4 fede vinkler til velkomstmails 🤝

Din velkomtsmail til din nye subscriber eller kunde er din chance for at skabe et godt førstehåndsindtryk på e-mail. Uanset hvilken handling, der udløser den - som at din subscriber foretager et køb eller tilmelder sig dit nyhedsbrev - er din velkomstmail den første bid kommunikation, alle vil se fra dig.

Det er altså her, du skal overbevise dem om at blive hængende og glæde sig til det, du sender dem fremover. Og vi lover, det betaler sig, hvis du bruger lidt tid på det.

Er du alligevel ikke helt overbevist om effekten af en enkelt velkomstmail, så kast lige et blik på tallene:

  • Den gennemsnitlige åbningsrate for en velkomstmail er 50%. Og det gør den 86% mere effektiv end andre former for nyhedsbreve.
  • 76% af dine modtagere forventer at få en velkomstmail umiddelbart lige efter tilmelding til dit nyhedsbrev.
  • Subscribere, der modtager en velkomstmail, viser 33% mere engagement med dit  brand.

Uden at lyde for kæphøje, kan vi vist godt konkludere, at det er en god idé, at få sendt den velkomstmail ud. Men det er du helt sikkert ikke den eneste, der har fået øjnene op for.

Så hvad adskiller en “standard” e-mail, fra en e-mail, der får din modtager til at tørste efter mere?

Det får du her vores bud på med fire gode vinkler, der kan gøre forskellen på dig og alle de andre, der kæmper om din modtagers opmærksomhed:

1) Den taknemmelige 🙏

De bedste eksempler på velkomstmails er oprigtige og taknemmelige, for når alt kommer til alt er du jo glad for, at de har lyst til at følge med i dit univers - og det må du hellere end gerne vise dem.

Derfor er det altid god stil at starte med at takke din nye modtager.

Det kan du gøre med en enkelt sætning, med en sjov GIF eller måske med en video. Som du nok ved, hvis du har læst nogle af vores andre indlæg, er vi ret glade for GIFs og de vilde resultater, de kan skabe for din klikrate.

Men det behøver slet ikke være kompliceret.

Se bare, hvordan Bullerbox herunder sender en kort velkomstmail, og bruger humor som et element. Det er selvfølgelig ikke alle brands tone-of-voice, det passer til, men humor og ordspil er en måde at vise virksomhedens menneskelige side - og det vil helt sikkert skille jer ud fra mængden.



2) Den med et større formål 😇

Du kan med fordel bruge din velkomstmail til at få din modtager til at føle, de hører hjemme i dit univers og er en del af et større formål.

Hvem vil ikke gerne føle sig som den vigtigste brik i puslespillet?

Og det kan du få dem til at føle på mange forskellige måder.

Er jeres virksomhed sat i søen for at gøre en branche lidt grønnere? Så fortæl om jeres mission og den rolle, din modtager spiller for at kunne realisere det hele.

Har jeres virksomhed haft en vild rejse til der, hvor I er i dag? Så giv din modtager et indblik i den, og fortæl dem, at de er med til at gøre det hele muligt.

Du har nemlig langt større chance for at gøre din modtager til en loyal kunde, hvis de føler en tilknytning til jer og det, I repræsenterer.

Smykkefirmaet Camille Brinch bruger herunder deres velkomstmail til at fortælle om virksomhedens baggrund, og bruger den som en form for kig bag scenen. Det er et effektivt greb, der giver virksomheden et ansigt - Camille virker til at elske det, hun laver, og man får helt lyst til at støtte hende på hendes rejse, ikke?



3) Forventningsafstemningen 💌

I stedet for at starte ud med den hårde salgstale og en CTA, der hedder “KØB HER”, kan du bruge din velkomstmail til at kæle lidt om dit forhold til din nye subscriber. Fortæl dem, hvad de kan forvente at få fra dig - ikke hvad de skal købe af dig.

Du skal give lidt, før du kan forvente at modtage.

Og husk lige at holde det, du lover, og rent faktisk sende dem det, de forventer fra dig.

Hos Rigtigmad.dk gør de det straks klart, hvilken værdi du som subscriber får hos dem. Efter at have introduceret modtageren for deres vision om 100% naturlig mad, er der denne korte, fremhævede tekst, der opsummerer det:

“Som modtager af vores nyhedsbrev får du…
… en masse inspiration til lækre, ærlige og velsmagende hverdags- og weekendretter, besked om vores nyheder som den første og adgang til eksklusive tilbud.“

Det er simpelt og “to-the-point”, og deres modtager ved nu, hvad de kan forvente fremover. Og så gør de også brug af en blødere CTA, som opfordrer til besøg og udforskning frem for køb.  


4) Guiden 📝

Usikkerhed er en dræber, hvis du vil have dine nye modtagere til at blive kunder hos dig. Det er nemlig ikke altid, at de ved, hvordan dit produkt eller tjeneste fungerer, når de subscriber til dit nyhedsbrev - det er tværtimod her, de gerne skulle blive klogere på det, du kan bidrage med og løse for dem. Det er også et klart plus, når det kommer til at uddele karakterer for din kundeservice.

Skiller dit produkt sig ud fra andre? Så vis hvordan.
Sælger du et abonnement eller service? Så fortæl, hvordan din modtager tilmelder sig.

Det er kun fantasien, der sætter grænser for, hvordan du illustrerer det. Det vigtige er bare, at din velkomstmail tager din modtager i hånden og viser dem, hvordan tingene fungerer.

Og du behøver ikke skrive en roman af en brugsvejledning - desto mere simpelt, du kan guide din modtager, desto bedre.

Se bare Frederik Baggers velkomstmail herunder. Den er ikke særlig teksttung, men fortæller dig på 4 linjer, hvad du skal gøre, hvor lang tid det tager, og hvad du får ud af at gøre det.


Men husk lige…

Hvis du lover en gave af en art ved din modtagers tilmelding - hvad enten det er en guide, kampagnekode eller eksklusivt tilbud - så del den med det samme. Din modtager er nemlig allermest købevillig og engageret lige efter, de har tilmeldt sig dit nyhedsbrev. Og hvilken bedre måde at få dem til at forblive engageret i dit brand end ved at give dem en gave, de kan bruge med det samme?

Hvis du ikke lever op til det, du lover, vil din subscriber føle sig snydt og i værste fald afmelde sig fra dit nyhedsbrev.

Konklusion: Du bør ikke lade dine nye modtagere vente på deres gulerod.

Og en allersidste ting…

Hvis du havde håbet på at finde opskriften på den perfekte velkomstmail, der er universelt gældende, er vi kede af at briste din drøm.

Den findes ikke.

Og der er heller ikke én vinkel ud af de fire, vi har nævnt, som er bedre end de andre. Det afhænger nemlig alt sammen af din virksomheds tone-of-voice, hvad dit budskab er, hvem du henvender dig til og meget andet.

Så desto mere personlig du kan gøre din velkomstmail, desto bedre resultater får du. Og derfor vil vi altid opfordre dig til at kigge på den data, din e-mailplatform indsamler på dine subscribere. Den kan nemlig gøre dig meget klogere på din målgruppe. Og så vil du i sidste ende kunne skabe den helt rigtige velkomstmail - fra din virksomhed.  

Læs videre 🤓