10 tips til at gøre dine e-mails mere personlige

E-mail kan være et utrolig kraftfuld værktøj i dit marketingmix, men det kræver, at du ved, hvordan du bruger det ordentligt. Hvis modtagerne ikke åbner dine e-mails, er der sjældent den store gevinst at hente. 

Hvordan sikrer man sig så, at de gør det, tænker du nok. Selvom vi ikke har svaret på spørgsmålet til en million kroner, kan vores erfaringer give os et praj om, hvad der virker - og det er blandt andet personlige e-mails.

En undersøgelse fra Campaign Monitor viser, at personlige e-mails kan øge åbningsraten med 26% og e-mail omsætningen med hele 760%. Der er altså ingen grund til at skrive upersonlige e-mails, da det ganske enkelt ikke er det, dine subscribers vil have. 

Hvad “personligt” indebærer og hvordan du konkret implementerer det i din e-mailkampagne, vil vi i denne artikel komme ind på, så du hurtigt kan komme i gang med at personalisere dine e-mails 👇


1. Brug modtagerens navn i emnefeltet

Det første mange tænker på, når man taler om personlige e-mails, er at tale direkte til modtageren ved at bruge deres fornavn. Selvom det ligger lige til højrebenet, kan det forbedre åbningsraten drastisk og især hvis du også kombinerer det med andre teknikker.

At tilføje modtagerens navn i e-mailen er en simpel måde at komme i gang med personlige e-mails på og kræver ikke den store indsats. Rigtig mange gør brug af dette værktøj, hvorfor du altså ikke skiller dig ud fra mængden ved at gøre det, men i fællesskab med andre personlige e-mail kneb, kan det gå op i en højere enhed. 

Selvom metoden er meget udbredt, anbefales det at træde lidt varsomt, da et overdrevent brug af modtagerens navn, kan have en tendens til at virke lidt creepy for nogle subscribers. Alt med måde!

Kilde: https://reallygoodemails.com/emails/vtex-named-a-visionary-in-2021-gartner-magic-quadrant

2. Drop “noreply”-afsender

Der er nok ikke noget mere uengagerende end en e-mail afsendt fra en “noreply”-mailadresse. Det sender nemlig et budskab om, at modtageren ikke kan kontakte dig direkte i tråden ved spørgsmål eller interesse for produkter. 

Ikke nok med at det er upersonligt, så er det også dårligt for din forretning. Hvis en bruger skal hele vejen ind på din hjemmeside for at finde en kontakt e-mail, er der ganske enkelt bare mindre chance for, at de kontakter dig. Har de en e-mailadresse, de kan kontakte lige ved hånden, er det meget mere sandsynligt, at de også gør det 💪

De bedste e-mailstrategier er dem, der næsten virker som en-til-en samtaler med individuelle kunder. Men hvis dine kunder ikke kan kontakte dig med spørgsmål eller bekymringer, er det ikke meget af en samtale. En ensidig e-mailsamtale er en sikker måde at miste engagerede subscribers på. I stedet for at bruge en “noreply”-afsender bør du derfor konfigurere en brugerdefineret e-mailadresse, som kan bruges til at sende de e-mails, dine subscribers modtager.

3. Vær strategisk og brug produktanbefalinger

Ved at integrere kundens browserhistorik i din e-mail kan du udnytte kundens adfærd til at lave relevante, engagerende e-mail-kampagner, hvilket kan øge chancen for at et salg bliver gennemført 💰

På denne måde kan e-commerces nemt skabe real-time og ultramålrettet indhold, som taler direkte til den enkelte subscriber. Ikke nok med at det opfordrer til salg, så vil indholdet også virke mere brugbart og relevant for subscriberen, hvilket øger værdien af din kommunikation. 

Du kan sende en e-mail, som består af billeder af de produkter, forbrugeren for nylig har haft kig på, men som de ikke har købt, og minde dem om, at disse produkter stadig er tilgængelige med en relevant CTA-knap.


