6 tips: Sådan kan sociale medier løfte din e-mailmarketing 💪

Arbejder din e-mailkanal og dine sociale medier ikke sammen? Så går du glip af et gyldent potentiale. 

Det er nemlig 2 vigtige ingredienser, som skal til, hvis du gerne vil have en stærk marketing-cocktail, der skaber resultater 🍹

Og netop derfor har vi skrevet den her artikel, så du kan blive klogere på, hvordan brugen af sociale medier kan bringe din e-mailmarketing til næste niveau.  


Tip nr. 1: Lær din målgruppe at kende på sociale medier

Når du overvåger udtalelser om din- og dine konkurrenters virksomhed(er) på de sociale medier, lærer du din målgruppe langt bedre at kende. 

Du kan både blive klogere på deres demografi og få deres hudløse ærlige meninger og følelser omkring dit brand, når de interagerer med hinanden. 

Lad os tage et eksempel: 

Pia ejer en Beauty webshop. Hun tilmelder sig diverse Beauty grupper på Facebook, fordi hun der kan få en masse viden om hendes målgruppe. 

Den viden Pia får, bruger hun f.eks. i hendes e-mailmarketing til at indvendingsbehandle usikkerheder eller udarbejde effektive selling points.

Det er en ret god konkurrencefordel for Pia, hendes konkurrenter gør det nemlig ikke 💪 


Tip nr. 2: Brug sociale medier til lookalike-annoncer

Lad os tage endnu et eksempel: 

Har en eller flere personer købt et par sandaler på din webshop, så er det hos flere e-mailklienter muligt (eksempelvis i Klaviyo) at overføre dataen til Facebook, hvor du kan lave en annonce til en lookalike-målgruppe.

Du kan altså vise sandalerne i en annonce på Facebook til personer, der minder om dem, som allerede har købt dine sandaler. 

Det er så smart! 👏

Der er nemlig en god chance for, at personer i samme målgruppe vil falde for sandalerne. 


Tip nr. 3: På sociale medier kan du vise annoncer til kunder, der har glemt varer i deres kurv på din webshop

Undersøgelser viser, at op mod 65% af indkøbskurvene online bliver forladt. Det vil sige, at langt fra alle potentielle køb bliver fuldført. 

En del af os vinduesshopper og bruger kurven som en ‘’synes godt om’’-knap, en del af os bliver forstyrret og glemmer, at vi var ved at købe noget og en del af os stopper købet af andre årsager. 

Uanset årsagen så husk på:

At når en person lægger en vare i kurven, så betyder det som regel, at der er en interesse. Og at en stor del af os skal eksponeres tilpas mange gange overfor en vare, før vi hiver dankortet op af lommen 💰

Af den simple årsag er abandon cart annoncer på sociale medier geniale! 

Måden, du kan oprette sådan en på, er ved at overføre data på de subscribere, der forlader deres kurv til f.eks. Facebook. 

Det tager max 5 min. 

Og når du har gjort det, så kan du oprette målrettede annoncer, som minder de pågældende subscribere om, at de har glemt varer i deres kurve - og på den måde lokke dem tilbage. 


Tip nr. 4: På sociale medier kan du vinde personer tilbage, som ikke interagerer med dine e-mails

Vi har skrevet om det før… 

Det er vigtigt, at du fra tid til anden rydder op i din mailliste - altså at du fjerner de subscribers, der ikke er aktive. 

For gør du ikke det, så kan du risikere, at dine mails begynder at ende i spam-mappen. 

Men inden du når så langt...

Så bør du (udover at køre dem igennem et winback flow på mail) også prøve at køre målrettede annoncer til dem på Facebook.

For der er en grund til, at de skrev sig op til at modtage mails fra dig, og den interesse bør du prøve at vinde tilbage. 

Teknisk fungerer det helt på samme måde som ved abandon cart:

Du skal blot overføre dataen på f.eks alle dem, der ikke har interageret med dine mails i 60 dage til Facebook. 

Og så kan du oprette annoncer, der forsøger at vinde dem tilbage 💪


Tip nr. 5: Brug emojis i dine e-mails

Tænk på, hvornår du sidst har set et opslag på et socialt medie, hvor der ikke blev brugt en emoji? 

De små 👀🎉😂🚗 er overalt på Facebook, Instagram, LinkedIn osv. 

Der virker de. 

Og for langt de fleste virksomheder vil de også virke på e-mail. 

Emojis skaber nemlig først og fremmest blikfang, og de kan understøtte en pointe..

Se selv eksemplet her 👇

Kan du se det? Emojien på billedet fanger dine øjne - blandt de andre mails i indbakken - og den understøtter emnelinjens budskab.


Tip nr. 6: Brug sociale medier som leadgenereringkanal 

Sagt med andre ord er det muligt at skaffe subscribers via sociale medier, der får din mailliste til at vokse 📈

Dette kan gøres på to forskellige måder: 

  • Organisk
    Det sker typisk ved et opslag, hvor du opfordrer dine følgere til at tilmelde sig din mailliste og evt. inviterer deres venner til at gøre det samme
  • Facebook LeadAd
    Er en betalt annonce, hvor du opfordrer dem, der ser annoncen, til at tilmelde sig din mailliste

Vi mennesker bliver bombarderet med mails på daglig basis, og derfor skriver vi os ikke op til noget - bare for sjov. 

Dit job bliver at overbevise dine kommende subscribere om, at det indhold, du sender ud på mail, giver dem en værdi, de ikke kan undvære. 

Tilbyd dem derfor gerne en god rabatkode, en e-bog, en gratis prøveperiode eller noget fjerde, som tak for at du må maile til dem 🎁 


Har du brug for hjælp? 

Vi håber, at du er kommet godt igennem alle 6 tips...

Har du brug for hjælp? Så er du velkommen til at skrive til vores Client Service Director Emil og høre, hvordan vi kan hjælpe dig.

Læs videre 🤓