Ny rapport bekræfter: Forbrugere foretrækker e-mail frem for andre kommunikationskanaler

Samtidig kunne rapporten også afsløre, at SMS marketings popularitet er stigende 📲

Klaviyo udgav for nylig en ny rapport om forbrugertendenser og præferencer i 2021, når det kommer til marketing og e-commerce. 

Mere end 5.000 forbrugere i USA, Canada, Storbritannien, Irland, Frankrig, Tyskland, Holland, Spanien, Italien, Australien, New Zealand, Danmark, Sverige, Finland, Polen og Norge er blevet stillet en række af forskellige spørgsmål omkring online shopping, sociale medier og marketing, som har ledet til en rapport med et hav af relevante datapunkter for enhver virksomhed.

Undersøgelsen viser blandt andet, at e-mail er den kommunikationskanal, hvorfra forbrugere helst vil høre fra brands. Hele 81% af de adspurgte synes, e-mail var bedst, når det kom til nyheder, annoncer og tilbud 💌

Mens det er den mest populære kanal at modtage kommunikation fra, er det samtidig også den kanal, forbrugerne bruger mest tid på og den, der er mindre sandsynlighed for, at de multitasker, mens de er på.

“Folk i alle aldre har en tendens til at multitaske, når de er på sociale medier, hvilket kan gøre det mere svært for brands at få deres budskaber til at skille sig ud. Men færre forbrugere multitasker, mens de tjekker e-mail, hvor de også har en tendens til at bruge lidt mere tid. I mange tilfælde giver dette e-mail en fordel for at fange udelt opmærksomhed og giver brands en god mulighed for at engagere kunder og opbygge loyale relationer”, skriver Klaviyo i rapporten.

Online shopping eksploderer og SMS marketing boomer


Én god nyhed kommer sjældent alene, og det gør sig også gældende for Klaviyos undersøgelse - hvis man er e-commerce ihvertfald. Det kommer nok ikke bag på nogen, at nedlukning og restriktioner betød en øgning i online shopping. Og det også skinner igennem i forbrugeradfærden i 2021. 

Generelt er hyppigheden for onlinekøb steget med 20% blandt alle de adspurgte aldersgrupper. Siden online shopping var mest udbredt blandt unge forbrugere inden pandemien, har man set det største skift hos dem over 50 år.

“Inden for hver aldersgruppe i undersøgelsen så vi en vækst i online forbrug. Selv med en betydelig del af befolkningen, der var bekymret for deres finansielle stabilitet på grund af fyringer og orlov, var det stadig e-commerce, de valgte, når de skulle handle”, skriver Klaviyo i rapporten.

Måske fordi online shopping tendensen steg, blev forbrugerne også mere interesseret i, at få hurtig og direkte adgang til de gode tilbud. I hvertfald kunne Klaviyos undersøgelse også vise, at 75% af de adspurgte indikerede, at de er åbne overfor at modtage SMS’er fra brands de allerede køber fra.

De SMS’er, forbrugerne er åbne for at modtage, er blandt andet ordrestatus og kuponkoder. Da 3 ud af 4 er interesseret i at modtage SMS’er fra din specifikke virksomhed, er der derfor ingen grund til, ikke at udnytte den villighed 📲

“Brands kan være nervøse omkring at prøve SMS-marketing af frygt for, at deres kunder slet ikke gider at modtage deres beskeder. Denne rapport viser det stik modsatte, de fleste forbrugere vil gerne modtage en tekst fra et brand, de har et forhold til. Dette giver brands en unik mulighed for at levere en bedre oplevelse og opbygge brandloyalitet ved at forbinde med forbrugerne på en måde, der er nem og bekvem for dem”, skriver Klaviyo.

Selvom 2021 er ved at nå til vejs ende, kan den data fremlagt i rapporten helt sikkert give inspiration til, hvordan din virksomhed kan tackle marketing fremadrettet. SMS, e-mail og online shopping ser ud til at være kommet for at blive 🏆

Hvad kan du få ud af at læse hele rapporten? 👀

Der er faktisk endnu flere guldkorn at hente og præferencer at blive klogere på i Klaviyos nye rapport. Undersøgelsen indeholder nemlig også specifikke anbefalinger omkring, hvordan du som e-commerce skal forholde dig til, hvad forbrugerne gerne vil have.

Bliv klogere af rapporten her:  https://www.klaviyo.com/wp-content/uploads/2021/09/2021-klaviyo-research-report.pdf

Eller start med at læse, hvad vores Managing Director, Casper Acerkamann fik ud af at læse rapporten 👇

“Rapporten og dens konklusioner er interessante at to årsager. For det første viser den, at forbrugerne har en klart præference ift. interaktion med brands. E-mail er en kanal, hvor forbrugerne klart samtykker til at høre fra foretrukne brands og virksomheder - i modsætning til sociale medier, hvor annoncer vises efter forbrugerens adfærd. Derfor bliver e-mail i langt højere grad et tilvalgsmedie, når det kommer til brand interaktion. Og det, tror jeg i høj grad, er årsagen til, at forbrugerne foretrækker e-mail som kanal til interaktion med brands. For det andet er den interessant fordi, den understøtter de strategiske ændringer, som vi ser i mange virksomheder i disse år. Flere virksomheder forsøger at tage ejerskab over deres data og deres kommunikationskanaler. Alt for mange æg har været lagt i den kurv, der har heddet annoncering og tilstedeværelse på sociale medier. Med diverse iOS-opdateringer, som har gjort tracking sværere, ser vi, at flere virksomheder vender tilbage til selv at ville eje kommunikationskanalerne og dataen. Derfor er det selvfølgelig også glædeligt at forbrugerne, via deres adfærd som denne undersøgelse beskriver, støtter op om dette”

Læs videre 🤓