4. Lykønsk dine subscribers på deres særlige dage 🇩🇰

Alle elsker at fejre livets særlige dage, og især når det er vores egne. Udover at du i din e-mailkommunikation (efter du har læst denne artikel) husker din subscribers navn, kan du tilføje endnu et niveau af personalisering ved at huske subscriberens vigtige datoer. Dette kan være alt fra subscriberens fødselsdag eller måske et jubilæum. Det er selvfølgelig nødvendigt, at du har indsamlet data omkring hvornår disse datoer er, før du kan implementere det i dine e-mails.

Ved at tilpasse e-mails til modtagerens særlige dage, får du dine subscribers til at føle, at du som afsender kender dem lidt mere på et personligt niveau. Det øger derfor chancen for, at de vil interagere med dit indhold og deltage i dine kampagner. 

Du kan overveje, hvordan og hvornår du vil indsamle den data, der fortæller noget om dine subscribers vigtige dage, da det vil åbne et væld af døre og give dig mulighed for at tage personaliseringen af dine e-mails til et højere niveau. 

Happy birthday to you!
Kilde: https://reallygoodemails.com/emails/happy-birthday-to-you

5. Giv subscribers tips til, hvordan de bedre kan bruge produkterne, de har købt af dig 

Dine e-mails behøver ikke hele tiden at have en salgsmotiveret bagtanke, da det hurtig kan blive udmattende og overvældende for subscriberen. I stedet kan et alternativ være at sende informerende e-mails, som fortæller om et af dine produkters særlige funktioner. Det er et friskt pust i det normale e-mailflow, som samtidig giver modtageren mulighed for at blive klogere på dine produkter og hvad de egentlig kan 💡

At køre med et budskab som ikke direkte opfordrer til at gennemføre et salg, skaber værdi, fordi for det viser, at du er interesseret i at formidle brugbar viden videre til dine subscribers frem for bare at spamme dem med gode tilbud. Det skaber kundeloyalitet og øger troværdigheden af dit brand.

Sørg dog for, at vidensdelingen ikke er for kompliceret, da en e-mail selvfølgelig ikke skal fungere som en masterclass. Et godt tip kan blandt andet være at bruge billeder eller videoer, som grafisk forklarer, de funktioner du taler om 📸


6. Genopliv inaktive subscribers med re-engagement


Har du problemer med at bringe interaktionen til live igen med den gruppe af subscribers, som er inaktive? Så kan personlige e-mails også være vejen frem til at få deres interesse til at blomstre igen. At du adresserer deres inaktivitet i de e-mails, du sender til dem, kommunikerer nemlig et budskab om, at du har brug for hver og én af dine subscribers. 

Det får dine subscribers til ikke at bare føle sig én i mængden. Samtidig viser det, at du er interesseret i at få lige netop dem tilbage som kunde, og at du faktisk har formuleret en hel e-mail blot for at opnå dette. Måden du f.eks. kan komponere disse e-mail på, kan derfor være noget i stil med “vi savner dig” eller “har du glemt os”-budskaber.

Kilde: https://reallygoodemails.com/emails/we-miss-you-on-google-maps

7. Vær opmærksom på, hvilket stadie i din funnel, modtageren er i 

Hvad der er et relevant budskab for den enkelte subscriber, varierer alt efter hvilket stadie i din funnel, de befinder sig i. Budskaberne, du kommunikerer i dine e-mails, skal derfor ikke være ens til alle subscribers, hvorfor du skal tilpasse indholdet til samtlige stadier. Her er nogle eksempler på, hvordan du kan gøre det.

Hvis subscriberen opgiver at gennemføre et køb, mens de besøger en af dine produktsider, kan det være fordi, de ikke brød sig indholdet om eller ikke kunne finde det produkt, de ledte efter. Til en sådanne subscriber kan det derfor være relevant at sende en e-mail, som indeholder en beskrivelse af de besøgte produkter og uddybe, hvorfor de er populære eller ekstra gode.

Fandt subscriberen derimod de rigtige produkter og gik de så langt, at de rent faktisk tilføjede dem til kurven, men afbrød de derefter handlen, da de skulle vælge forsendelse? Så kan det i dette tilfælde være relevant, at e-mailen du sender til dem, enten indeholder en rabatkode eller at du bruger urgency og informerer dem om, at der kun er et styk tilbage af produktet ⏱

Går brugeren i stå, efter de har lagt produkter i kurven, har de ofte brug for et lille skub til at færdiggøre købet. Hvordan du kan bruge personlige e-mails, når det kommer til abandoned cart er faktisk næste punkt.


8. Adressér deres abandoned cart 

Abandoned cart er nok noget af det mest frustrerende, en kunde kan gøre over for hvilken som helst e-commerce. De var inde og se dit udvalg, forelskede sig i et produkt, lagde det i kurven, men lige inden det rigtig gjaldt, forsvandt de. Når en bruger så langt i købsprocessen, er de tydeligvis oprigtig interesseret i dit produkt eller ydelse, og det er derfor oplagt at lige give dem det sidste skub, efter de har glemt alt om den fyldte kurv. 

Omkring 74% efterlader deres digitale shoppingkurve uden at gennemføre købet, hvilket svarer til, at det kun er en ud af fire kurve, som rent faktisk ender i et køb. Tænk, hvis der var en måde, hvorpå du kunne nå ud til den store del af besøgende, som efterlod deres kurv?

Personlige e-mails kan her være en rigtig god metode til at lokke kunderne tilbage til at gennemføre købet. Det kan være en automatiseret process, som sender en e-mail og minder kunderne om, at de altså stadig har produkter liggende i deres kurv. Ved at inkludere et billede eller beskrivelse af de produkter de har efterladt, kan du via din e-mail opmuntre dem til at vende tilbage til din butik for at gennemføre købet 💳

Kilde: https://reallygoodemails.com/emails/remember-adding-this-to-your-cart-smiles-davis

9. Sæt et navn på afsenderen 

Præcis som du henvender dig direkte til modtageren ved navn, giver det også mening at sætte en person på afsenderen frem for en virksomhed. "Fra [navn]” er et af de mest fremtrædende elementer i din kampagne, når e-mailen lander i din subscribers indbakke, fordi det er noget af det første, de ser.

Når en e-mail lander i indbakken, kigges der selvfølgelig på emnefeltet, men også afsenderfeltets indhold er med til at afgøre, om subscribers åbner e-mailen. Igen er det en meget lille detalje som kombineret med andre tiltag, kan gøre en rigtig stor forskel.

Tal fra Campaign Monitor viser faktisk, at 68% af amerikanerne baserer deres beslutning om, hvorvidt de åbner en e-mail eller ej, på hvilken person den er sendt fra. Selvom du ikke producerer e-mails til amerikanere, er der nok stadig noget om snakken. Vil du have at flere åbner dine kampagner, kan du derfor med fordel afprøve om tilføjelsen af et navn i afsenderfeltet giver bonus. 

Du vurderer selv, hvad der giver bedst mening for lige præcis din forretning, men du er bestemt ikke nødsaget til at holde dig til et specifikt navn. Synes du, at det giver mest mening, at afsendernavnet er den person, som rent faktisk har produceret indholdet? Eller synes du måske, det er fedt, at dine e-mails altid er underskrevet virksomhedens CEO? Uanset hvilket navn du vælger, vil det resultere i en mere personlig e-mailstil, end hvis du blot havde brugt virksomheden som afsender 👀

10. Udsend på tidspunkterne, som passer dine subscribers bedst ⏰

At udsende e-mails på relevante tidspunkter, er ikke kun en nødvendighed, når det kommer til personlige e-mails, men er egentlig også bare generelt god kutyme. Ved at gøre en indsats for, at subscriberne modtager e-mailen på det rigtige tidspunkt, er der også større sandsynlighed for, at de er klar til at læse den, samt er modtagelige over for dit indhold. 

Sender du e-mails til subscribers i forskellige lande og tidszoner er dette selvsagt også nødvendigt at tage højde for. Taler du til et internationalt publikum, er det derfor også en god idé at tage kulturspecifikke mærkedage eller ferier i betragtning, når du vælger, hvornår du sender dine e-mails.

Har du brug for hjælp?

Vi håber, at du er blevet meget klogere 💡

Har du brug for hjælp? Så udfyld formularen lige her og få en uforpligtende snak, om hvordan vi kan løfte din e-mailmarketing.


Læs videre 🤓