skridt faktisk lig højere brugervenlighed.
Med et første skridt kan du bede om din kundes e-mail, navn og de basis-informationer, der er nødvendige. Og med det næste skridt vil du kunne bede om eksempelvis alder, køn, fødselsdag, virksomhedsnavn og meget andet, der er “nice to know” fremfor “need to know”.
At gøre det i skridt sørger også for, at kunden ikke bliver overvældet af en helt masse spørgsmål i starten. Og lige så snart kunden har gennemført ét skridt, vil Klaviyo gemme informationen. På den måde har du stadig den information, du skal bruge, selvom kunden ikke udfylder resten af skridtene.
3. Segmentbuilderen
Klaviyos egen segmentbuilder giver dig muligheden for at segmentere dine kunder i nogle meget dybe og specifikke segmenter.
Du vil blandt andet kunne segmentere på detaljer som; tendensen til at bruge rabatkoder, hvilke produkter de har set på, lokation, hvor meget de interagerer med dine e-mails - og meget andet.
“Og hvorfor så gøre det?” tænker du måske 🤔
Fordi dybe segmenteringer vil øge sandsynlighed for konvertering, da du kan personalisere de nyhedsbreve og flows, som du sender ud.
Det er netop også den slags information, som du kan bruge i dine forms. Du kan eksempelvis bygge en form, der spørger om fødselsdagsdato, men som kun kan ses af dem, der ikke har tastet deres fødselsdag ind endnu.
4. Flows:
Klaviyo giver dig naturligvis også muligheden for at opbygge e-mailflows i deres system, så du automatisk kan sende e-mails ud til dine kunder, når de opfylder nogle bestemte krav. Her er de to ting, som vi vil fremhæve:
Biblioteket med pre-byggede flows til e-commerces.
Med dem, vil en nyopstartet virksomhed - eller en virksomhed, der for nyligt er flyttet til Klaviyo - hurtigt kunne sætte nogle simple flows op og komme igang. Du kan også bruge dem som grundstrukturer, som du løbende kan bygge videre på, når du lærer nye ting og får nye ideer 💡
Overblikket over dine flows.
I stedet for at have flere (næsten identiske) flows liggende, så kan du i Klaviyo splitte dine flows op i én og samme oversigt. På den måde har du dine flows samlet, og kan bedre holde øje med, hvordan de performer i forhold til hinanden.
På billedet kan du se et eksempel på en abandoned cart-opdeling, hvor flowet er splittet op på baggrund af den værdi, som kunden har i kurven.
Men et flow kan splittes på meget andet - såsom pris, kunders købsmønstre, deres køn og meget andet. Det er helt op til dig og den strategi, der passer din e-mailmarketing bedst.
5. Triggers:
Som tidligere nævnt, så har Klaviyo et uendeligt antal af trigger-muligheder. Det betyder, at du kan lave unikke setups, der passer lige præcis til din virksomhed.
I eksemplet nedenfor ser du et flow fra ZERV APS (som du også kan læse om i vores case her). De har lavet en produktanbefaler, der regner ud, hvilket padelbat, som passer dem bedst, ved at sende kunden ind i et flow, efter de har udfyldt et lille spørgeskema. Derefter får de en e-mail, der viser dem nogle forslag til deres ideelle padelbat. Dét flow performede super godt - både i konverteringer, men også i databerigelse på kunderne.
Ligesom ZERV, kan du bygge dine egne custom-triggers, der udløser et nyt flow. Eksempelvis via Klaviyos pop-ups og forms.
Det kan trigge på blandt andet handlinger, specifikke segmenter, prisnedsættelser og specifikke datoer (som fødselsdage eller store mærkedage).
Mulighederne er næsten endeløse, så du kan give dig gas med kreativiteten i dine set-ups.
6. Universalblokke
Denne funktion er også meget simpel - men skal absolut ikke undervurderes!
Universalblokke er en blok eller et segment i din e-mail, som du kan designe på forhånd - f.eks. med sponsorer, som du ser her i vores eksempel til EmailExpo. Derefter kan du nemt sætte den samme blok ind gang efter gang på under 1 minut.
Fordelene ved at benytte det:
- Du sparer tid og energi ved kun at skulle designe og sætte det op én gang - og jo mere du bruger det, desto mere sparer du
- Du kan tillade dig at bruge lidt ekstra tid på at gøre designet lækkert
- Du får hurtigt og nemt en rød tråd i dine designs
7. Predictive next-order funktion
Den sidste funktion i Klaviyo, som vi gerne vil fremhæve, er deres Predictive Analytics-funktion 🤖
Det er en smart, lille funktion, der går ind og vurderer, hvornår den enkelte kunde vil købe næste gang. Det vurderer den ud fra algoritmer og den data, som den har samlet på dine kunder.
Det, der gør funktionen så smart, er, at du vil kunne kan skabe en del automatiske salg ved at opsætte flows, der sender en e-mail til kunderne dagen før, på dagen eller dagen efter de angiveligt skulle købe deres næste produkt. Og du kan tage skridtet videre ved at sende dem en rabatkode inden de angiveligt køber - som et ekstra incitament.
På den måde kan du ramme dine kunder, når de er allermest varme 🔥
Derudover holder funktionen også lidt øje med, hvornår du kan være tæt på at miste en kunde. Det giver dig muligheden for at gøre en ekstra indsats og potentielt vinde nogle ellers mistede kunder tilbage i virksomheden.
Denne funktion er en anelse mere avanceret og kræver derfor også, at din virksomhed blandt andet har mindst 500 kunder, for at der er nok data at trække informationerne fra.
Du kan læse mere om, hvordan det hele fungerer her.
Vi håber, at du er blevet klogere på de forskellige funktioner i Klaviyo, og at du er endnu bedre klædt på til dit arbejde med e-mailmarketing fremover.
I Ackermann arbejder vi ofte med Klaviyo, og er blevet certificerede Klaviyo Elite Masters - hvilket betyder, at vi er eksperter i produktet. Så hvis du har brug for hjælp til at komme i gang med nogle af funktionerne, eller vil vide om Klaviyo giver mening for jeres virksomhed, så kan du booke et uforpligtende møde med os her: